Gårdagen och dagens artiklar om olika saker

Igår var jag inte hemma.. jag var ute på en liten tripp.. och nu har jag halva lägenheten full med plantor som skola planteras idag… så jag vet vad jag gör.. men attans kul skola detta bli… Jag tackar personen för en otroligt rolig och givande dag… och jag bara undrar när jag får komma och bada..🙂

Genom denna lilla tripp så bloggade inte jag igår.. jag orkade inte.. klockan var jättemycket när jag kom hem.. och därför blir det till att blogga idag istället… och jag börjar med vår rädsla.. vår rädsla för döden.. att vi försöker göra allt för att inte dö… vilket jag inte kan förstå.. varför är det så här.. att lägga ner otaliga resurser och pengar på att försöka få människan att bli 180 år.. är det något att sträva efter… när man vet att alla sjukdomar blir värre och värre ju längre tiden går.. Gamla människor är mer multisjuka.. och vi blir äldre redan nu.. vad händer när vi blir 180 år.. vem ska ta hand om oss de där 80 åren då vi kanske måste vårdas på hem.. då blir det så att den som börjar vårda oss är den som ligger i rummet vid sidan om oss den dagen man lämnar livet… ska det vara så?? Nä.. låt naturen ha sin gilla gång… däremot forska på sjukdomar och behandla dem är helt ok.. för då kan man få ett normalt liv.. och kanske få dö när man är 92.. istället för 47.. för 47 är alldeles för tidigt att gå bort…. Vad vill vi lägga pengarna på.. forskning om cancer eller att förlänga åldrandet???

Sen har det skrivits en del om cancer.. bara för att jag har varit iväg och inte bloggat så kom det lite om cancer.. så jag får ju skriva om det.. jag börjar med det här..
Enäggstvillingar sägs vara väldigt lika.. och det här visar definitivt att så är fallet.. Fast jag kan reta mig på att i artikeln står det så här:

Cancern var dessutom aggressiv och hade redan hunnit sprida sig till armhålan. Leigh opererades och behandlades med cellgifter.

För det första så är det jättevanligt att det har spritt sig till armhålan..för det är ju lymfkörtlarna som sitter där.. läser man tycker man att det låter som att hon även har cancer där… men det har hon inte.. för det är lymfan.. och det har jättemånga… sen heter det fortfarande inte cell****er.. utan det heter cytostatika, cellhämmare eller kemoterapi.. vilket man nu föredrar.. sen står det också så här:

bara 25 år gammal, fick diagnosen bröstcancer.
Båda systrarna, i dag 27 år gamla, är nu friska från cancer.

Räknar jag nu så är det alltså 2 år sedan de hade bröstcancer.. och då är man inte friskförklarad.. det blir man inte förrän det har gått 5 år.. för då är risken för att man ska få en spridning mycket mindre.. Tittar man på mig så skulle jag ha firat 3 år.. men jag fick mina metastaser.. och alltså har jag inte varit frisk.. jag har varit sjuk hela tiden.. utan att veta om att jag hade en liten cancercell som satt någonstans och plötsligt fick ett ryck att börja dela sig.. och vem fan vet om det inte sitter någon sådan hos dem.. för det är 5 år som räknas.. och sen efter 10 år blir du helt friskförklarad… inte ett år innan dess… för cancer är lurig.. jävligt lurig…

Lite glada nyheter.. i alla fall om man får se till ekonomin.. fast hon har en lång väg att vandra.. men behöver inte fundera på vad saker kostar.. och kan unna sig en hel del gött..

Sen har det här hänt.. Tyvärr vet jag inte vems fel det är.. för det står inte mycket i artikeln.. vad har hon uppgivit när hon varit på sjukhuset.. vilka symtom.. för smärtor i rygg, axel och bröst är inte direkt sånt man förknippar med cancer.. smärtan i ryggen är väl det ända som jag hade tyckt var konstigt.. men samtidigt hade jag skickar iväg kvinnan på en röntgen.. för att se om man kan se något där… trist när det händer..

Jag måste också skriva vad jag tycker om det här.. vi har något i vårt land som heter yttrandefrihet.. det betyder att jag får skriva och säga vad jag tycker och tänker om allt…

Men Linda Svensson, 28, och hennes pojkvän Poyan Aslanian, 29, tillhör en grupp läsare som bestämt sig för att motarbeta de ”osunda” budskap de menar att Carolina Gynning, 30, sprider genom sin blogg. – Till 90 procent handlar det om en egofixering, mode och yta, säger Linda Svensson.

Jag ska inte bli polisanmäld för att jag kanske är ytlig och bara skriver om mig själv.. för detta är min blogg.. och Carolinas är Carolinas.. hon får skriva ytligt om hon nu vill.. Då kan ni även polisanmäla Blondinbella & Co. när ni ändå är igång.. för de är lika ytliga.. och Blondinbella vill även att man bär päls.. och det är synd om djuren…
Dessutom säger de som går ut i artikeln följande:

Ett exempel hon för fram är hur en tjej berättade om sin ångest på bloggen. Senare skrev Carolina Gynning ett inlägg om att hon själv åt det narkotikaklassade preparatet Xanor.
– Att hon som 30-årig kvinna väljer att förmedla det är för jävligt, säger Linda Svensson.

Välkomna till min blogg… jag förmedlar hur det är att få cytostatika behandling.. jag visar bilder på hur det ser ut när man har tagit bort ett bröst.. och hur jag måste äta morfin för att överhuvudtaget komma upp ur sängen på morgonen.. är inte också detta för jävligt.. och tid för en polisanmälan… Jag tyckte det var strongt av Carolina att gå ut och tala om hur hon medicinerar för sin ångest.. och kanske har hjälpt den här kvinnan otroligt mycket.. att hon inte är ensam…

Att sen det blev som det blev med den andra kvinnans uppgifter är helt ok att polisanmäla… men parets anmälan kan jag inte förstå… inte på de uppgifterna.. som står i artikeln..

Nu har jag skrivit en halv novell.. så nu ska jag läsa ikapp mig på alla bloggar… och skriva lite kommentarer…

Dessutom hoppas jag att jag får se solen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 svar

  1. Visst är det vanligt att cancern hinner sprida sig till armhålan, men inte alltid. Dessutom räknas det som en viktig prognosfaktor om den kommit dit eller inte. Det hade sett bättre ut för dem om ingen spridning hade hunnit ske.

    Sen det här med cellgifter, DU kanske inte ser det som ett gift men faktum är ,efter en lyckad cytostatikabehandling så finns inga levande cancerceller kvar utan ”bara” ärrvävnad, dvs att de är döda. Utrotade eller förgiftade – döda.
    Tittar man i både SAOL och Wikipedia så finns ordet i svenska språket – alltså en fullgod benämning på behandlingen. Antar att det är därför ordet används flitigt bland journalister och är vanligt i folkmun.

    Svenska akademin får gärna lov att ha det med sig i sin ordlista.. men på min blogg finns inte ordet.. och det är så att för mig är det behandling.. inte något gift.. så vill du att dina kommentarer ska synas så får man inte använda ordet i min blogg..

    Kram I massor
    Pys

  2. Kommer in med en
    ”Ha en underbar helg vännen* kram!!

    Tack också för att du delar med dig av ditt liv.
    Den här bloggen är oerhört viktig.

    Tack för kramen Puff…
    Ja… jag fortsätter ju.. jag måste ha ur mig skiten.. och då är det lättare att skriva ner det… för det är lättare då.. och sen kan man faktiskt gå tillbaka och upptäcka vad man skrev då och då.. med min cytohjärna så är det så himla viktigt för mig…
    Kram Pys

  3. mysig blogg

    Mysig vet jag väl inte riktigt..🙂 Hur menar du..?
    Kram Pys

  4. plocka du bort den, du får censurera och retuschera din blogg hur mkt du vill
    du bestämmer
    jag bara reagerade för du verkar tycka det är så fantastiskt konstigt att folk använder ordet, mitt inlägg var en trolig förklaring
    men som sagt – plocka du bort den

    Nä.. jag plockar inte bort den.. för du vet inte att jag har den regeln som gäller för cell****.. och då talade jag om det för dig.. så du vet det fortsättningsvis..:-)
    Nä.. jag tycker inte att det är konstigt.. för det har alltid använts.. men någon måste börja för att få en förändring.. och lär sig folk att det heter cytostatika.. eller om man ska vara riktigt rätt så är det cellhämmare.. för det är det ordet man får lära sig när man läser till sjuksköterska.. för just att ordet gift kan få människor som har cancer att må ännu sämre.. för hjärnan registrerar ordet till något negativt.. gift är negativt.. men en cancerbehandling (även om den är för jävlig) så är det något som ska mynna i något som är positivt.. att man ska bli frisk.. men det är många som ger upp.. för de mår så dåligt av att få ”gift”.. förstår du hur jag resonerar.. och därför skriver jag de ord som jag tycker att media kan använda sig av istället för ordet gift… för cytostatikan hämmar cellens utveckling så den som du skrev skrumpnar ihop och dör.. men det är den som dör.. inte jag..

    Kram i massor Pys

  5. Du vet vad jag tycker i denna frågan så jag säger inte så mkt mer än att jag lämnar en fredagskram efter mig och pyser iväg till soffan.
    KRAAAAAAAM

    Klart jag vet.. och det är skönt att det är fredag.. maken jobbar hela helgen.. så vi tar det lugnt…
    Kram Pysis

  6. Tack själv, det var trevligt att ses. Badet får just nu vatten, men det rinner ut igen =( efter en liten,liten flytt så läcker det som ett såll, vet inte när det blir bad igen.
    Jag vill nu helst ut bland rabatterna, men detta regnande hela tiden är ju för trist, det blir så besvärligt allting då.

    Då får ni täta den..🙂 fast jag kan tänka mig att gubben din är riktigt duktig på även det… och det var så mysigt.. jag vill också ha hus.. kan inte ni flytta.. så kan jag flytta in där..😉
    Du ska se balkongen nu.. jag behöver helt klart nya krukor.. (kan inte förstå varför alla fylldes nu för..🙂
    Kram Pys

  7. Du har en härlig gó Vera, jag beundrar dig och följer dig på avstånd. Jobbar 2 veckor till innan en månads semester hemma i Skåne. Hör av dig om du kommer förbi igen. Det var jättetrevligt att träffas sist tyckte både jag och Johan. Stor kram AMI

    Maken jobbar hela sommaren.. och sen kommer döttra.. och så börjar skolan.. och sen blir det espania… och det ska bli så skönt så.. för när jag har frivecka så jobbar maken hela den veckan.. men det blir pengar sen.. man får se det så…🙂
    Kram Pysis

  8. skulle vara konstigt att bli 180 år.. Undrar ifall staten vill att vi ska bli så gamla. Hur rynkiga kommer vi att bli på kroppen? eftersom ansiktsrynkorna kommer att ramla ner över pattarna som trycker på magen osv.

    Tror inte jag orkar ha ont i 140 år till heller…

    Ja.. människan kommer att se rolig ut.. är det kinderna eller hängbrösten???

    Och jag vill inte bli så gammal.. på hemmet så blir man hjälpt av de som är 80.. eller hur hade de tänkt sig det hela..?? Arbeta tills du är 80.. och sen då???

    Kram Pys

Kommentera

