Jag vill ha tillbaka min kropp

Jag vill ha tillbaka min kropp.. den där som orkar en hel del.. och som inte blir trött av minsta lilla..
En som är rörlig.. en som kan göra att jag kan sitta på golvet… och leka.. som far rundor och som orkar med hela dagen.. som det är nu sover jag minst en timme per dag.. för att orka med kvällen…

Jag vill orka ha fint omkring mig.. jag vill kunna göra allt.. men jag har inte orken.. och jag har inte rörligheten…
Jag har gått ner från 73,2 kg till 66,8 kg.. sen jag var hos cytotjejerna första gången.. och det känns.. men samtidigt så är jag inte rörlig.. jag orkar fortfarande inte med en massa som tar energi ifrån mig.. och nu menar jag inte bara den där energin som krävs för att röra på sin kropp.. utan också den energin som krävs för tankearbete… jag måste skriva upp saker så jag inte glömmer bort dem.. och nu pratar jag inte handlingslistor.. utan alla små tankar.. alla små idéer som kan ploppa upp i hjärna och som jag känner att det får jag inte glömma bort.. de skrivs ner.. annars är de borta efter ett par minuter…

Jag vill kunna vara lika rörlig som jag var innan.. jag vill ha tillbaka min kropp.. både kroppsligt och mentalt… jag vill komma på roliga saker att göra.. men som det är nu så går min hjärna på lågvarv.. det är de där småsakerna som jag saknar.. de där små spontana tankarna på att göra saker..
Min hjärna är som den är.. det är de där små sakerna som gör att livet faktisk går framåt.. som den just nu fokuserar på.. och det är fruktansvärt jobbigt… det är inget kul…
Jag vill bli den där jag var innan knölen.. i alla fall tankemässigt…

Fy.. jag vill inte…

Fast en sak är ju positiv.. för de kvinnor som det här rör.. och då får jag glädja mig åt det..

Ni som sen vill göra en god gärning i sommar.. här har ni chansen.. sluta sök hos Google.. sök hos Googaid istället… så får ju cancerforskningen in pengar.. och fler kan bli botade från denna sjukdom..

Ha en trevlig onsdag.. för det ska jag ha

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

9 svar

  1. Söta kära du! Jag förstår dig mer än väl, men du kommer dit igen ska du se. Japp, det är segt just nu, segt och jobbigt. Men det som inte dödar, härdar ju. Så jävlar vilken tuff böna du kommer va när allt detta skitet är över! Tuff, rörlig och FRISK!

    Idag får du en bautakram av mig

    Ja.. jag börjar tycka att det är trist nu.. fast jag har väl en dag.. men jag har inte kunnat käka något.. maten smakar mig inte.. och det är så trist.. just när jag har kommit igen så trillar man ner i ett hål.. ett stor hål som gör att kroppen inte fungerar längre…
    Kramar i massor tillbaka..
    Pys

  2. Du är stark Pys! Du kommer att kravla dig tillbaka ur hålet! Hoppas maten smakar lite bättre i morgon.
    Massor av styrkekramar!
    Barbro

    Ja..för idag är det lite småjobbigt.. det är inte roligt att känna sig däst.. men det var som maken sa.. tänk alla mediciner som du måste proppa i dig.. det är inte så konstigt då att jag känner mig som jag gör…

    Kram Pys

  3. Åh, jag känner igen det så väl.

    Fast just nu är jag i en bättre period. Cancervärdet hade visserligen mer än fördubblat sig, men jag mår bättre. Jag som var övertygad att jag inte skulle överleva våren.

    Det är som mörkast före gryningen.

    Håller tummarna för att gryningen är nära.

    Krjamar

    essge

    Jag tar inga sk. cancervärden.. tror inte att min cancer är en sån som man kan göra det på.. eftersom ingen har sagt något om det..
    Fast det går upp och ner.. men jag har aldrig tagit mig tid att vara nere.. inte förrän nu.. För jag måste.. jag måste få må dåligt också.. för att jag ska kunna må bra…
    Kram Pys

  4. Åååå Pysan……detta känner jag igen…är ju också där..utan ork fysiskt och mentalt.

    Får liksom du skriva lappar när jag får ideer etc…annars far det. Förra sommaren orkade jag inte ens se på tv eller ens ha på den..var så slut mentalt…..men nu kan jag se på något program då och då så något positivt har kommit tillbaka.

    Näe fram för en coctail som man kan svepa och sedan byts allt dåligt ut till nytt igen😉
    En för nya tänder, en för frisk kropp, en för en frisk hjärna etc….skulle vara nå´t det.

    Kram

    Ja.. den där cocktailen låter som en jättebra idé.. kan vi inte skriva till cancerfonden och be dem forska på detta.. så man kan bli sig själv igen..
    Har inte ätit något på hela dan.. inte hungrig.. känner mig däst.. och det är fan i mig inte kul… och så den bästa kvällen på evigheter…
    Kram Pys

  5. Ålskade vän, förstår dig!
    *kramar om*

    Ja.. det är jobbigt ibland.. och idag är väl en sån dag..
    Kram Pys

  6. Hej Pys.

    Skickar en stor Pepparhälsning till dig.Förstår att man måste få känna sig nere,det vore väl konstigt annars.

    Själv har jag opererat mig för knölstruma med cancer i som gick bra,tror jag.Så jag förstår lite vad du går igenom.

    Varma tankar
    Lillemor

    Hej Lillemor
    Jag har under dessa 3 åren inte varit direkt deppig.. någon dag.. men inte så där jättemycket.. kanske någon timme och sen har det blivit så mycket bättre.. vilket inte är någon riktig depp..
    Men denna gången.. så känns det som om jag faktiskt behöver.. jag behöver få sitta och gråta över min situation.. och det kan också vara så att min situation är jobbigare nu.. för jag är närmare döden denna gången.. för alla inblandade…

    Köldstuma vet jag lite om.. och jag kan tänka mig att du är trött av det.. för struma ger ju en rejäl trötthet i sig…
    Tänker på dig..
    Kram Pys

  7. Hej Pys!
    Hur har du det idag? Känner mig lite orolig för dig.
    Många styrkekramar!
    Barbro

    Det är rätt lugnt.. min dator har gett upp.. fast vi har en extra.. så nu har jag min gamla som är sonens egentligen.. och så får jag försöka att fixa min andra.. processorn har gett upp.. fast datorn inte är så gammal.. men antagligen tillräckligt gammal för att garantin har gått ut…

    Kram Pys

  8. Tänker inte påstå att jag förstår dig, fastän min situation är mycket lik. Jag har bara haft turen att försämras mycket långsamt så att de där låga energinivåerna har blivit vardag och tas för givna. Jag kommer inte ihåg den tid då saker och ting var annorlunda, när jag väntade mig att kroppen skulle fungera bättre, inte i fysisk mening. Jag hade problem då med, rörde mig inte lika snabbt som andra, hade dåligt balanssinne och dolt hjärtfel och skämdes för att jag inte kunde hålla samma fart som andra ungar. I det avseendet är det bättre idag när förväntningarna är mer realistiska.

    Ja.. din utgångspunkt i förhållade till min är ju så otroligt långt ifrån varandra.. du som har haft det redan som unga år.. och jag som det har kommit på bara så där.. och dessutom har det gått fort för min kropp att bli sån här…
    Du vet ofta hur en dag blir.. jag vet inte.. jag vet inte om det blir en bläää dag eller en bra dag… Fast vi är vuxna idag och kan se att det är livet som sätter sina spår.. både hos dig och mig.. du har din barndom.. där du inte orkade lika mycket.. jag har det idag… mycket för att mina mediciner gör mig sån… fast utan medicinerna vet jag inte hur jag hade varit…
    Kram Pys

  9. Det är bra att ”vänja sig” på ett sätt, livet blir enklare just nu, men får man chansen att återvända till ett friskt liv måste man riva upp hela sin livssyn och börja bygga från början. I princip allt man vet om hur lever sitt liv blir ogiltigt. Där har du en fördel, behöver inte vända och vrida på minsta detalj för att kunna leva som frisk i framtiden. Jag antar att det är något värt att kämpa för i ditt fall, men för mig existerar inte den tillvaron, vare sig i verkligheten eller minnet.

    Det som är jobbig för mig är att jag vet hur det kan vara, vilket inte du med din kropp kan..för du har aldrig kunnat göra det..
    Alla har vi våra krämpor att kämpa emot.. du har dit och jag har mitt…
    Kram Pys

Kommentera

