Växtinlägget (tävling)

Nu kommer mitt växtinlägg…
Så sätt igång att gissa..

Den första jag lägger upp på bloggen är den här
Växter 001

Nummer 2
Växter 003

Nummer 3
Växter 004

Nummer 4
Växter 006

Nummer 5
Växter 008

Nu har jag lagt upp 5 bilder på olika växter som finns i mitt hem…
En del är bara blommor.. en del är frukter.. en del kan vara något som man inte tror att det är..

Så sätt igång… man vet aldrig om det kan bli något… den som sätter alla fem kommer att få en liten present…

Jag ger inga som helst ledtrådar..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

11 svar

  1. Hejsan! Är inget vidare på gröna växter, varken på namn eller att få dem att växa. 1:an kanske är från ett majskorn som du satt och 3:an ser ut att vara en avacado kanske…….Kram Gunsan

    Nä..inte ett enda rätt 🙂
    Fast du har varit duktig ändå… rätt svar kommer med tiden…

    Kram Pys

  2. Hejsan!
    Så roligt att läsa att du mått lite bättre, jag hoppas av hela mitt hjärta att det bara är början på en bra resa. Inneblommor är inte riktigt min grej, men gissar att du testat att plantera banan, kiwi , physalis, fikon och en citrusfrukt. Själv har jag bara blommor som klarar sig bra utan näringsrik jord och vatten….. alltså inte så många. Men trädgården är ganska fin =) om du är pigg så kanske du vill komma på besök i sommar?
    Må väl, Lotta

    Ja.. ett besök hem till dig i sommar låter attans trevligt.. så det kan jag mycket väl tänka mig… Och pigg är jag.. det är väl mest det där med transport…

    Banan är rätt.. och kiwin.. men de andra går du bet… 🙂

    Får höras över mail när det gäller besöket i sommar.. förresten.. kommer ni på festivalen? För då kan du slagga här…

    Kram Pysis

  3. Jag är urusel på blommor överhuvudtaget….
    rena gissningen..hahaha detta blir kul 😉

    1. en lilja av något slag
    2.citrusblomma
    3 mycket svårt…men kiwi kanske
    4. kalla
    5. banan

    Kram

    1:an är banan..och 3:an är kiwi…
    Men de andra är det som ingen hitintills har klarat av…

    Tävlingen är öppen ett par dar till..

    Kram Pys

  4. Ja, detta var ju alldeles för svårt för en som bara har kaktusar…:))
    Eftersom barnbarnet A som ofta sover här är allergisk mot vissa blommor, så har jag slängt ut allt utom just kaktusar.
    Bananen hade jag klarat…kanske 4.an är apelsin??
    näää, kan inte…men jag har röstat på dig idag iaf…:))
    kram

    Nä.. ingen kaktus…
    Däremot så finns det en palm med bland växterna..

    Kram Pys som tackar för rösten..

  5. Kolla min blogg… till dig!

    1.Banan
    2.Hoya eller porslinsblomma
    3. Kiwi
    4. Änglatrumpet
    5.Avokado

    Och så var det dagens röstning…

    Ja.. jag såg din blogg.. du är för go…

    1:an och 3:an är rätt…
    De andra är det inte…

    Kram Pys som tackar för rösten även här…

  6. Har inte en blekaste aning, men en av dem är en Yuckapalm…tror ja…

    KRAM

    Nej.. ingen yuccapalm i närheten.. däremot är det en palm med bland växterna…
    Och nu är det inte bananen jag tänker på för det är en ört…

    Kram Pys

  7. Nr 1 Dracena
    Nr 2 är en fallskärmsranka (jag har en)
    Nr 5 har jag haft en…kommer inte på nu vad den heter…men jag VET! återkommer!
    ska klura lite på de andra…

    Se där… nu var det en som satte nummer två…

    Då ska vi se.. ni har fixat 1:an, 2:an och 3:an.. då är det bara 4:an och 5:an kvar då…
    Lite ledtrådar…
    En är en palm.. och en luktar vedervärdigt om den blommar…

    KRam Pys

  8. Konjakskalla är det!!! Jag har haft en fråga om denna på odla.nu och fick då svar 🙂 🙂 Har inte kvar min…den skulle vissna ner på hösten och planteras om på våren. Men kompisen har en…
    Men 4:an vette katten…:S

    Jag har tre.. tror jag.. iaf är det tre som sticker upp… nej, fyra är det.. jag ser den fjärde nu när jag snurrade på krukan….

    Kram Pysis

  9. Tusan Pys..det här var svårt 😉

    Då är det alltså, banan,fallskärmsranka,kiwi, kalla och bergspalm?

    Hehe…jag är totalt förvirrad som du märker…men jag fyller 53 pinnar idag och har haft fullt hus så nu är jag slut i huvudet 😉

    Kram

    Nu börjar du komma rätt…
    Fast du får ta bort bergspalmen.. för det är fel.. och sätta in kallan där…
    Och så är det då palmens namn…

    Grattis till pinnarna…

    Kram Pys

  10. Jag trodde att nummer 2 var en doftranka. Jag har en sån här hemma. Förvisso grymt mycket större (flera meter lång om man virar ut den) men helt utan blommor. Den har inte blommat på över ett år. *snyft*
    Dom andra växterna du har är också fina men jag orkar inte gissa. *hihi*

    Stor kram. Hoppas du mår bättre snart.

    Nä.. nummer två var en fallskärmsblomma.. kommer från Afrika ursprungligen.. och är jättelätt att få till att blomma..

    Just nu försöker jag ta bitar av den för att se om jag kan få den till att sprida sig…

    Kram Pysan

  11. ”Jättelätt att få att blomma?” Hm, min blommade när jag köpte den, men nu står den bara och surar…växer visserligen bra, men blommor? nä. Står din soligt kanske? Eller nåt annat knep? 🙂

    Soligt.. alltid fuktigt i jorden.. men inte för blött…
    och så får man prata med den.. 🙂

    Kram Pys

Kommentera

