Mammografins vara eller icke vara

Läser idag på SvD om mammografin.. och jag tror inte riktigt att siffrorna visar rätt… för hur många knölar hittar de inte på mammografin..

Jag blir så arg när de står så här:

Det är det klassiska ofrånkomliga dilemmat med all cancerscreening som innebär att också ”snälla” tumörer upptäcks. De skulle aldrig ge några symtom men behandlas ändå med operationer, strålning och ofta hård medicinering eftersom det inte finns några säkra metoder att skilja de farliga tumörerna från de ofarliga.

För det är ju så här.. de opererar inte bort ett helt bröst om det inte är cancer i det.. och de tar biopsier och ultraljud om de misstänker något.. och de sätter garanterat inte in cytostatika på en knöl som de inte vet är cancer.. för det är cytostatikan alldeles för dyr för…
För varför skulle annars vi få väntalänge på ett besked om vad den där hårda knölen i bröstet är för något?? Jo, för att de ska göra alla möjliga test för att se att det verkligen är cancer i knölen.. och inte bara en helt vanlig cysta…
Att man sen operera bort en ”snäll” knöl är bara bra.. för det kan bli en ”elak” om man inte ser upp..
Men att de är så att en del opererar bort ett friskt bröst tror jag inte på..
De vet idag hur cancerceller ser ut.. sista meningen i citatet är totalt överdriven..

Detta gör nu att vi kanske inte kommer att bli kallade på mammografi.. speciellt inte när de redovisar de här siffrorna:

De nya mammografisiffrorna:
Om 1 000 kvinnor mammograferas varje år under tio års tid:
*1 räddas från att dö i bröstcancer.
*2-10 överdiagnostiseras och behandlas i onödan.
*10-15 får tumör upptäckt tidigare utan att det påverkar deras prognos
*100-500 får åtminstone ett ”falskt alarm”.

Detta tror jag inte heller… för det är betydligt fler som räddas av 1000 kvinnor.. och överdiagnostik förekommer inte i Sverige vad jag vet… och det är ju helt klar de där med att hitta i tid… annars blir det som med mig… och jag hade varit död idag om jag hade väntat tills jag blev kallad till mammografi… för de flesta bröstknölar hittar vi kvinnor själva… och allt går inte att se på mammografin..

Det är nog så att det är för dyrt att ha screening på alla kvinnor över 40 och då vill de sänka kostnaden inom sjukvården och inte vill att det ska vara så att man blir kallad…

Hade varit kul att se hur statistiken ser ut om man tar bort det där med mammografi.. för jag tror att detta inte siffrorna stämmer.. det är fler man hittar.. och vad händer om man tar bort den.. hur kommer inte kostnaden inom sjukvården då att bli?? Alla som går för länge med sin knöl.. så den hinner att sända ut metastaser.. både i form att behandling, för vad kostar inte strålning och cytostatikan.. och kostnaden för lidandet för patienten att genomgå betydligt tuffare behandling… och kanske patienten till och med inte fixar det.. utan avlider… kostnaden för anhöriga och hela den mentala biten..

Nä.. låt oss ha kvar mammografin.. för alltid hittar man någon.. och denna någon kan vara du…

Kvinnor och män.. kolla era bröst minst en gång i månaden!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 svar

  1. Rör inte min mammografi säger jag bara!!! Allt som kan göras för att försvåra för den sjukdomen SKA göras! Jag har förlorat alldeles för många nära för att ens kunna tänka tanken…

    Ja.. man blir nästan rädd när man läser.. för det verkar som om mammografin ska försvinna i den form som man har idag.. för det är ju ”bara” en av 1000 som man räddar… Pyttsan säger jag bara… jag hoppas att det inte går igenom.. och om de bara nämner något så hoppas jag att det blir ett ramaskrik.. och jag kan gå i täten…
    Kram Pys

  2. BRA PYSAN! MYCKET BRA SKRIVET!!!!! Håller med dig till 100%
    Kram Barbro

    Tack för de orden Barbro.. uppmuntran behövs ibland..
    Kram Pys

  3. Håller ABSOLUT med dig…

    Kram

    Klar du gör.. 🙂
    Nej, skämt åsido.. jag gillar inte att de kanske lägger ner.. och det är det tokigaste de kan göra..
    Kram Pys

  4. Det skriver ja under på!

    Det låter bra det…

    Kram Pys

Kommentera

