Det är bevisat

Nu är det bevisat… att äter man tamoxifen så har man sämre hjärnkapacitet..

Försämrad kognitiv förmåga som till exempel försämrat minne och tankeförmåga är ett problem för bröstcancerpatienter som får skyddande antihormonell behandling.

Vi blir ”dumma i huvudet”..

Det finns något som kallas cytohjärna.. det är när man får cytostatika och hjärnan trubbas av.. man glömmer saker jättelätt.. och nu menar jag inte att man glömmer viktiga saker som läkarbesök och dylikt.. utan man glömmer ord.. man får en tanke som man vill förmedla till maken och när han kommer så är det glömt…
Jag har hela tiden papper och penna.. så jag skriver upp hela tiden så fort jag får en bra idé…

Nu visar det sig att om man äter tamoxifen så får man sämre tankeverksamhet än om man får femar… och båda medicinerna ger sämre minne än om du inte ätit något alls…

Jag undrar hur det är med de andra aromatashämmare som finns på marknaden… Hur ligger Aromasin till i förhållande till tamoxifen.. och femar..???
Tycker att de kan forska på detta också.. fast jag vet att Aromasin är så mycket nyare medicin… och går mer på tillverkningen av östrogenet…

Jag är så glad att man faktiskt idag kan säga att jag är ”dum i huvudet” men det beror på att jag käkar tabletter för att jag ska slippa få tillbaka bröstcancern…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Bra, nu har jag en förklaring till min teflonhjärna!! Men visst blev iallafall jag ganska trögtänkt under tiden jag fick cyto. Som tur är kom en och annan hjärncell tillbaka….
    Kram TeflonEwa

    Ja.. så nu vet du..dessutom är det vetenskapligt bevisat…
    Och det gör ju att det faktiskt är officiellt att få lov att ha cytohjärna och vara trögtänkt tills man slutat med tabletterna (efter 5 år) om man nu inte har tur och får femar..
    Kram Pys

  2. oooo jösses..vad skulle det bli på mig…jag som glömmer som tusan redan..rena härdsmältan😉

    Kram

    Ja..
    Jag är likadan.. du ska se mitt skrivbord..
    Där ligger block och penna.. måste skriva ner allt..
    Alla tankar.. så jag förstår..
    Kram Pys

  3. Jäklar i havet! Fan det har känts som jag lever i gränslandet Alzheimers. Kan det vara de små äcklena som jag har så svårt att komma ihåg att ta varje kväll!!! Det vore ju skönt att veta vad det beror på1 Kram Gunsan

    Nu vet du Gunsan vännen..
    Det är hormontablettena som gör det.. och som gör att du glömmer bort att ta dem..
    Jag gjorde så att jag satte alarm på min mobil.. under kalender.. och den pep så jag inte glömde tabletten..
    Nu slipper jag dem.. men det är för att jag numera inte behöver dem längre.. för cancern har spritt sig.. och då behöver jag inga antihormon..
    Kram Pys

  4. Äntligen är det bevisat, något som vi visste sedan länge! Jag brukar säga att mina arbetskamrater ska vara glada så länge jag kommer ihåg att gå till jobbet! Skämt åsido, visst är det jobbigt att ha teflonminne, och glömma ord, tänk dig stå och hålla i en disktrasa utan att komma på vad det heter…

    kramar Effie

    Ja.. och jag säger en massa fel.. ord som är snarlika och det tycker Den älskade maken är jätteroligt… snabbspoling.. istället för snabbköp… eller liknade.. jag sa en sak idag… men det har jag naturligtvis glömt nu…
    Fast nu ska ju det som går på femar och tamoixifen vara glada.. det finns vetenskaplig grund för er att tala om att ni har teflonminne.. vi som inte har det tror folk att vi nästan tappat förståndet….

    Kram Pys

Kommentera

