Bättre behandling och större överlevnad

Läser idag på Newsdesk om äggstockscancer och att de genom forskning finns ett bättre alternativ än det gamla beprövade..

Kombinationsbehandling med Caelyx och carboplatin jämfördes med nuvarande standardbehandling, kombinationen carboplatin och paclitaxel (Taxol)

Det är glädjande att läsa följande:

Caelyxkombinationen levde signifikant längre utan återfall i sin sjukdom, 11,3 månader jämfört med 9,4 månader för de som fick behandling med paclitaxelkombinationen. Det innebär en minskning av risken för återfall med 18 %.

Dessutom är det så att Caelyxkombinationen hade mindre biverkningar och man tappar inte håret i samma utsträckning med denna kombination än den gamla med taxol i…

Paklitaxel är det som jag får.. och jag vet vilka biverkningar det är.. och kan man nu även få ner antalet som slutar med cytostatikan för att biverkningarna är för svåra så är ju det bra…
För biverkningarna är inte roliga… nervryckningarna, smärtan och ”sovande” delar är väl det som är jobbigast… och jag vet att det finns de som slutar med cyton.. för att de tycker att det är för jobbigt…

Hoppet har nu ökat både för de som har hudcancer och nu även de som har äggstockscancer…

Jag hoppas att det kommer hopp för oss andra cancerpatienter också…
gärna lite som kan göra att metastaserna blir vita i ansiktet…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 svar

  1. Ja biverkningarna är ju ett stort problem…måtte komma nya preparat för alla former av cancer .

    Kram

    Ja.. det händer ju hela tiden saker och ting…
    Och får då cancerfonden in pengar så blir det ännu fler som kan bli botade…

    Kram Pysis… som nästan blåst bort idag…

  2. Tack för artikeln om äggstockscancer. Caelyx har jag fått tidigare. Fick också en necessär med Essex lotion + 1 – 2 hudvårdsprodukter till, för det tar väldigt styggt på huden. Jag tror att värdena gick upp i alla fall, eftersom vi bytte. Och jag fick det inte i kombination med nåt annat. Men jag ska ta med artikeln på torsdag /11/6) och visa dom.

    Strongt av dig att ta spruta själv. Men är man tvungen så klarar man mer än man tror.

    Krjamar

    essge

    Hej
    Det var så lite så.. jag försöker ju att skriva om all cancer, när det är något som står i media eller så…
    Jag tycker att det är viktigt att man skriver om det som ligger en varmt om hjärtat.. och det är inte cancern alltså.. utan alla som har drabbats på ett eller annat sätt….

    Att ta sprutan själv måste jag… Sonen får en spruta varje kväll.. så sticka andra kan jag.. men att sticka sig själv i magen är inte så farligt… det var värre i början att sticka sonen..

    Kram Pys

  3. I hate biverkningar!

    Me too!

Kommentera

