Dagen idag.. är en ny dag

Det blir en varm dag idag också.. igår stängde vi ute katterna från mitt vardagsrum/sovrum och hade då balkongdörren öppen hela natten… när jag vid halv ett i natt öppnade så var det riktigt ljummet ute.. nästan som det är på kanarieöarna på kvällen.. sån där skön ljummen sommarnatt

LäserDN vad folk dör av.. och i toppen ligger hjärt/kärlsjukdomarna.. och det är inte så konstigt när man ser vilket samhälle vi har.. efter detta kommer olika typer av cancer… där viss cancer har ökat bland kvinnor.. men minskat bland män.. och vissa cancerformer har minskat hos båda könen…
Och så ser man på reklamen hur kändisar går ut och pratar om hjärtsjukdomarna.. att de måste få in mer pengar så fler överlever.. men cancer pratas det nästan inte om.. inte under hela året.. inte förrän i oktober.. då det är rosa band överallt.. och det märker man på vissa att det är så tröttsamt… eller i maj då det är prostatan som står i fokus… Varför pratas det inte om cancer under hela året… eller ska varje organ man kan få cancer i få en egen månad… det hade väl varit något… och så en ordentlig gala i slutet av varje månad.. snacka om att vi hade blivit trötta på det.. och definitivt gått vår egen väg
Nej.. skämt åsido.. Vi måste prata cancer under hela året.. inte bara då det är galorna… utan hela tiden..
Det hade kanske varit på sin plats att reklam för insamlingar till cancerfonden, hjärt-lungfonden, barncancerfonden etc. kunde varit billigare… och att kändisar hade ställt upp gratis för att prata och göra reklam.. för samtidigt får de reklam för sig själva… om kändisen NN går ut och säger att den skänker 100 kr/månad till cancerfonden så kommer säkert NNs fans att någon gång göra det samma… för man vill ju vara som sin idol… och om då de olika fonderna kan få sända sin reklam billigare så kommer säkert fler att göra det.. för mina pengar som jag skänker vill jag inte ska gå till reklam.. utan till just forskningen.. och då ska det vara riktig forskning.. och inte flumforskning.. sån där som ”Hur kvinnor med ett bröst efter bröstcancer känner när de går till badhuset”…

Nej.. nu väntar livet på mig därute.. skola iväg och handla något som vi kan äta.. i värmen.. får se vad det blir..
Fast först ska jag knapra i mig mina morfinpiller och så ska vi gå..

Dessutom går tankarna till en gammal vän som har förlorat en anhörig i dagarna i skitsjukdomen cancer… jag tänker på dig vet du…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. När jag ser dessa kändis inslag med bön om att skänka pengar, kan jag inte låta bli att tänka: Ja de har ju verkligen råd att skänka. En gammal pensionär med minimal pension har ej så den kan gå till tandläkaren.

    Senast igår såg jag Janne M:s fru. Hon skänkte ett par hundralappar. Det finns många i Sverige, som ej har det över, när allt är betalt.
    Har oxå läst nånstans, att de som är rika skänker minst av alla.

    Men utan bidrag ingen forskning väl?

    Nä.. cancerfonden får inget från staten… och nu har ju vissa personer i riksdagen fått mer i lön.. varför inte ta halva höjningen och bidra till cancerfonden.. för det kan vara den eller någon närstående till riksdagsmannen/kvinnan som drabbas av cancer… skulle varit intressant att se om det är så att om någon av de ”högre” som sitter i riksdagen som får cancer och vad som händer då.. inte för att jag önskar att någon fick cancer.. men bara tanken… Då ska du se att det kommer att bli ett årligt bidrag till cancerfonden…

    Men alla kan bidra med en tanke.. en liten slant… någon gång.. en femtilapp om året.. det har de flesta råd med.. eller hur..

    Kram i massor Pysis

  2. Hej vännen!
    Ja idag har de varit hett….pust! På sjukhuset finns ju knappast någon AC o i huset där ja jobbar är det varmt till tusen på sommaren o kallt som f-n på vintern….
    Du har så rätt! Cancer ska vi prata hela året, inte bara i oktober när det är rosa månad.

    Hur mår du nu?

    kram

    Hej..
    Usch, jag kan tänka mig att det är hett utan AC… fast jag har heller ingen AC här och på jobbet har vi såna där fläktar som står på golvet… de är sköna.. men jag har tur i oturen att inte jobba i sommar… Är huset gammalt som du jobbar i? För det låter nästan så..
    Ja.. vi måste prata om cancern året om.. men på vilket sätt vet jag inte.. men barncancerfonden gör reklam lite då och då.. och den reklamen tycker jag är bra.. att sakna någon…
    Jag mår rätt så bra.. förutom att magen krånglar lite då och då..
    Kram Pys som har sommar frissa… 🙂

  3. Cancer är ju fortfarande en så lömsk och skrämmande sjukdom som man inte riktigt vågar prata om, utom när det gäller att ”ät rätt så slipper du cancer” eller ”gör så här så slipper du cancer”. Fast så himla lätt är det ju inte. Man måste ju leva också. Vi måste våga prata om alla sjukdomar, cancer, hemorojjder, diarré m.m!

    //Effie

    Ja.. jag har skrivit både om cancer och hemorrojder.. för jag opererades för det för 1½ år sedan… och det var ingen direkt rolig operation, men väldigt nödvändig..

    Men om man läser tidningarna så kan du i princip inte äta någonting utan att få cancer.. snart kan man inte ens gå ut för att få cancer… enligt alla artiklar i olika medier.. dessutom är de duktiga på att skrämma upp folk..

    Nej, mer diskussioner kring cancer behövs.. inte bara två månader om året.. utan jämnt..
    Kram i massor
    Pysis

  4. Idag får min dotter besked om den bruna fläcken på hennes läpp är cancer? Hoppas , hoppas ej det är ngt farligt. Fick en prick i januari, som nu växt till 3-4mm. Inte roligt operera sig i läppen. Ung tjej med stora läppar, behöver inget silikon. Undrar hur det ser ut efter op? Kan det göras snyggt eller blir det stort ingrepp?
    Jag önskar heller ingen att få cancer, men jag önskar dem som glider på ett bananskal i livet ,att de skulle få lite fler tankeställare.

    Jag hoppas att läkaren som opererar gör det på ett fint sätt.. så att det inte syns.. en del kirurger är mycket duktiga på att göra fina ärr.. sen finns det klåpare också..
    Jag hoppas också att det inte är cancer som din dotter har.. för det är inte kul med den sjukan…
    Kram i massor
    Pysis

Kommentera

