Jag och Gud

Denna gång ska jag ge mig på Sofias bloggtema.. För jag har en hel del att säga om Gud…

För det första så tror jag inte på någon direkt Gud… och det är för att de som tror så där jättestarkt på Gud blir så jobbiga…
Genom att jag är drabbad av cancer så har jag fått mail.. mail från personer som talar om att jag måste ta till mig Gud för att bli frisk.. annars blir jag inte det.. för Gud är den enda som kan bota mig.. enligt dessa människor.. Så jag måste ta till mig honom.. och det gör jag inte..
För de skriver att så fort de tog sig till Gud så blev de friska.. eller de som redan trodde på honom.. och som blev sjuka var att Gud prövade dem.. men de visste att de skulle klara det.. för trodde man på Gud så dog man inte.. och var det nu så att man faktiskt dog.. då var det att Gud ville att de skulle komma till honom… Snacka om att vara skenheliga.. jag köper inte det snacket.. det biter inte på mig…
Blir jag frisk.. så betyder det att cytostatikan har hjälpt..

Sen finns det de religiösa som inte tar någon medicin överhuvudtaget.. för att det är bara Gud som kan bota dem.. och de tar inte emot någon sjukvård alls.. Fast de får nästan skylla sig själva.. problemet blir när de säger samma sak om sina barn.. sådana ska inte ha barn…

Sen det där med Gud och Satan
Tror man på Gud så måste man ju tro på Satan också… enligt de som tror på Gud så kan de ju absolut inte tro på Satan.. men det är varandras motsatts.. som ”god och ont” och ”vitt och svart”.. men de som tror på Gud kan absolut inte ta in Satan… men ändå så pratar de om Satan jämnt.. hela tiden.. och gärna hotar de med honom.. men han finns ju inte.. enligt de som tror på Gud.. så finns inte Satan.. De som säger att de tror på Gud tror inte på Satan.. men ändå hotar de med honom.. och om de tror på Gud så måste de tro på Satan.. Alltså måste de också vara Satanister.. och på samma sätt så måste Satanister tro på Gud…

Jag lär säkert återkomma i ämnet…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 svar

  1. Vad sant du skriver i ditt inlägg =) att låta någon dö för att man tror på gud, så fel så fel

    //Elin

    Men det gör ju vissa religiösa samfund..
    Speciellt blir jag arg när det rör barn…
    Kram Pys

  2. Jag slutade tro på Gud när jag blev sjuk….om o om igen……för ja kan fan inte se nån mening alls med den här jävla sjukdomen. Så från starkt troende katolik…till ja….jag vet inte vad jag ska kallas idag…..

    /K

    Jag har aldrig trott på Gud.. däremot har jag min egen religion.. men den kan jag blogga om vid ett annat tillfälle..
    Du är Soulsister.. och dig tror jag på…
    Kram Pys

  3. Det var många och djupa tankar så här mitt i natten!
    Huvudsaken, tror jag, är att man HAR en tro – på någonting… på något som passar en själv! Sen HUR den tron ser ut är ovesäntlig.
    Nu kryper jag till kojs, och önskar därför en god natt till dig!
    KRAM!

    Jag får alltid bra tankar så här på nattkvisten…
    En tro är bra att ha.. men man ska inte tvinga någon annan att tro.. och det är därför som det blir så många krig.. för att folk försöker få andra människor att tro som dem.. och det vill inte de.. och då blir det konflikter och dessa leder till krig…
    Godnatt med dig.. själv ska jag lägga mig med Jack the Ripper..
    Kram Pys

  4. Man ska tro på sig själv! Det är bättre…kanske finns det nån slags mening bakom den här konstiga planeten, men nån Gud som håller i spakarna på detta har jag svårt att föreställa mig. Naturen har skapat sjukdomar (som i sig är en natur…) och de bestämmer inte någon ”högre” makt över. Tur att du kan bortse ifrån de där religiösa nissarna som mejlar dig. Hu! Kram på dig!🙂

    Hade jag trott på de där nissarna som mailar mig…så hade jag varit på psyket nu…

    Jag tror på min sak.. och du tror på din.. och så är vi nöjda och glada över detta…
    Kram Pys

  5. Jag tror på mig och på Moder Natur. Men det är väl egentligen inte så konstigt med sjukdomar. Så himla mycket i kroppen som kan gå fel, det är väl märkvärdigare att det så ofta fungerar så bra som det gör! Det är lite för enkelt att lägga allt i Guds händer, och inte ta eget ansvar, tycker jag. Eller varför inte tro på ”Liftarens guide till galaxen”? Kan man tro på Bibeln så kan man tro på den
    kramar Effie

    Ja.. jag vill ha en liten babelfisk..
    Det är ju så.. att bara en liten celldelning är helt otrolig.. och att det inte blir fel fler gånger… är helt otroligt…
    Kram Pys

    Ps. glömde ju.. att meningen med livet är 42..

  6. Javisst är det märkligt det där med gud och satan.Om satan då ska stå för det onda och gud för det goda (du vet att jag har allvarliga problem med den uppdelningen i etiketter) i en ständig kamp, är det inte då satans existens som berättigar guds existens? Jag menar, om man förnekar satan och det onda, vad ska man då med gud och det goda att göra, de har ju inget existensberättigande utan något att kämpa mot. Jaja, så där kan jag hålla på i evigheter fast jag inte tror på någotdera av de båda ytterligheterna.

    Ja.. det är ju det jag säger.. att om man nu tror på Gud.. då måste man också tro på Satan.. men det vägrar ju de där religiösa fanatikerna att tro på..
    Samma sak när det gäller Satanister.. de måste ju tro på Gud.. eftersom de tror på Satan.. alltså rinner all tro ut i sanden…
    Kram Pys

  7. Jag tror på Gud..det har jag alltid gjort…och det står jag för.
    Men jag talar inte om för människor vad dom ska tro på eller inte…det är var och ens sak.

    Jag tror inte heller att man överlever bara om man har en tro…kanske är jag udda men jag tror att vi alla har en utmätt tid som vi dansar runt på jorden😉

    Tror jag då på onda och goda krafter..JA. Men inte heller här bankar jag in min egen tro i någon annan.

    Alla är vi olika och vi måste följa vår egen övertygelse…

    Kram

    Såna människor tror jag på.. såna som kan stå rakryggade och säga att jag tror på Gud.. och jag tror på ont och gott…
    Dessutom att du inte försöker få mig att tro på en Gud.. Jag är inte emot troende människor.. bara de har sin tro för sig själv.. och inte försöker pracka på mig deras tro..
    Det där med tiden vi har här.. det tror jag på.. någon gång ska jag skriva hur jag tror..
    Det är de där religiösa fanatikerna jag tycker är jobbiga.. de som anser att jag har fått min sjukdom för att jag inte tror….
    Kram Pys

  8. Hittade hit via Bloggvärldsbloggen, tycker att frågan är väldigt intressant.

    Jag tror, men jag tror mer på att det finns något efter detta liv, något mer…
    Men man behöver inte överdriva, vad skulle då dessa religösa fanatikerna säga till mig? Vad har jag gjort för ont i livet för att drabbas så hårt som jag har gjort? Och tror dessutom till en viss del…

    Men visst måste det vara en mening med det mesta, menar inte att du drabbats för något du gjort. Men något större måste vänta för dig och mig. Vad vore annars meningen med all skit som vissa av oss tvingas går igenom?

    Kan absolut inte sätta mig in i just din situation, men jag lider givetvis med dig. Men jag lider även enormt för mina barns skull. Vi förlorade allt vi ägde i en brand för 11 månader sedan. Låter ytligt men det var väldigt jobbigt. Men den riktiga smällen kom för tre månader sedan när min man, våra två barn på 2år och 5års pappa, dog. Så jag vet hur det är att må dåligt, fast på ett annat sätt förstås.

    Och just pga detta finns det en tro på att något större väntar, att det finns något efter döden. Något mer.
    Detta är självklart min tröst i min sorg över allt som har hänt, även att det inte alltid är lika övertygande…

    Men alla måste få ha sin tro, alltså inte tro om man inte kan. Det är en rättighet och det känns orättvist att du får mejl från människor som skriver att det är ditt eget fel. Dessa människor borde dock hålla dessa tankar för sig själva!
    Ingen människa skall behöva lida och sedan bli anklagad för att själv ha skapat det lidandet. Vilken idiot sparkar på den som ligger?

    Hoppas att du inte tar illa vid dig av min lilla uppsats.
    Även att våra öden är väldigt olika så har vi ändå samma ”skit”. En enorm orättvishet som drabbat oss.

    Massa styrkekramar till dig:)
    Kristina

    Ger dig för det första en stor jättekram.. fast du verkar klara det väldigt bra.. ändå.. fast jag kan tänka mig hur dina djupa stunder är.. för det har vi nog gemensamt.. fast de ser annorlunda ut och våra ”spöken” är olika.. fast på något sätt så blir man otroligt stark.. när såna här saker händer.. du med branden och din kära mans bortgång.. och jag med min spridda cancer och inte vet hur framtiden ser ut..
    Hade jag nu varit klämtjeck hade jag sagt att ni är friska i alla fall.. så något har ni att glädja er åt.. men det går inte.. för den där livserfarenheten säger att så säger man inte.. och man undrar varför? Utan man ska beklaga sorgen och hoppas att man inte träffar den där personen igen innan sorgeåret är över.. vilket också är idiotiskt.. varför inte sitta ner och prata om livet, döden och existentiella frågor… nu när det är aktuellt…
    Men det var ju tro.. jag har min tro.. och jag kommer nog att blogga om den när jag inte har något annat att blogga om.. som det är just nu så är det en lista som jag betar av.. men så händer något i media.. och det tycker jag är så mycket mer intressant att skriva om.. så listan blir bara längre och längre.. men min tro kommer.. och det finns inte en Gud i närheten av den..🙂
    Ta hand om dig.. jag ska gå in och läsa din blogg också..
    Kram I massor
    Pysan

Kommentera

