Inget för spruträdda

Jag har haft dåliga blodvärden som jag skrivit om tidigare.. och förra onsdagen fick jag ju börja med sprutor med hormoet epoetin (EPO) som gör att mina röda blodkroppar blir lite fler än de nu..

Igår var det ju tid här hemma.. för jag ska ta en gång i veckan..
Familjen samlades.. och nu kommer lite bilder på hur det gick..
Häri ligger sprutan.. det står följande text på baksidan:

Lite allt möjligt 009 NeoRecormon 30 000 IU/IE/KY
solution for injection in pre-filled syringe
injektionsvätska, lösning i förfylld spruta
injektioneste, lious, esitäytetty ruisku
Epoetin beta/Epoetiini beeta

Framifrån ser förpackningen ut så här:
Dropp m.m. 005

Jag har här plockat ut sprutan ur förpackningen.. men inte satt på nålen än..
Lite allt möjligt 008

Så koncentrerar jag mig..
Lite allt möjligt 012

Och så sticker jag..
Lite allt möjligt 011

Och sonen var ju tvungen att rusa fram för att se om det kom något blod eller inte…
Lite allt möjligt 013
Nå.. ser ni något blod?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 svar

  1. EPO, är det samma EPO som idrottare dopar sig med eller är det nåt annat? Jag hoppas iaf att du blir stark och pigg som Mühlegg🙂

    Kram!

    Ja… Det är sånt EPO.. så här dopar sig nästan hela familjen.. sonen har ju sina sprutor.. och jag har mina.. och den älskade maken snusar.. fast det är inte riktigt doping det sista..
    Det tar en månad innan man kan börja se resultat.. fast jag är så van att vänta.. och det är ju du också..

    Kram Pys

  2. Hej Pys.
    Det är konstigt vad man klarar av när man behöver.Känns det något eller är det som en diabetespruta? Inget blod, bra.

    Mår du bättre nu?Du mådde ju lite konstigt,har det gett med sig.?
    Varma tankar
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor
    Ja.. kroppen klarar otroligt mycket.. både psykiskt och fysiskt… och det finns en massa resurser som man inte använder.. men så en dag.. så händer något.. och då har man den där extra att plocka fram.. och det är tur..

    Det är en förfylld spruta.. som en fragmin om du fått det på sjukhus någon gång… Det räknas i Enheter det också.. precis som med insulinet…

    Ja.. jag mår mycket bättre.. det var den där dagen.. när jag bara sov.. och det vara så skönt att jag fick ha den.. och må lite konstigt…
    Kram Pys

  3. Hej Pys!
    Min spruta ser ungefär likadan ut. Men jag behöver bara sticka mig var tredje vecka. Gick riktigt bra, var lite nervös första gången, hade ju aldrig gett mig själv en spruta förut. Jag mår skit av min men vet ju att det går över på ett par dagar. Hoppas nu att din spruta ger riktigt bra resultat!!!!!!

    Det ska ta ca fyra veckor innan de kan se något resultat… av sprutan..
    Jag mår inte så dåligt av den här.. det är värre med cyton och det där andra.. som stärker skelettet… då när jag fått det där sista.. då går jag ofta och läger mig tidigt.. jag frår lite frossa.. och det är inte kul..

    Kram Pys

  4. Redi tös! Men som ”nästan syrra” har du ju det rätta handtaget😉

    KRAM

    Ps: vill du bada i poolen så kom bara! Ds

    Ja.. jag har ju det.. men det är alltid jobbigare att sticka i mig själv än i patienter…

    Vi får se hur det blir i sommar…
    Kram Pys

  5. Nej jag ser inget blod….

    Bra att vi får följa med dig i din vardag…med dina bilder :))))

    Jag tycker du är kanonstark..som en jättebamsing till björn😉

    Kram

    Där är en jätteliten blodsdroppe… på magen…

    Jag försöker vara pedagogisk.. för tösas skull…

    ”kom ann katten det svänger ju…”
    Kram Pys

Kommentera

