Sol, bad, D-vitamin och cancer

Vi blir så glada när solen kommer och värmen.. att vi slänger av oss kläderna och springer omkring halvnakna på stranden..
Vi behöver D-vitamin.. för att klara vintern när det inte är fullt lika mycket D-vitamin.. men det får vi av solljuset… och huden är det organ som suger i sig D-vitaminet.. men vi kan försöka att lära oss att sola med måtta…

De första dagarna av sol och värme.. kan vi faktiskt ha kläder på oss.. vi behöver inte åka till stranden och lägga oss och steka oss i solen.. vi kan försöka att göra huden van vid sol.. innan vi börjar steka oss.. för det ser nästan ut som en stor grill på vissa stränder…

För cancern finns där.. ligger och lurar i solens strålar.. och vi måste vara rädda om varandra.. speciellt om man läser det här.. och att man kanske inte får hjälp den dagen som faktisk man har en ful fläck.. som kan vara cancer…

Maken är rödhårig.. och han aktar sig för att vara för mycket i solen.. och speciellt aktar han sig för att bränna sig.. detta gör att vi absolut inte åker iväg och steker oss i solen.. och det är väl så att så där jättebrun är man kanske inte.. men det gör inget.. bara man får vara frisk…

Nu har jag cancer.. och genom detta så är det så att jag går på cytostatika.. och jag måste också akta mig för solen.. jag kan få pigmentfläckar som aldrig försvinner och det vill jag inte.. en jämn färg tack.. och inga fläckar med pigment… för det är inte heller snyggt.. däremot försöker jag klä mig så jag klarar att vara ute.. lite tunnare kläder.. för solen strålar går igenom kläderna.. om de är tunna.. och ändå skyddar jag mig…

Sen är jag dessutom enbröstad.. och känner inte för att visa upp mig för detta heller.. ja, jag vet att det kan låta larvigt.. men försök själva att sätta er in i situationen.. att bara ha en tutte… att det är tomt på den andra sidan.. människor här vet att jag saknar bröstet.. men ändå.. genom att det är som det är hos vissa så då blir det så att jag inte har lust.. de ska inte få den möjligheten att glo ännu mer…

Är en solbränd vacker kropp vacker om man vet att man kan få cancer av det..? Tror inte det.. så sola med måtta.. snälla människor.. för jag vet hur det är att ha cancer.. och det är inte värt att ha en vacker brunbränd kropp..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

6 svar

  1. Hej Pys.
    Det är konstigt att det skall alltid hända något innan man tar sig i akt.Lite färg är aldrig fel men att vara brun som en mörk läderväska tycker jag inte är snyggt
    .Håller helt med dig att hälsan är A_O.Kan man förebygga sjukdomar skall man göra det,vissa kommer ändå.
    Själv behöver jag extra D-vitamin men försöker att inte bränna mig.
    Hur står det till med dig idag ?Regnar det hos dig med?
    Varma tankar
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor
    Ja, det regnar här också.. eller det har gjort.. och det är blytynga moln på himlen.. och inte något blått alls…
    Lite färg är snyggt.. alltså.. inte för mycket.. och gyllenbrunt är bäst.. men för att komma dit så ska man ta det lugnt..
    Man kan inte gardera sig mot sjukdomar.. men man behöver inte utmana ödet..
    Kram i massor
    Pys

  2. Glad Midsommar Pys!!!!
    *lägger försiktigt en smörblomma på din kala hjässa*
    Kram!

    Glad midsommar på dig också…
    Jag ska busa med dig..jag lovar..
    Kram Pys som luktar på blomman

  3. Ja, jag förstår – jag är ju oxå enbröstad och kommer inte heller att ligga och steka mig på stranden i sommar.

    Kram på dig, Pys – jag tänker ofta på dig!

    Då är vi ju två… i dubbelbemärkelse.. både när det gäller bröstet och att tänka på varandra..
    Kram Pys

  4. Jag har två bröst men kommer ändå inte ligga o steka mig. Gömmer mig i trädgården för även om man har 2 bröst kan man ha mindre roliga ärr som inte heller är så roliga i en baddräkt eller bikini….

    KRAM

    Nä.. men du min vackra vän har en pool.. det har inte jag.. *sitter och stortjuter*
    Så du kan ha det gött där.. om jag ska bada så kan jag inte gömma mig någonstans..
    Fast jag förstår dig… till fullo
    Kram Pys

  5. Jag solade mycket förut..men höll på att bli en förkolnad skapelse…numera tål jag inte så mycket sol…blir väldigt ansträngd i värme. Så jag har bestämt mig för att våga vara kritvit😉

    Kram

    Ja.. då kan vi ta varann i hand…
    Men jag har den turen att bli brun väldigt snabbt.. och jag har bra pigment… Men jag sitter ändå inte ute i solen..
    Kram Pys

  6. Du vill inte visa upp dig för ”att bara ha en tutte… att det är tomt på den andra sidan.. ”
    men du, det finns folk som mer än gärna visar upp sin perfekta yta fast det är alldeles tomt på den andra sidan…
    En glad midsommar på dig!

    Det förstås… men det betyder ju bara att jag tänker lite längre.. att jag inte vill visa upp mig.. inte för att jag skäms.. utan för att jag är rädd att jag ska skrämma livet ur de där som tror att de är perfekta.. för de kan inte sluta glo…
    Kram Pys

Kommentera

