Kön på fostret

När jag väntade mina två töser.. (födda 91 och 92 på Sundsvalls BB) så fick man ett ultraljud i vecka 16 till 18… någonstans där.. för att man skulle få se vem som bodde där.. och så att fostret var helt och hjärtat slog och en hel del sånt…
Något kön fick man inte reda på… för så var det…
Jag hade nummer 1 med mig när jag gjorde ultraljud med nummer 2.. och den som skötte ultraljudstjofräsen.. frågade efter könet i vagnen.. (inte lätt med vinterkläder och grå overall..)

När en kompis väntade barn (i ett annat landsting), fick de ett nummer att ringa under en viss tid.. en viss dag.. för att få veta könet..

När jag väntade sonen (2000) så fick vi inte heller reda på könet.. fast i vecka 17 när jag gjorde mitt så låg han och bresa med bena.. så det första vi såg var hjässan.. och då sa ultraljudsmänniskan att jag flyttar dopplern.. och då hamnade den just mellan benen.. så de var inte snack om vad det var för kön där inte… Jag gjorde ett par ultraljud till… (10 st sammanlagt) och ingenstans var det någon som sa könet… och när vi sa att vi väntade en kille så sa de bara.. jaha… mer var det inte… och ska sanningen fram så var det ju inte det.. det hade varit lika kul med en tös…

Så därför undrar jag när fan de började berätta???

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

7 svar

  1. Hejsan!
    Ja, jag tycker att det är för jäkligt det där!
    På min tid, 35-40 år sedan, gjordes inga ultraljud öht
    och det spelade heller ingen roll vad det blev.
    Min dotter har tre små töser och är hur lycklig som helst över dem.
    I en kultur där männen bestämmer över kvinnorna är det förklarligt, om än inte ursäktligt, att det händer…men jag är rädd att det snart kan bli en rättighet överallt i världen.
    Det är bara snäppet bättre än de etniska utrensningar som har och fortfarande sker på en del håll i världen…och de fördömer vi ju alla eller hur?!
    Ha en bra dag…kram

    Är det så att den kulturen som gör att män bestämmer.. och att där får man reda på könet.. varsågod.. åk dit då… för här ska det vara så att man inte ska få veta könet.. för det är det som är minst viktigt… eller hur..
    Att plocka bort flickfoster är faktisk etnisk rensning…

    Kram Pys

  2. Hej Pys.

    Det är förskräckligt…hur skall det sluta.Man är så glad att få en bebis,så om det är pojke eller flicka spelar ingen roll.

    Men kanske många flickor slipper mycket elände där bara pojkar räknas.Visst känns det fel.
    Varma tankar
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor..

    Jag har varit glad åt de barn jag har fått.. att det sen visat sig att lite diagnoser har framträtt gör ju inget.. de är mina älskade ungar ändå… med eller utan diagnos.. och nu har ju mamma också diagnos… och förresten fick jag ju en diagnos samtidigt med sonen…

    Jag vill inte ha ett samhälle där flickor inte räknas.. eller räknas mindre än vad pojkar gör.. att det är ”finare” att få pojkar… än flickor… att kvinnor blir utkastade för att de ”inte kan föda pojkar”… och män är så inskränkta att de inte förstår att det faktiskt är mannen som bestämmer könet på barnet och inte kvinnan… Känns som rena rama Medeltiden..

    Kram Pys

  3. Jag vet inte när det blev så, men det verkar ha kommit mer på senare tid. Min mamma säger att det nog har delvis har med tekniken att göra. Förut var det mindre tillförlitligt att avgöra könet med ultraljud, och det var inte så många som frågade efter det heller.

    Fast det är inget nytt med regler om att inte berätta könet. På en del ställen tex. har de haft regler om att om man inte har medicinska skäl så får man gå till en privatmottagning för det.

    Tekniken fanns redan 91 när jag väntade första barnet.. För det var som hon sa då.. ”att senare än v.18 så ser ofta de blivande föräldrarna vad det ska bli själva… och då är det en sak… men vi säger aldrig vad det är.. även om vi ser..”
    För ultraljudet är till för att de ska kunna se om något är fel på fostret.. och för de blivande föräldrarna för att se att det faktiskt är en människa och inte en alien som ligger där och sparkar och har sig…
    När jag gjorde ett av alla de där när jag väntade sonen.. så sa de till mig att föräldrarna ska vara glada att de har en skärm extra som de kan titta i… för jag tror jag såg sonen 3 gånger av 10.. för den där extra skärmen var trasig… och jag hade alltså inget att titta på.. maken kunde ju resa sig och se bakom sköterskan… men jag fick ligga där och bara hoppas att sonen rörde sig…
    Kram Pys

  4. En kompis till mig var på ultraljud idag. Hon kom tillbaks och visade en bild på en liten människa i magen. Hon ville veta könet men det ville inte mannen. De gjorde därför först ultraljudet och när det var klart gick mannen ut och då undersökte de vad det var för kön.

    Med andra ord berättar de nog oftast inte utan att man ber om det. De kan dessutom inte vara helt säkra, framförallt inte om de tror att det är en tjej. Men har de väl sett pillevippen så är det ju troligt att det är en kille.

    När jag väntade barn nummer två så tyckte jag att jag såg en liten snorre.. men ut kom en tös…
    Så det är jättelätt att se fel.. och töser i magen är lite svullna och så under tiden i magen.. för alla hormoner som åker rundor…
    Jag vet inte om jag hade kunnat hålla mig om jag visste men inte maken… då tror jag inte att jag heller hade vetat.. för det är lite av en rolig spänning om vem som döljer sig därinne…
    Du får hälsa paret att lycka till med graviditet, förlossning och barn…

    Kram Pys

  5. Så om det sägs, att man ej ska få reda på vilket kön det är , tror jag det finns möjligheter att kringgå det.För vissa människor finns det alltid ”gräddfiler” verkar det som. Vet ej hur det går till.

    När jag väntade vårt sista barn vid 43-års ålder, fick en kollega ta ett annat slags fostervattensprov än jag fick. Kommer ihåg att jag tyckte det var lite underligt. Var hade hon fått den infon? Varför informerades ej jag om det? Har för mig att hon därmed fick reda på ,om hennes foster va skadat ,tidigare än jag kunde få reda på mitt .Det handlade nog om blod kontra fostervatten.Du Pys kan nog mer om det.
    Likaså var det ej självklart att jag skulle få kejsansnitt p.g.a. ett jättemyom, men andra fick kejsarnsitt bara av rädsla att föda barnet, de satt till världen.
    Jag förstod då, att man blir behandlad så olika och orättvist. Kanske helt enkelt att man är för snäll och ej så påstridig.
    Att få reda på könet på barnet kunde jag bara drömma om, trots att sköterskan såg det. Men efter fostervattens provet visste vi ju.
    Har förstått att nu kan blivande föräldrar nog fixa till det mesta med rätta kontakter.
    Ett par ville bli sjukskrivna – både mamma och pappa. Deras barn skulle operaras.Universitetssjukhuset sjukskrev ej .”Gå till annan läkare” sa kvinnan, som var av utländsk härkomst. Vårt barn tvingades opereras 27dgr gammalt,men vi blev ej sjukskrivna båda två. Fanns ej i vår fantasi.Man har så olika krav.Vi befann oss på samma sjukhus samtidigt som utländska paret.

    Det gäller att bli ”den jobbiga patienten”.. den där som skriker.. ifrågasätter.. vill veta varför… frågar om prover.. om röntgen.. och varför får de och inte vi…
    Och så stå på sig….
    Jag vill göra det testet.. inte det.. för det är inget bra test.. det andra är mycket bättre.. och jag vill ha den medicinen… inte den.. för den ger fan så många mer biverkningar än den första… och den smakar godare…
    Kan ni förstå det.. era vita rockar…. etc.. 🙂

    kram Pys

  6. När jag väntade tvillingarna så såg jag på ultraljudet att det var killar..ingen tvekan där inte.
    Men dottern förblev en överraskning till födseln 😉

    Kram

    Det är en sak om man ser själv..
    En annan sak att få det berättat för sig..
    För under hela mänskligheten har aldrig blivande föräldrar vetat kön på sin lilla i magen.. men spekulerat.. i pojkmage och flickmage.. höga och låga hjärtljud.. etc..
    Men så kom de på ultraljudet.. och så efter att ha testat det så plötsligt så vet alla blivande föräldrar om de ska köpa flickkläder i rosa med små blommor på.. eller om de ska köpa blåa kläder med motorloja på…
    Kram Pys

  7. Vid ”standard” ultraljudet säger de inte kön. Jag har varit på 3 sådana -98, -03, -08. Däremot med sista kontaktade jag barnmorskegruppen här i Göteborg och för 500:- fick jag reda på kön (då vi tog det sent i graviditeten, hann vi se det innan barnmorskan sade det), vikt samt fostervattenmängd.

    Det är därför som jag tycker att det är konstigt att föräldrar vid ”vanligt” (enligt media) ultraljud skulle få veta könet på fostret…

    Kram Pys

Kommentera

