En dag för längesen

Klockan 15.46 i eftermiddag är det exakt 18 år sedan mitt första barn såg dagens ljus.. 48 cm lång.. och 2870 gram..
En liten tös föds.. två veckor för tidigt enligt ultraljudet (30 juni)… hon skriker inte.. ”flickebarnet kvider” som det står i journalen.. apgarn var 5-6-8… och det var inte så där jättebra.. barnläkaren kom och det pratades om att tösen skulle ligga i kuvös första natten…
Väl uppe på BB avdelningen kom läkaren igen.. och när han fick se henne så sa han att: var det henne jag ville lägga i kuvös? Ja, sa jag.. det bryr vi oss inte om sa han då…
Tösen sa alltid ”titta mamma, Muor..”
Sen har åren gott.. för fort.. idag blir tösabiten 18 år och myndig… tid att ta steget ut i vuxenvärlden…

Det är genom att se på våra barn som vi ser att åren går…

En liten tävling: Vad tror ni att Muor var för något?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

10 svar

  1. Muor tror jag är KOR! 🙂 Men apgarn…vad är det :S

    Apgar är det som de mäter när bebisen föds.. de mäter efter 1 minut 5 minuter och 10 minuter..
    och de ska helst vara 10.. men det var det inte..

    Klart muor är kor…

    Kram Pys

  2. Det borde väl vara kor! Grattis till 18-åringen!

    Ja.. kor är det..
    Kram Pys

  3. Muor tror jag ska betyda kor, tycker det är mest logiskt men jag kan ha fel, det har ju kommit ur en barnamun och då kan det ju betyda vad som helst. Inte heller jag vet vad apgarn är för något. Ett stort Grattis till dottern.
    Kram

    Klart muor är kor…
    Jag har gett en länk till apgar.. och lägger den här också..
    Kram Pys

  4. Oj, länken i min förra kommentar blev visst fel. Jag förstår ingenting, det är inte ens min sida. Förlåt, förlåt.
    Kram

    Det gör inget.. ska kolla in den också.. kanske är en jättebra blogg..

    Kram Pys

  5. Kor, haha….eller så e det skånska för mor….kan ju tolkas så me 😉

    kram

    Nä.. jag var inte ute i gröngräset och betade… och jag satt i bilen när hon sa det tillsammans med henne…

    Kram Pysan

  6. Hej Pys.
    Ser att tävlingen är över,men får väl Gratta till dotterns födelse.

    Har fullt upp nu ,spelat badminton och kastat pil i flera timmar så nu är gammelbenen trötta.

    Hoppas du är skaplig.Idag har vi sol iallafall,det var längesen känns lite ljusare då.
    Varma tankar
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor
    Vi har också sol.. vet inte om vi ska göra något.. kanske fiska…
    Cyto idag.. hände mycket.. lite väl.. så lite trött…
    Kram Pysan

  7. Men – såklart det var kor!! Det fattade jag väl på en gång!! 🙂
    Grattis till dottern! Vi har lika gamla döttrar du och jag. Min fyllde 18 den 25 maj.
    Kram

    Keuor…
    Ja.. stordotter 18, lilldotter 16 (blir 17 i dec 29) och son 9 första sept.

    Kram Pys

  8. Jag tänkte också direkt på kor…

    HA en bra dag!

    Kram Gunilla

    Japp.. det märks att det är mammor som svarat… rätt
    Ja jag ska ha en toppendag…
    Kram Pys

  9. Grattis Pysan, 18 år som mamma, fantastiskt!
    Fick ”stor-killen” tidigt, han fyller 20 i höst. Jag känner mig fortafarande som 25, men måste acceptera att de 40 närmar sig… VARFÖR vill inte kroppen? (bindvävnadssjukdom) VARFÖR strejkar spegeln? (rynkor, slapphet mm.)
    När ska det inre och det yttre få vara i harmoni?
    Trevlig midsommar!
    Kramar i massor!
    /Mumla

    Ja.. det är otroligt så fort åren går… här har man gått över 40 års strecket och närmar mig 50 med stormsteg…
    ”Rynkor betyder bara att man har använt hjärnan och tänkt”.. så brukar jag tänka när jag ser mig själv och mina rynkor.. jag har tänkt för mycket..
    Hoppas att du tittar in innan midsommar.. är någon dag kvar.. men tänk på att systemet har stängt på fredag…
    Kram Pys

  10. Kor…ja det var inte lätt att gissa för en norrlänning som jag 😉

    Ja åren går fort och barnen är vuxna innan man hunnit blinka….men oron för dom finns alltid kvar.

    Kram

    Ja.. det kvittar nog hur gamla barnen än blir.. så finns oron för dem..
    Ja.. muor är kor…
    Kram Pys

Kommentera

