51 gener

Det är det som skiljer.. om man ska fixa det eller inte..

Tydligen är det så här att det är 51 gener som talar om ifall man behöver lite eller mycket medicin när man får bröstcancer..

Man kollar helt enkelt in de där 51 generna och så hamnar man antagligen i den braiga gruppen.. eller den dåliga gruppen…

Den braiga gruppen behöver inte lika mycket behandling som den dåliga gruppen och den sistnämnda kan också behöva några extra omgångar med behandling för att vara på den säkra sidan…

Jag hoppas nu att alla bröstcancertumörer genomgår detta test och att de som behöver extra behandling får det.. och de som inte behöver slipper… för det blir positivt åt båda hållen.. den dåliga gruppen får lite mer behandling och omsorg.. och den andra braiga gruppen får också omsorg.. men inte lika mycket behandling.. för den behöver inte de där extra behandlingarna.. vilket gör att välbefinnandet ökar där också…

De fann också att proteinet BTG2 fanns i olika stadier i tumörerna hos de patienter som överlevde mer än 5 år.. vilket betyder att om man har proteinet så är chansen för att överleva bröstcancern så mycket större än om man inte har proteinet.. Detta gör att det är lättar att plocka ut patienter som behöver extra behandlingar.. och genom detta så har de något att forska på också.. för vad gör det här proteinet i kroppen förutom att hämma cancertumörens tillväxt? Kan bli intressant att följa..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

9 svar

  1. Hej Pys!
    Skickar dig en stor kram från ett regnigt Stockholm.
    Kämpa på tjejen!
    Kram A

    Det regnar här också…
    Trist. grått..
    Ja, jag gör inget annat..
    Kram Pys

  2. Har förstått att det går att ”skräddarsy” behandling till var och en, med betydligt större chans till överlevnad. Det pågår forskning kring detta. Dels är det tids-ödande, dels är det dyrt. Så om ett antal år, så kommer det att finnas betydligt bättre metoder. Det hjälper inte oss, men det kommer att hjälpa andra längre fram. Precis som vi får medicin idag som inte fanns för 10 år sen.

    Krjamar

    essge

    Ja.. bara på de senaste 10 åren har överlevnaden ökat jättemycket..
    Och forskningen måste få pengar.. mer pengar för att få fram vettiga behandlingar.. och detta är en bit på väg…
    Kan man genom dessa 51 gener få till perfekt behandling.. så överbehandlas man inte.. och man får inte för lite medicin heller.. utan perfekt…
    undrar hur många till detta kan rädda??
    Kram Pys

  3. Det går mycket framåt med forskningen och kommer ju nya mediciner hela tiden..tack å lov lever vi i detta tidevarv där vi åtminstone får en chans 🙂

    Kram

    Ja.. vi ska vara glada att vi lever nu..
    För nu har vi i alla fall några på vår sida..

    Kram Pys

  4. Tack Pysan för att du hittar dom viktiga artiklarna och delar med dig!
    Kram Barbro

    Ja.. och jag letar inte längre.. de kommer.. jag har en del sidor som det kommer så mycket nytt och intressant hela tiden..
    hinner knappt med…
    Och självklart så dela jag med mig.. (jag har fått höra att jag är en egoist som bara tycker synd om mig själv.. förstår du.. och det är därför jag lägger ner en massa jobb på min blogg.. )
    Kram Pys

  5. Mkt intressant! Fortsättning följer som det brukar heta

    kram från mig

    Ja.. jag följer det..
    Lovar att höra av mig så fort jag hör något annat..

    Kram i massor
    Pys

  6. Smyger in så här på morgonkvisten och kittlar henne under fötterna……..springer ut sen snabbt som faaan

    Vart e hon???

  7. Från en egoist till en annan… BRY DIG INTE!

    Vi är alla ”egoister” och allting utgår från det egna jaget. Så är det bara!

    Jag är centrum i min värld, jag lever med mig själv åtminstone från vaggan till graven, bara jag vet egentligen vem jag är… därför är jag viktigast i mitt liv…

    Det är först när vi vågar vara oss själva och leva våra liv utifrån oss själva – är egoistiska – som vi på ett ärligt sätt kan möta dom andras världar, personligheter, önskningar…

    Vi blir ofta kallade ”egoister” när vi gör andra besvikna eller på nå´t sätt inte lever upp till deras förväntningar – men det är ju inte meningen med våra liv…

    Sen finns det ju så´na människor också som tror att dom är helt ensamma i universum, att allting är deras och deras tolkningar och önskningar ska gälla överallt och alla… men det är nå´t annat!

    Tack…
    Den här kommentaren hjälpte…
    Så jag fortsätter köra i samma spår… för jag har aldrig tyckt att ”skyll dig själv att du får cancer”…

    Kram Pysis

  8. Hej Pys .
    Har inte så mycket att säga men tar del av dina rapporter och det känns bra att dom kommer på nya rön för att kunna hjälpa mer och mer.
    Egoist eller inte men det vore väl konstigt om inte det egna jaget kommer fram i det stora traumat det är att bli svårt sjuk.
    Varma tankar
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor
    Rapporter lär jag skriva om.. det är ju så att bröstcancer är den cancer som ligger mig varmast åt hjärtat..(eftersom jag själv har det).. och sen utifrån vad media skriver så bloggar jag om dt..

    Nä. men jag har aldrig varit egoist.. det ordet finns inte i min värld.. men det är väl en liten skit som på något sätt måste försöka trycka ner och för att själv må bra skriva en hel del skit…

    Kram Pys

  9. Hej Pys.

    Nej!! Jag tror inte ett spår att du är egoist för då skulle du inte ha denna humor som andas igenom dig.Hoppas du förstår vad jag menar.
    Men många människor är ju snabba på att påtala fel,men tiger still när något är bra.
    Tänk om vi var lite mera positiva till varandra.
    Mera varma tankar
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor
    Tack för de orden…
    Jag vet att människor är snabba med att döma andra.. och man undrar hur mycket av det som de tillskriver mig egentligen är de själva.. eller det sättet de läser mina ord på… ett ord jag skriver kan betyda något helt annat för dem..
    Vi ska vara mer snälla mot varandra.. och krama varandra lite mer..
    Kram Pys

Kommentera

