Cancer, rättvisa och nakenhet..

Jag är uppe… och jag lever.. men det har varit en del här på morgonen och så även runt 13 snåret…
Jag och Den älskade maken har varit på utvecklingssamtal med sonen och det såg så bra ut.. så vi fortsätter i dessa fotspår och så även till hösten…

Läser på ”Allt om barn” om de tre kvinnorna som fick obotlig cancer och så skrevs det en bok om detta
En av tjejerna hann dö innan boken kom ut.. Sabina gick genom grinden i slutet av Mars.. och Ulrica är den som faktiskt har klarat sig…

Boken är säkert jättebra.. men jag kommer nog inte att läsa den.. jag har det omkring mig hela tiden..
Jag hoppas däremot att den kan vara bra att läsa.. för att få en inblick om hur det är… så jag hoppas att boken är bra.. det jag däremot reagerar på som vanligt är det där förhatliga ordet..
Och sen är de det här:

– Vi tänker att livet är orättvist när en ung människa får en svår sjukdom som hon eller han kanske inte kommer att överleva. Man kan vara lite generad och tänka ”stackars dig”. Eller ”varför var det hon och inte jag som fick bröstcancer”.

Rättvist/orättvist…
Det kan man inte säga om cancer.. cancer drabbar en.. men ordet rättvist kan man inte säga om sjukdomar…
Är det orättvist att vissa drabbas och är det rättvist att den och den drabbas.. är det någon form av Guds tänkande som ligger bakom detta tänkandet att det är orättvist att vissa drabbas av sjukdomar och inte andra??
Är det rättvist att den personen får cancer för att den är så dum?
Är det orättvis att den personen får cancer för den är så snäll och gör aldrig något dumt och tänker på alla andra i första hand?

Cancer drabbar urskillningslöst och nu och direkt.. utan att tänka på vem som blir den drabbade.. det bara händer..

Men någon jävla rättvisa kan man inte prata om här.. det går inte…

Läser också Marie Plosjö som skriver på Newsmill..

Idag när nätet har blivit en självklar plats att vara på finns det mesta bara ett klick iväg. Nu har var och varannan tjej en blogg och med den kan alla få sin tid i rampljuset. Alla kan bli en stjärna. Vem som helst kan hamna på omslagen utan att de behöver ha varit kända i ett tidigare sammanhang.

Jag får väl be mina stakars läsare om ursäkt för den nakna bilden av mig som jag har visat här på bloggen..
Förlåt så mycket!!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

5 svar

  1. Underbart att du är uppe och vid liv :)))))

    Precis som du skriver så är ju cancer något som bara drabbar en..vare sig man är snäll eller …hmmmm osnäll😉 (nytt rosenord)
    Häri finns inget rättvist eller orättvist…..

    Kram

    Nä.. och jag börjar bli så less på alla som säger att det är så orättvist att jag har fått tillbaka skiten… Är det rättvist då?? Livet är inte rättvist.. det är rättvist om lille Olle är miljonär när han är 16 för att han aldrig har käkat godis och satt in sina pengar och placerat dem väl… och det är orättvist om det visar sig att just dagen innan som Olle ska plocka ut sina pengar och flytta över dem från det där fondkontot till ett vanligt privatlån så faller hela jävla börsen.. och han förlorar hälften.. det är orättvist.. men att jag skulle få cancer är inte orättvist.. och det är inte heller orättvist att jag fått tillbaka skiten.. och tanten på ICA, hon kan stå där och gråta så mycket över det som hon orkar.. det ändrar inget…

    Kram Pys

  2. Nej, sjukdomar är inte rättvisa. Inte en chans. Förr i tiden sa ju en del att de som dog unga var såna som Gud tyckte extra mycket om, och det var ungefär lika korkat att säga så. Det skulle ju betyda att om man blev svårt sjuk och överlevde så var man inte lika älskad, typ.

    Sjukdomar är alltid orättvisa. Tumörer, bakterier, virus och allt sånt tar inte hänsyn till om man är en ”god” människa…

    Nä.. men sjukdomar var ju Guds straff också.. och om man då blev frisk så var det faktisk Gud som gjorde att man blev frisk..
    Jag kan inte se orättvisa när det gäller sjukdomar.. det går inte.. varför skulle det vara orättvist…
    Kram Pys

  3. Hej Pys.

    Bra att du är uppe och hör av dig.Det är nog lite av ett lotteri om man klarar sig från allvarliga sjukdomar snäll eller”osnäll” .Lånade ordet av Rose-Marie.

    Jag var moster till en liten flicka som dog när hon var 10 år.Då var det ett pucko som sa att den Gud älskar tar han hem tidigt.
    Ha det bra.
    Varma tankar
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor
    Jag är uppe.. och jag har stålsatt mig idag.. jag har trotsat alla tänkbara lagar och vågat mig in på apoteket.. en måndag… Jag har fått nya moffisar.. så nu tar jag en istället för 3.. för de här är 30mg.. istället för 10mg…

    Det finns väl inget värre än när någon säger så om ett barns död… att Gud älskar barnet.. och vill ha barnet hos sig… fy såna puckon…

    Kram Pys

  4. Hej Pysan, jag har besökt din blogg vid några tillfällen och då uppmärksammat att du jättegärna skulle vilja ha en laptop, vilket ekonomin inte riktigt tillåter?
    Hur som helst så kom jag på att jag någonstans har läst om en cancersjuk tjej som fick en laptop (eller bidrag till en laptop) under sin sjukdomsperiod.
    Om jag inte snurrar till det fullständigt, så tror jag att det var Madde ( som kallade sin cancer för ”den jävla idioten” ) som fick hjälp till en laptop. Jag läste om detta ganska så nyligen ute på hennes Mammas blogg? ( Är inte 100% säker, men någonstans har jag läst det ) Vad det handlade om för bidrag/hjälp vet jag heller inte, men det är kanske all idé för dig att undersöka saken? Om jag inte själv vore en sån ”fattiglapp”, skulle jag omgående införskaffat en bärbar åt dig. Det hade du förtjänat!

    Hälsningar från en bloggläsare som aldrig annars brukar kommentera

    Hej Tekla

    För det första välkommen med kommentarer.. det är alltid kul..

    Sen det där med laptopen..
    Vissa kan få låna en sådan genom arbetsterapin eller liknande.. men det beror på vad de har för resurser…
    Jag har fått tag på en trehjuling… två hjul fram och ett bak.. för jag kan inte cykla just nu.. och bara en sån sak har tagit sin tid….
    Någon laptop finns inte här i byn vad jag vet…
    Däremot har jag sökt lite fonder.. och genom dessa fonder så kan jag få lite pengar.. och får jag en laptop så kommer jag att bli jätteglad… har redan hittat det trådlösa jag behöver.. och det är inte sååå dyrt.. trodde att det var dyrare…

    Kram Pys

  5. Hej Pys!

    Håller med dig fullständigt. Det är bara att konstatera: Livet är inte rättvist! vare sig det gäller det ena eller det andra….

    Boken tänker jag nog inte heller läsa…. inte på ett bra tag i alla fall.
    Kram
    Barbro

    Bra att det är någon som förstår det där..
    Livet är inte rättvist.. för jag kan göra något åt det.. jag kan försöka göra det mer rättvist..
    Däremot när det gäller sjukdomar kan man inte prata om rättvist eller inte..

    Kram Pys

Kommentera

