Sjuksköterskor som tar narkotika

För det första så håller jag med David om sjuksköterskorna.. För hur många sjuksköterskor jobbar inte?? Och att en och annan faller igenom och drogar sig kan i vissa situationer vara förståeligt.. Se bara vilket ok som vilar på deras axlar.. och det är ofta inte jobbets fel.. utan saker som händer utanför jobbets väggar… att sen ”ingen” ser kan jag inte förstå.. för det syns om man letar.. tecken på drogmissbruk syns.. och vad har sjukhuset för förhållningsregler när det gäller räkning etc av de narkotikaklassade medel som finns på avdelningen?? Man kan undra när det pågår under år… Att sen sjuksköterskor skulle vara farliga tycker jag är att ge sig på och diskriminera en hel yrkeskategori som verkligen kämpar… för det finns yrkeschaufförer som kör fulla.. busschaufförer som kör bakfulla.. för att inte prata om all narkotika som förekommer i många yrken.. det är så man blir rädd.. en yrkeschaufför som får en öl och en räkmacka mellan Helsingör-Helsingborg och så fortsätter E4 norrut… lite småtrött.. en och annan öl i sig.. är inte han lika farlig… och där kan det ta tid innan de som drabbas av honom få vård.. händer det något inom sjukvården så får i alla fall patienten vård snabbt.. eftersom man redan är i huset… 🙂

Visst ska man inte missbruka läkemedel.. men sen som arbetskamrat har man också en viss skyldighet.. att se om någon mår dåligt.. för det tillhör också yrket.. de kan jobba och se att patienter mår dåligt… men de ser inte att kollegan gör det… Hmpf.. tror jag inte.. varför ser de inte detta och slår larm.. så kanske det inte hinner gå så långt att personen ramlar längre ner i missbruk och kanske blir av med sin legitimation…
För man kan inte dölja det.. varken att man mår dåligt eller sitt missbruk.. och kan man inte prata i personalgruppen och vågar tala om att man mår dåligt.. då är det en dålig personalgrupp.. och med en mycket dålig chef som inte kan och vill se problemet…

skyll inte allt på sjuksköterskorna.. för de gör ett jättejobb.. om man ska skylla på någon så är det personalgruppen och chefen ovanför.. som inte kan ta tag i problemet och sätta sig och prata om det… för mår någon dåligt på en arbetsplast så måste detta åtgärdas..

Själv är jag inte klar än.. jag har min c-uppsats och jag har läkemedelstentan kvar.. sen kan jag skicka in mina papper till socialstyrelsen och få min legitimation.. men det kan jag inte nu.. eftersom jag knaprar morfin så det står härliga till… och då blir jag ytterligare en i högen av drogande sjuksköterskor.. men det är kanske därför jag nu ska göra det… för det verkar så i media att man ska droga när man är sjuksköterska.. och man räknas till de farliga jobben… de farliga sjuksköterskorna..

Hade varit roligt att veta procentsatsen..
Hur många sjuksköterskor av alla i Sverige som är ”farliga” i förhållandet till hur många yrkeschaufförer som kör rattonyktra/bakfulla..???

Jag vet inte hur många yrkesverksamma sjuksköterskor det finns? Och hur många av dem som har problem med droger…
För med statistik kan man få fram så mycket kul..

Sjuksköterskor gör ett jättearbete.. glöm inte det!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

2 svar

  1. Personligen blir jag vansinnig på kollegor som missbrukar sin legitimation. Att stjäla från sin arbetsplats, ”nalla” i knarkskåpet är en händelse som gör att fingrar pekas åt fler än den som snor. Jag är NASSK på min avd, dvs den som kontrollräknar narkotikan, det ska finnas på varje ställe och precis som du skriver så märks det omgående om någon nallar, om man inte är uppmärksam på personen i fråga så syns det i förrådet. Grrrr….

    Tack för alla gulliga kommentarer och gratulationer Pysan. De värmer så gott ska du veta 🙂
    Många soliga kramar från ett varmt Malmö

    Jag vet ju när man gjorde praktik om hur viktigt det var att räkna narkotikan.. och det är nog inte så kul när det fattas saker.. och ”nalla” får man inte göra.. och det blir en konstig stämning på arbetsplatsen om någon tar.. för alla känner sig lika skyldiga.. fast man vet att det inte är en själv..

    Det är så roligt att glädja någon annan..
    Kram Pys

  2. Det är en personlig tragedi bakom varje fall!! Det är inte så att man festar med de preparat man kommer över!!

    Det sjuksköterskor borde få är erbjudande till hjälp istället för att gå utan lön från en dag till en annan! Jag blir så vansinnig på alla som skriver om ”rötägg” till syrror osv och som dömer utan att se till bakgrunden! Men hur kan man å andra sidan få se bakgrunden till alla dessa fall eftersom det aldrig talas om det utom i idiotiska rubriker i tidningarna!!

    Ingen bemödar sig om att intervjua sjuksköterskor om vad som har fått dem att ta narkotiska preparat! Det är ett dömande utan like! Man får själv se till att få hjälp och ordna upp sitt liv själv med en extra kostnad till samhället i form av utebliven skatt mm. Jag vet vad jag talar om för jag är själv där och jag önskar ingen att gå igenom det jag har gjort!

    Det är extra skamligt att själv erkänna att man mår dåligt och behöver hjälp är man arbetar inom vården och ska hjälpa andra. Svaghet får man inte ha! Man ska orka att vara för inte bara patienterna utan även för kollegor!

    Sen har jag sett läkare som bett om Panocod och beredvilligt givits detta av sjuksköterska, men då gick det bra minsann! Det var ju läkaren, bevars som bad att få det, och det kan man ju inte neka, eller?

    Sjuksköterskor borde få ultimatum att antingen går man i kbt-terapi för sitt beroende och underställer sig drogtester under en period eller också så får man avsked om man inte ställer upp på det!

    Facket kan dra åt helvete, för den sillmjölken jag fick som skulle vara med mig och representera mig sa inte ett ord när jag fick gå!

    Sök hjälp i tid, kan jag bara säga! För ni kommer aldrig att få hjälp som ni behöver annars. Ni kommer att få strida själva för er egen överlevnad! Inte bara som sjuksköterska utan även som människa. Det finns de som tagit livet av sig i förtvivlan i kölvattnet av konsekvenser!

Kommentera

