Hormonerna spelar alla ett spratt, från vaggan till graven

Hade det varit så att det bara hade gått åt ett håll.. och jag hade varit i samma ålder… och maken likadant.. så hade i alla fall jag övervägt alternativet.. den älskade maken kan jag inte prata för.. han får ha sin egen ståndpunkt i detta.. men jag vet att jag hade övervägt detta.. för döden kan vara så vacker.. och jag vill faktiskt ha uppsikt över min egen död.. jag får bestämma allt själv.. men jag får inte bestämma när jag ska dö.. vilket jag faktiskt vill.. men då blir vi fråntagna det ansvaret..

Detta tycker jag är rätt så kul.. fast samtidigt så undrar man vem fan är så dum att den släpper ut en sköldpadda i den svenska naturen.. för här hör den inte hemma.. jag vet själv hur det är att få något tungt på kroken.. men i mitt fall var det inte en levande varelse.. utan det var en rostig kräftmjärde.. och den var tung..

När jag ändå är inne på det där med fiskar så måste jag ta det där med jättegösen.. den där som de tror har hormonrubbningar.. Jag länkar till metro.. för de stod så kul.. speciellt om man läst Trollhares inlägg om förvandlingen till varulv..

dracula-liknande tänder

och mina små besök av naturväsen.. det är mycket av den varan just nu..

Jag och maken har gjort samma sak.. och vi ångar oss inte.. det är så skönt så skönt.. det blev bättre än vi hade hoppats på.. nu kan maken ladda sina batterier.. jag kan få ligga och må skit ifall jag vill.. och ingen behöver se mig.. vill jag inte så kan jag be familjen dra dit pepparn växer.. Jag tycker att Ann och hennes man har gjort precis rätt.. tänk om fler människor hade gjort så här.. istället för att ge upp.. fast det är lättare att gå skilda vägar än att flytta.. men samtidigt så kostar det pengar att skiljas.. och man måste ändå flytta isär.. varför inte testa med att flytta isär först.. för det kan rädda förhållandet.. men med mig och den älskade maken var ju inte för att rädda något.. utan för att göra det bättre.. och det har det helt klart blivit.. för vi älskar varandra lika mycket nu som innan.. om inte mer…

Det här tror jag inte på… jag tror inte att man får mindre ont för att man svär… jag har testat.. och inte fan gör det mindre ont i ryggen för att jag går runt och förbannar hela världen och alla små knytt som härjar rundor och inte blir det heller bättre om jag åkallar satan själv… det gör likförbannat ont i min rygg och mitt bäcken.. och hade det hjälpt hade jag gått runt och svurit hela tiden.. vilket nog hade gjort att folk i affären och på sjukhuset hade glott mer än de gör nu.. och då om någon gång hade jag blivit kallad galning.. det är skillnad på smärta och smärta.. nämligen.. men det tror jag inte att forskarna tänker på.. för de är skönt att rabbla en visa när man slår i stortån i bordsbenet.. eller man får en änkestöt.. men inte hjälper det mot daglig smärta.. det kan ni glömma… forska på det istället.. och inte bara på tillfällig smärta.. utan den där långvariga.. som är hemskare..

Nu måste jag skriva lite om cancer också.. de har visat sig att om man knaprar hormontabletter (progesteron eller östrogen) så ökar chansen för att få äggstockscancer rejält.. hela 38%.. och det är mycket.. slutade kvinnorna med hormonet så sjönk också risken för att få cancer.. det kvittade också vilken av hormonsorterna de använde.. risken var lika hög om de hade progesteron eller östrogen.. progesteron är det hormonet som ökar när man blir gravid.. och det är den hormonökningen de tittar på när de tar ett graviditetstest.. östrogen är det kvinnliga könshormonet..

Att bli mamma är stort.. det största man kan bli här i värden.. fast ibland måste man tänka sig för.. och då inte bara en gång utan flera.. varför hade hon inte tänkt på att skaffa barn lite tidigare eftersom de är hennes första.. det kan man fråga sig.. jag kritiserar henne inte.. men att sen när barnen är små drabbas av cancer (vilket blir vanligare ju äldre man blir) är maximal otur.. fast samtidigt finns det unga människor som blir med barn och så får de cancer.. för cancer är en lurig sjukdom.. tyvärr.. du kan bli mamma.. och två dagar senare bli påkörd av en bil och dö.. det vet man aldrig.. så man sak aldrig kritisera någon för valen man gör.. det är bara jag som kan ta ansvar för mina val i livet.. och så är det för alla.. ingen vet när man kommer att dö.. bara att vi kommer att göra det..

Promenad med familjen väntar.. sonen vill köpa glass!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

7 svar

  1. Hej Pysan.

    Grattis till en mycket romantisk man.

    Jag åt östrogen mot klimakteriebesvär i 8 år, hjälpte jättebra. Tror tyvärr att det också är en bidragande orsak till min äggstockscancer. Vi är inte cancerbenägna inom familjen.

    Cyto-sorterna har nog tagit slut, så nu har jag fått hormontabletter, Tamoxifen. Hur lång tid tog det innan dina biverkningar dök upp? Och vilka biverkningar har du fått?

    Krjamar

    essge

    Ja.. jag ska hälsa maken detta..
    Tamoxifenen gav mig svettningar.. och så fick jag lite allmänt ont i leder.. men inget som jag inte kunde leva med.. det blev värre med aromasinen..
    Men alla är olika.. du kanske inte reagerar på samma sätt som mig..

    Kram i massor
    Pys

  2. Det är sant….vi vet inte när döden knackar på och säger :nu är det dags. Tack å lov att vi inte vet det.

    Kanske är det så att man har cancer..men det inte är den som rycker undan mattan utan en flunsa kommer ivägen och vips så är det slut…det vore snöpligt 😉

    Kram

    Nä.. det vet vi inte.. och det ska vi vara glada för…
    Kram Pys

  3. Det alternativet har jag hela tiden i skallen, men kan inte ta mig dit.
    Nu surfar jag anonymt inbillar jag mig. Du vet ju mitt vanliga IP-nr. Har jag ett annat nu med detta inlägg.? Hade varit intressant att veta, om det funkar??
    Har läst mkt om det alternativet och tycker det är fantastiskt att det finns. Tror en kille från Laholm var dit senast.Kan ju va fler svenskar. Han som det är reportage om är ju från Stockholm väl?

    Det där med ”dödkliniken” tycker jag faktisk är bra.. ja, jag tror att det var han..

    Det där med Ip-numret stämmer.. jag har kollat båda dina.. och det du har i denna kommentaren talar om att du befinner dig i Europa.. det andra talar om en stad i Skåne.. och jag talar inte om vilken stad.. och om det är rätt så kan du väl säga till.. dessutom säger jag inte vilka Ip-nummer som folk har som kommenterar i min blogg.. förutom vissa väsen.. men där fick jag reda på en hel del information genom min sökning..

    Kram på dig
    Pysan

  4. Kikar förbi innan sängdags. Läste nyss om paret som ville dö tillsammans. Fint gjort tycker jag….

    Ja..de tyckte att deras liv var slut.. och bara få dö tillsammans.. vilken lycka…
    Kram Pys

  5. Hej Pys.

    Har själv levt med min make i 50år.Så jag följde med jag också när den dagen kommer.Men hoppas på 30år till.
    Ja..livet kan ställa till med mycket.Desto äldre man blir så har man dom tankarna i huvudet att den ene går först.Men man får vara glad för det som har varit.

    Men det som är sorgligt är när barnen mister sina föräldrar som små.
    Och alla barnen som blir sjuka ,det gör att man får ont i själen.
    Man får ta till vara dom små gulkornen,själv skall jag nu åka och handla jordgubbar.
    Kram på dig Pys.

    Hej Lillemor

    Jag är glad för varje dag jag får med maken..
    Det finns nog inget värre än barn som dör som små.. speciellt om de dör i cancer… för hela behandlingen och så visar det sig att de inte klarar det.. såg nu på en blogg att en liten tös har gått ut genom den där grinden.. och man blir så ledsen.. fast man inte kände tösabiten och jag har inte läst hennes blogg..

    Jag är faktiskt inte så förtjust i jordgubbar.. varför vet jag inte.. men jag äter bara till midsommar..

    Kram Pys

  6. Det stämmer nog med en stad i Skåne. Var intressant det där med stad i Europa. Vet ej vilken sida det var nu jag provade, för det var bara ett infall.Trodde ej det skulle ge annat IP-nr.

    Jag kan ju ej så mkt om detta med datorer. Har en splitterny som ej funkar.Företaget precis gått i konkurs i den där staden. Synd! Den är snabb som attan, men blev helt plötsligt sölig och sen säger den,att det är fel drivrutin till grafik, sen hittar den ej hårddisk.Trist! Ej virus, men väldigt skumt: Sonen som gått datateknik på gymnasiet fattar ej vad som är fel.
    Har du fått nån laptop än?Du bloggade väl från sjukhuset?
    Jag hade nog behövt lite hormoner, men vet ej av viket slag. Tror jag läst att i USA tar fullt friska hormoner för att ej åldras.Inte kroppsbyggare utan ”normala folk”.

    Nej.. jag har inte fått någon laptop än.. men den kommer.. jag har tiden på mig..
    Jag kan inte heller så mycket om datorer.. men lite saker har man lärt sig..

    Amerikanarna har jag inte mycket för.. för de, om några, är så fruktansvärt utseendefixerade att det är skrämmande.. jisses om man får en rynka i Amerika.. då ska man botoxa och sträcka och operera sig och jag vet inte allt.. kolla bara på antirynkkräm.. vad gör den för miljön.. det är ingen som testat.. men tydligen blir fiskar konstiga som lever i närheten av där vårt avloppsvatten rinner ut.. och forskarna tror att det har med alla hormoner vi människor stoppar i oss… och överflödet kissar vi ut.. och så får fisken i sig detta.. och växer och får missbildade yngel.. trist men sant…

    Kram Pys

  7. Det där med dödskliniken tyckte jag var underbart. Och obehagligt på ett sätt, eftersom jag vet att jag inte är redo för något så drastiskt för egen del. Om f-n vill blir jag redo en dag i framtiden och hoppas att alternativet finns kvar då. Helst på närmre avstånd, men det vore att hoppas på för mycket. Eller hoppas förresten, svenska byråkraters inblandning i ett sådant personligt beslut vore rena mardrömmen.

    Ja.. 15 olika papper i olika färg… och olika sätt att betona varför du vill dö.. och sen ska de där papperna vara i olika många kopior.. och dessa skall skickas än hit och än dit och så hoppas man att inte man får avslag på något av ställena man ska skicka papprena..

    Kram Pys

Kommentera

