Kriget fortsätter…

På något sätt tycker jag att det är rätt så kul.. att de måste bråka om någonting..

Så här skrev jag första gången den 17 juli:

När jag var liten och vi alltid var och badade på Rååvallar.. så kom det ibland invasioner av öronmaneter.. dessa var jätteroliga att ta och lägga på mammas mage.. eller stoppa in i baddräkten på kompisen.. men läser man det här så kan man snart inte lägga något i någon baddräkt.. och dessa är lite för stora än de små kära öronmaneterna..
Så kommer de därsom tror att de är något.. till sina sommarstugor i Skåne och då ska plötsligt hela samhället rätta sig efter dem och deras oskrivna regler.. De som bara för att de heter Dinkelspiel eller von Essen.. Det är en offentlig badbrygga och den kan man inte “paxa”.. den är till för alla.. de ska inte bara komma hit och hälsa och sen ska allt vara enligt deras regler.. och jag hoppas innerligt att även “de fina herrarna” kan lära sig detta.. fast jag hade inte velat se Ulf Dinkelspiels pitt när han badar naken i sundet.. eftersom jag vet hur kallt det är.. men han kan ju alltid ta en öronmanet och använda som skydd.. men se till att det är en sån.. och inte en brännmanet.. för då gör det ont på lilla snorren.. 🙂

Den 19 skrev jag så här:

Sen går kriget om bryggan vidare.. Jag tycker att de som är bofasta gör helt rätt.. de där “fina herrarna” kan åka hem till sina strandtomter och bada nakna där om de nu vill det… eller är de det att de tror att de är mer anonyma i Skåne.. eller att de där kan försöka ta sig friheter som inte hade gått hemma i Stockholm.. för det är faktiskt därifrån de kommer.. Ursäkta alla andra Stockholmare.. men det är inte er jag kritiserar.. de är de där som står i adelskalendern.. och som fortfarande tror att de är herre på täppan..

Och nu fortsätter det på Sydsvenskan.. och det är så kul att läsa de där herrarnas motivering.. till varför det skola vara kö:

Vinden blåser friskt och ett par i blå morgonrockar går tätt intill varandra ut mot vattnet. De ska precis kasta av sig kläderna när två storvuxna killar stormar ut på bryggan. Några minuter senare är både paret och killarna nybadade.
– Vi berättade för killarna hur systemet fungerar, säger Lena Könenkamp.
Lena och maken Horst badar varje morgon. Och de är nästan alltid nakna. Men några kontroverser kring kösystemet känner de inte till. Däremot händer det att de får upplysa ”nykomlingar” om vad som gäller.

Lars Möller är nakenbadare.. och han säger så här:

– En del går ut på bryggan utan att vänta på sin tur, det är folk som inte vet bättre. Kösystemet är av hänsyn till andra och för integritetens skull, säger han och hoppar i. Näck såklart.

Tidningen prata med två kvinnor.. den ena har under 25 år jämt fått vänta på sin tur vid bryggan och till slut fick hon nog och hon mopsade upp sig mot ”de jäkla nakenbadarna” säger så här:

– Folk har slutat hälsa på mig och jag blir ständigt tillrättavisad. Men det är ett obehag jag får ta, jag vägrar känna mig som en inkräktare.

Dessutom säger hon också så här:

– Nakenbad är okej. Vad jag vänder mig emot är vissa människors tillrättavisade. Bryggan är allmän, de har ingen rätt att vara otrevliga mot personer som ”bryter mot regeln”, säger kvinnan.

Den andra kvinnan som också vill vara anonym och som bor i Falsterbo sedan barnsben och alltid har badat.. även när de som har sommarstuga där rest hem.. säger så här:

– Vi i byn kokar över och är trötta på att bli nonchalant behandlade. Jag har bott här i nästan hela mitt liv och kösystemet är ingen gammal tradition, det är ett löjligt och pinsamt påhitt från grevarna och baronerna här

Det är hon som berättar om den obehaglig händelsen som rör Herr Dinkelspiel i början av månaden… för det är så att Dinkelspeil minns själv inte vad han har sagt eller gjort.. utan han hälsar:

– Jag tillrättavisar inte någon. Jag badar både naken och påklädd där men jag bryr mig inte om vad andra människor gör vid bryggan Och att kalla det ett kösystem är att ta i.

Bryggan är en offentlig badplats.. det går inte att ”paxa” en sån sak och bara ställa dit dina tollor.. även om du är greve, baron eller kunglig så får du rätta dig efter reglerna.. hade jag varit i närheten hade jag sparkat tollorna långt bort.. eller grävt ner dem i sanden..

Jag har en sak att säg de där som kommer från Stockholm och tror att de är något:

För den ovane kanske det är lika befängt att tro att man har rätt att kasta av sig kläderna var som helst och sedan kräva att folk håller sig undan.

Fritiof Nilsson Piraten gav ut ”Bokhandlaren som slutade bada” 1937.. boken är jätteaktuell när det gäller det här med oskrivna regler och hur man ska bete sig..

För det där med att bada etc retar upp många.. både här hemma och när vi är på semester… varför i herrans namn måste vi bete oss som småbarn när vi ska göra något..

Jag undrar vad Stockholmarna hade gjort om vi skåningar hade gjort samma sak i Stockholms skärgård???

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Jag tycker det är bra att tidningarna tagit upp det för så här får det inte gå till! Här finns i alla fall en som hoppar i när det passar.

    Jag tycker att det är bra av sydsvenskan att skriva om hur ”de fiiina folket” beter sig när de inte är på hemma plan.. och jisses om vi hade gjort så där de badar hemma.. om det nu är en allmän brygga vill säga…

    Kram Pys

  2. Det du beskriver är klassmotsättningar och klasskamp på 2000-talets vis… kanske en början…

    Något måste ju göras.. de kan inte bete sig hur som helst när de inte är hemma… och som jag skrev till Znogge: tänk om vi gjort så där de bor permanent.. då hade det varit annat ljud i skällan.. då hade det varit stora rubriker i all media… ”Skåningar tar sig friheter att blockera våra bryggor”..
    Kram Pys som inte viker sig..

  3. Tyvärr vet jag ej mer om, vad den där dinkel anfört till jounalisten. Kommer väl i sinom tid. Mkt nära släkt. dock ej till mig, då hade jag vetat.
    Makt människor tror de kan styra överallt i vårt samhälle. Tur att nån vågar skärskåda och opponera sig. Värre, när det gäller Hells Angels, då får man passa sig!
    Men visst känns det för djäkligt, att ej alla ska våga ha en åsikt utan bli påhoppad och mobbad.
    Vårt samhälle är sjukt. Skönt slippa alla schismer på en arbetsplats iaf.Jag behövde ej argumentera för att få min lön, som det är nu.Kolleger berättat, hur fel det slår.

    HA är inte ”fina Herrar” ur adelskalendern 😀

    Sjuk är väl det minsta man kan säga om detta samhälle…
    Kram Pys

  4. Om skorna varit en upplysning att ”här ute badar jag naken och tål du inte det bör du kanske vänta tills jag är tillbaks” så tycker jag att det skulle vara ok.
    Att tvinga någon att vänta för at jag vill bada naken skulle aldrig falla mig in – så blyg är jag inte.

    Tydligen har det varit så att skorna har talat om att det är nakenbadare ute på bryggan.. är de så generade av att bada nakna vid en offentlig brygga så får de vara beredda på att kanske få sällskap… för det ska inte betyda att jag måste vänta på min tur vid bryggan.. och därför tycker jag att det är underbart att det har kommit ut i tidningen..

    Kram Pys

Kommentera

