Skelletscinten

Nu kommer inlägget som jag skulle skrivit för några dagar sedan.. men det råkade komma in ett väsen på bloggen.. så därför fick det här inlägget vänta..
Men nu kommer det..
Först går man till centralreceptionen för att anmäla sig.. och denna undersökning är på remiss från läkare så då behöver man inte betala något..

Sen åker man hissen upp och så vandrar man iväg till isotopavdelningen.. och där får man vänta tills de kommer och hämtar en..
Man får en venflon i armen ser ut så här:
Venflon

Och igår så skulle jag egentligen tagit ”stick i fingret” men eftersom jag ändå var på isotopen så tog vi ett rör när jag ändå var stucken..
Provtagning

Så kommer den där lilla dosan.. och så kör de in den i den som de tar prov i.. och då ser det ut så här:
Byte till det som ska in
Som ni ser så är det ett skydd runt om.. det är för att skydda personalen för det radioaktiva.. vilket är jättebra… de utsätts för mycket strålning på det där stället..
Så sprutas det in… och jag blir inte självlysande..
Radioktivitet sprutas in

Nu plockas den lilla rosa bort och jag får en liten kompress och en bit tejp över hålet och så får jag gå iväg och göra vad jag vill i tre timmar..
Nu sprutades jag klockan 9 så klockan 12 skulle jag vara tillbaka på isotopen..
Tiden gick åt till att renskriva papper som jag hade med mig och till att skiva ett blogginlägg..

Så var jag tillbaka och blev inkallad och då ser man apparaten.. den är faktiskt rätt så häftig… den är en kombinerad Skelettscint och en CT.. den där stora runda saken man ser längst ner är CT.. och den övre ”burken” är scinten..
Apparaten 2
Det är så att den här apparaten är ”omvänd röntgen”.. det är jag som skickar ut strålar som den fångar upp.. och inte tvärtom.. det är rätt så fascinerande att de kan komma på sådana vettiga saker…

Och det är i scinten jag ska ligga… och här har jag lagt mig så bekvämt man nu kan ligga här..
Jag i apparaten 1

Det ser inte så där jättehemskt ut.. men tänk på att du måste ligga helt still.. och titta upp i taket hela tiden.. och vad är det du ser.. jo, en vit skiva med ett kors på.. det där korset sitter pricis ovanför din nästipp.. och det är 5 cm mellan nästippen och korset.. och så har du skivor på sidan vid dina armar.. tårna är ihopsatta med ett band.. för att du ska ligga helt still under de här 16 minutrarna…
jag i apparaten 2

Sen kommer de ut och talar om att allt är färdigt och man får lov att gå hem.. och det är rena lyckan.. för nu är det väl några månader kvar till det är dags igen.. fast nu kommer den där obehagliga väntan.. jag ska inte träffa onkologen förrän den 24 juli.. och det är 11 dagar tills dess.. men nu har det runnit iväg någon dag till.. och den värsta dagen blir den 23.. dagen innan jag ska veta mitt öde…

Nu ska jag hjälpa maken med att städa.. diska blir min lott.. för det fixar jag…

Ha en trevlig dag alla mina bloggläsare

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 svar

  1. Fantastiskt att du kunde ta bilderna Pys….så himla mycket fin info du lägger ut 🙂
    När man blir sjuk söker man ofta info , när någon som t.ex. du lägger ut så kan andra hitta det dom söker…det är perfekt.
    Att du orkar göra detta är ännu mer beundransvärt…en jätteeloge till dig pys…du är bäst :)))

    Kram

    När jag blev sjuk hittade jag inte så mycket.. vart jag än letade.. och jag tänkte att om jag börja blogga så kan jag lägga information om hur det faktiskt är.. och inte det där kläm käcka som man läser i tidningen.. att ”hon överlevde cancern efter att ha fått behandling i form av cell**** och strålning”.. det står ingenstans i tidningen vilket helvete det faktiskt är.. och hur mycket det faktiskt tar på kroppen.. att genomgå hela registret av de olika behandlingarna…. och sen den där känslan av att hela tiden tro att man har metastaser.. det sägs inget om det.. det är väl därför som jag är så öppen med allt som jag skriver här.. för det är ju så det är.. inse fakta..

    Kram Pys

  2. jag hittade inte heller info om tungcancer när jag fick den…inte den info jag behövde…än idag är det svårt att hitta saker om just tungcancer…

    Vad vore världen utan dig Pysan….

    Kram

    Det är synd att jag inte kan något om just tungcancer.. men det går väl framåt på den biten också.. vad jag förstå så är det väldigt ovanligt med just cancer i tungan..

    Rätt så tyst tror jag.. 🙂

    Kram Pys

  3. Fina bilder. Blir lite nyfiken, är det samma känsla som att göra DT? Jag har upptäckt att det gäller att man inte käkat något senaste timmarna, annars blir det värre än ”uppskjutet” på grönan. Sist blev det lite oplanerat för dem att rönga mina lungor- de fick väldigt bråttom att köra klart när jag gastade att jag spyr nät jag låg mitt inne i tomografen : )
    Hoppas strålningen funkar, simsalabim, simsalabim, bort, bort, bort.
    Ska snart få helgpermis. Jättekramar från Yvonne

    Ja.. det kan man nog säga.. förutom det att här är det du som sakta åker ut och från det att apparaten har startat så tar det ca 2½ minut innan ”taket” börjar flytta på sig… fast det är ju egentligen britsen du ligger på som rör sig, fast det känns som om det är ”burken”… Jag fick inte lov att fotografera när apparaten är igång.. för det är något med blixtarna.. Ska jag rangordna så kommer fört CT/DT, scinten och sist MRT.. för det sista måste jag ha lugnande.. behöver jag inte när jag gör de två första..
    Vi får hoppas att du är nya Labero..

    Kram Pys

Kommentera

