Rubriker och man undrar vart världen är på väg

Idag har jag ont.. det gör ont i ryggslutet och först förstod jag inte varför… för jag har inte gjort något nytt på sistone som skulle göra så att jag får ont…
Så jag satte mig ner och funderade lite på varför.. och så plötsligt trillade polleten ner… Jag har gått runt och spänt mig.. för jag har varit så rädd för att trilla över Åke.. och nu när han inte är här så har jag börjat att slappna av.. och detta har gjort att jag plötsligt får ont.. för spänningen släpper.. och då är det inte så konstigt att muskler och ledfästen etc. slappnar av och börjar göra ont…

Att det är lönlöst att motionera vet vi väl redan.. men Aftonbladet har idag den rubriken och då gäller det inte att bränna fett… utan att skicka in motioner till riksdagen…

Tydligen är det så att foppatoffeln är på väg att gå i konkurs.. ingen vill ha dem.. och samhället är mättat på både originalen och de billiga kopiorna.. Jag hade aldrig satt på mig några.. om det inte var som det var nu.. att jag var tvungen att ha något som jag lätt kom i och som jag inte behövde stänga eller knyta.. för att de skulle vara kvar på fötterna.. för det är därför.. och bara därför som jag har dessa mycket fula men sköna skor på fötterna… jag fick ge mig till slut.. och skorna vann..

När jag var liten och vi alltid var och badade på Rååvallar.. så kom det ibland invasioner av öronmaneter.. dessa var jätteroliga att ta och lägga på mammas mage.. eller stoppa in i baddräkten på kompisen.. men läser man det här så kan man snart inte lägga något i någon baddräkt.. och dessa är lite för stora än de små kära öronmaneterna..
kommer de därsom tror att de är något.. till sina sommarstugor i Skåne och då ska plötsligt hela samhället rätta sig efter dem och deras oskrivna regler.. De som bara för att de heter Dinkelspiel eller von Essen.. Det är en offentlig badbrygga och den kan man inte ”paxa”.. den är till för alla.. de ska inte bara komma hit och hälsa och sen ska allt vara enligt deras regler.. och jag hoppas innerligt att även ”de fina herrarna” kan lära sig detta.. fast jag hade inte velat se Ulf Dinkelspiels pitt när han badar naken i sundet.. eftersom jag vet hur kallt det är.. men han kan ju alltid ta en öronmanet och använda som skydd.. men se till att det är en sån.. och inte en brännmanet.. för då gör det ont på lilla snorren..🙂

Jag bara måste nämna Anders Eklund, brevvännen och Englas mamma… Jag kan inte förstå hur Englas mamma i ett öppet brev kan gå ut och säga:

  • arg på dig för jag förstår att du har någon störning som du inte kan styra över.
  • du kan ta dig själv på så stort allvar att du verkligen tar tag i och tar hjälp att reda ut det, inte bara för din skull utan för din dotters skull
  • en sak vet jag och det är att din dotter är värd en mamma som bryr sig om henne, och om man har kontakt med en av våra farligaste grymmaste och hänsynslösa män som är mördare, pedofil, nekrofil, våldtäktsman och mycket mer hemska saker så förtjänar man inte titeln Mamma
  • Hur kan en kvinna gå ut och tala om att hon anser att kvinnan som tar kontakt med Anders har en störning?
    Hon vet inte hur kvinnan tar hand om sin dotter.. och jag tror nog att kvinnan har tänkt både en och två gånger innan hon tog kontakt med Anders.. Anders behöver faktiskt också folk som tror på honom.. och han behöver vänner han också..
    Detta visar bara på hur kallt och rått vårt samhälle har börjat att bli.. snart vill väl folk att vi ska stänga in fångar i tornrum utan mat och vatten och slänga bort nycklarna.. En fånge måste få hjälp han också.. och det är väl nästan så att den som behöver mest hjälp är Englas mamma.. eftersom hon inte kan hålla sig borta från media.. och att hon får lov att gå ut och kränka en annan kvinna genom att skriva ett öppet brev där hon fördömer kvinnans sätt.. hon vet inte varför kvinnan har gjort detta.. hon vet inte anledningen.. hon har ingen orsak att göra detta…
    Då ska ingen få lov att gå in och försöka hjälpa Anders eller någon annan av våra mest kriminella män tillbaka till ett drägligt liv.. och kanske bli bra samhällsmedborgare.. inga kuratorer ska få besöka fångar.. för de kan ju vara kvinnor som kan bli ”manipulerade av dessa farliga män”..
    Alla behöver vi en vän.. även om man har gjort något så rysligt som Anders har gjort.. men att döma honom så hårt att han inte ska få ha någon kontakt med mänskligheten, mer än medfångar och de som jobbar på anstalten, är att döma honom lite väl hårt.. kan jag tycka..

    Dagens fråga får väl bli den här:
    Ska vi ha en ny nationalsång?
    Isåfall.. ska det vara en gammal som alla kan.. eller ska det skrivas en ny.. och om vi då ska ha en ny.. vem ska skriva den..
    Enligt kulturchefen i Ystad tycker nämligen detta.. och hon tycker även till om vem som ska skriva den.. och det är Björn och Benny… Jag vet inte hur jag ställer mig.. en ny nationalsång kan jag tycka är helt ok.. men inte med de kompositörerna..

    Och så dagens cancernyhet i blaskorna..
    Lilla Lucas som dog för att inte läkarna såg den.. De röntgade 5 gånger utan att hitta den 9 cm långa tumören som gick längs bröstbenet på Lucas.. Lucas mamma berättar att hon förstod att något var fel.. men som vanligt så lyssnar inte läkare eller vårdpersonal på föräldrarna.. de som faktiskt vet bäst.. och Lucas fick först diagnosen förstoppning..
    Att röntga på vanligt sätt 5 gånger utan att se något är också fel.. när det finns andra alternativ.. och jag tänker på ultraljud, datortomografi (CT eller DT) och magnetröntgen (MRT) där man ser betydligt fler detaljer än på en vanlig röntgen.. och det enda som tar lite längre tid är MRT.. de andra går lika fort som röntgen.. så jag försår mamman som går in och anmäler.. och dessutom tycker jag att hon är stark som orkar detta så nära hennes sons bortgång… och så har cancern vunnit återigen..
    Till vänster här på bloggen så finns det en länk som går till Davids insamling till barncancerfonden… sätt in en liten slant där så kanske vi blir befriade ifrån att läsa sånt här i fortsättningen..

    Nu ska jag servera den älskade maken kaffe på sängen..

    Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

    7 svar

    1. Blev himla glad över ditt inlägg om Englas mamma, Anders Eklund och den kvinna som vill vara hans vän… Tycker precis som du och upprördes över samma formuleringar… Det luktar lynchmobb och människoförakt…
      Jättebra skrivet!

      Ja.. och om nu någon behöver vård så är det näst intill Englas mamma… för en kurs i medmänsklighet.. och att lära sig att människor faktiskt kan ändra sig..

      Kram Pys

    2. Jag tycker det är bra att någon skriver om det här med badbryggan. Eftersom det är nära mig funderar jag på att cykla dit och gå före hela kön! Så här får det inte gå till…

      Jag gillar inte heller Foppa-tofflor men när jag fick en sprick i tån var de suveräna! I bland får man se till bekvämligheten!

      Ha en fin fredagskväll!

      Cyklar dit.. jag vill ha fullständig rapport sen..🙂
      Jag gillar inte heller mina tofflor… men de behövs.. jag hade inte kommit ut om jag inte hade dem…
      Kram Pys

    3. Hej!

      Har läst din blogg ganska länge och tycker att du är en väldigt klok och förnuftig människa. Jag har också läst Englas mammas brev och jag undrar om inte Ae har det största människoföraktet och om jag inte rentav själv skulle tycka samma sak i hennes situation.Så tycker jag kanske ibland att en del kvinnor är väldigt naiva…..Ha en bra fredagskväll!

      Jag känner ingen av dem.. men jag förstår inte att man får gå ut och säga att någon annan (som man aldrig har träffat) har en störning..
      En del människor kan vara mer naiva än andra.. och vi vet inte varför denna kvinna vill vara vän med AE.. det som AE har gjort är fruktansvärt.. så sitter han inne nu och håller på att sona sina brott.. men en vän kan han faktiskt behöva..
      Ändå ska vi tro gott om alla människor.. fast de inte alltid är det..

      Kram Pys

    4. Jag är kluven…
      Jag kan förstå hur du menar, att Englas mamma uttryckte sig hårt och känslokallt….. men jag kan också förstå henne! Jag kan nämligen INTE, hur jag än försöker, förstå hur en mamma, med barn i samma ålder som Engla var i då hon dog, frivilligt kan söka upp och vilja vara flickvän åt AE…. Det övergår alldeles mitt förstånd!
      Men nu är det fredag och jag har solat och badat hela dagen, och jag har hällt upp mitt älskade rosévin… så nu släpper jag dessa tankar för ikväll och önskar dig en go fredagkväll. Och – naturligtvis avslutar jag som vi brukar…
      SKÅL ta mig fan!!!🙂 KRAM!

      Skål ta mig fan!!!
      Kvinnan och AE är inte ett par.. en av mina länkar går till expressen där båda dementerar detta..
      Men att för det första vill att TV skulle sända sitt barns begravning… och sen så fort det har med mord att göra så ska man synas.. och sen gå ut och säga att någon har en störning.. och att man inte ska få kalla sig mamma för att man vill veta varför han gjorde det han gjorde.. då drar jag öronen åt mig.. Det är mina tankar.. och jag står för detta..

      Kram i massor vännen…
      Pysis

    5. Jag har nyss läst ut Lars-Åke Augustssons bok ”Nära döden” om dödstraff, Texas och USA. Mycket tänkvärd bok om hur man ska förhålla sig till brott…alltså, det är ingen pekpinnebok, utan han är ödmjuk och forskande och har studerat temat genom att brevväxla och hälsa på fångar i USA. Ha en bra kväll…kram!

      Ja.. jag kan tänka mig att han, eftersom han är författare, inte får brev från folk som tycker att han har ”någon störning”… för ingen vet ju den där kvinnans motiv till att vilja bli vän med AE…

      Kram Pys

    6. Aftonbladet och Expressen. Kan man göra något annat än att älska dessa skvallertidningar?

      Ja.. och det blir bättre och bättre för varje dag..🙂

      Kram Pys

    7. Yttrandefrihet har vi… Englas mamma tycker att kvinnan behöver vård… du Pysan tycker att Englas mamma behöver vård…

      Du skriver att vi inte har en aning om varför denna kvinna kontaktar AE. Det vet vi inte, men vi vet varför Englas mamma reagerar. Man kan påstå att hon har en abnormt stor orsak att reagera. Att hon sedan blir otrevlig mot kvinnan i fråga är dumt. Men jag tror att hon mest är rädd för att kvinnans elvaåriga dotter ska råka illa ut. Jag skulle tänka likadant.

      Jag har inte förlorat något barn men jag kan förstå vilket trauma det måste vara. Det värsta tänkbara. Om man sedan förlorar barnet på grund av att en man våldtar och mördar… det känns ofattbart oförståeligt.

      För min del har jag svårt att förstå hur någon kan vilja vara i närheten av någon som våldtagit, skändat och mördat. Lär ju ta enorm tid att rehabilitera sådant, om det över huvud taget går. Skulle aldrig släppa min dotter i närheten av honom iaf.

      Åsikterna är delade…

      Kram på dig Pysan, hoppas du mår så bra du kan. Skönt att du slipper snubbla över katten iaf!

      Ja.. jag tror att Englas mamma behöver vård.. men inte för det hon sa om kvinnan.. utan för det traumatiska hon har råkat ut för.. precis som jag.. hon behöver någon professionell att prata med.. och det hjälper henne inte att gå ut i pressen.. kanske kortsiktigt.. men inte i det långa loppet…

      Att sen AE är en man som också behöver hjälp och vård.. det är ofattbart det han har gjort.. men det blir bara mer och mer sånt.. eller så är det så att vi människor har börjat att anmäla mer och mer brott.. men oprovocerat våld har ju ökat.. och det tror jag har med respekt att göra.. Respekten för människoliv blir mindre och mindre..

      Det gäller att fång upp dem.. tidigt.. jag vet att i många såna här fall så beskrivs gärningsmannen så som: en enstöring, bor hos mamma, snäll, gör inte en fluga förnär.. har aldrig haft något förhållade.. etc.

      Jag förstår om Englas mamma reagerar.. men även om man blir arg och tycker att den andra kvinnan gör något dumt.. så kan man ändå försöka att vara trevlig och tala om varför på ett fint sätt.. man behöver inte säga att man tycker att någon har en störning… jag går bara till mig själv…
      Om det var jag som hade kontaktat AE för att jag ville.. och Englas mamma skrev så till mig.. då hade jag går in än mer för att bli ännu mer vänner.. jag hade kanske tagit kontakt med fler av de där ”elaka männen” som sitter på kåken.. För att visa att det visst det går att vara vän med dem… Om nu Englas mamma hade skrivit på ett snällt sätt.. och talat om på ett mer konkret sätt varför.. i stället för att sticka ut alla taggarna.. så kanske kvinnan hade gjort det hon ber om.. men här blir det nästan det omvända.. att den andra kvinnan också sticker ut sina taggar och kommer säkert att besöka AE betydligt mer efter detta brevet…

      Så man måste tänka till innan man skriver..
      Kram Pys

    Kommentera

