Sorg och abort

Först av allt vill jag idag prata om sorg.. sorgen som är en del av livet det också.. precis så som döden är det.. och födelsen av ett nytt liv..
Det finns ett antal sidor på nätet som man kan använda sig av när man vill bevara en människa som har gått bort…

Minneslunden Där man kan skriva en levnadsberättelse om den som har gått bort.. man kan lämna kondoleanser.. Den som gör sidan kan lägga in bilder, filmer och minnen över den bortgångne.. och så kan de som går in på sidan tända ett ljus för den som har gått bort.. Lätt att surfa runt på och de är lätt att hitta den som man vill läsa om.. En mycket vacker sida.. Den här sidan kostar 100 kr/år.. eller om man vill så kan man betala 400 kronor för 5 år.. och det alternativet är billigare..

Minnessidan är också en plats på nätet för att hedra någon.. här kostar det också pengar.. 245 kronor varav 10 kronor går till cancerfonden.. Fast jag tycker att av 245 kronor så kunde lite mer gå till cancerfonden.. och man kunde få lite mer för pengarna.. och om någon ska göra något sånt här över mig så vill jag inte ha den här sidan..

Livsminnen Denna sida är mycket vacker.. Tyvärr kostar det 600 kronor att lägga upp ett livsminne.. vilket jag tycker är under all kritik.. för det är en mycket stor kostnad.. Dessutom går inga pengar någonstans.. annars är sidan mycket fin..

Det som retar mig lite är att det kostar pengar att göra en minnessida genom ett redan förtryckt formulär.. att folk ska sko sig på andras sorg.. Jag vill ha en sida som inte kostar något.. där det ska gå att sörja mig.. och inte att någon får in en massa pengar för att jag är död… så jag får nog göra min egen hemsida.. som ska publiceras den dagen jag inte finns längre…

När vi ändå pratar om död.. så är det så tydligen så här att i Ohio.. att John Adams har lagt in ett lagförslag på att om en kvinna vill ha abort så måste hon ha det blivande barnets pappas tillåtelse att göra aborten… Protesterna är högljudda och det kommer säkert inte att gå igenom…
Bara tanken på att jag som kvinna inte har rätten till min egen kropp är avskyvärd.. det får inte vara så.. vill jag så ska jag kunna genomgå en abort.. även om mannen vill behålla barnet.. men jag kan ju föda och så kan han ta hand om det.. för det är han som vill ha det… undrar hur det skulle bli.. tänk på mannen som vill göra karriär och så blir frun gravid och vill/kan inte behålla det.. och så säger han nej till aborten.. då kan han stå där med barnet sen.. och så kan hon leva livet.. Undrar då hur det går med hans karriär… 😉

Det var det.. och det vi skulle ha gjort idag försvann i ett grått regn!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Håller med dig Pysan; fy för alla som tjänar pengar på någon annans sorg!
    Förlorade min bror för en del år sen, och vad skulle man inte göra för att uttrycka saknaden och sorgen…

    Ja.. jag tycker lite att ”skam går på torra land” när det gäller att försöka tjäna pengar på folks sorg… För när man är i sorg så vill man att alla ska veta detta… Så det inte blir en massa frågor omkring det… och då är en del människor väldigt snabba på att försöka sko sig på de sörjandes bekostnad… jag vet ju bara vad en begravning kostar..och allt som är kring detta…

    Kram Pys

  2. Hej igen!
    har varit frånvarande ca en vecka pga husvagnsresa med barnbarnen+ dotter med familj på besök…men NU är jag här igen!
    Skamligt att tjäna pengar på andras sorg…..jag har mist många kära men skulle aldrig betala för att få skriva om dem…..jag skriver i mina grupper och till mina mailvänner isf.
    Hoppas du har det bra och njuter av (den just nu regniga) sommaren med maken och sonen!
    kramar Ia

    Jasså.. du har kuskat runt i husvagn.. och jag som undrat vart du tagit vägen.. man saknar de där som ofta skriver en kommentar och så plötsligt blir det så tyst..
    Jag tycker inte om att folk försöker tjäna pengar på folk som sörjer.. för i sorgen så vet man inte alltid vad man gör.. speciellt om döden kommit fort och chockartat… då vet inte en del vad de gör..
    Jag vet nog hur jag ska göra.. det skissar jag på i huvudet.. mest hela tiden..
    Kram Pys

  3. Jag har ändrat mig totalt ang hur jag vill ha det ,när jag ej finns mer. Nu bryr jag mig inte ett dugg. Helt oviktigt för mig. Det billigaste bara tycker jag . Det kan läggas en förmögenhet på ett dödsfall till ingen nytta.
    Mina syskon bredde på stort när mamma dog och tog åt sig äran själv.Jag fick stå sist i dödsanonsen( är äldst) och ej med på de praktfulla blommorna eller de fantastiska tackkorten, som kostade skjortan.
    Är så trött på att begravningar oxå blivit business.
    De där internetsidorna tycker jag inte alls om. Jag tycker det är lite makabert, lägga ut sin sorg på nätet på det viset. För mig är det nåt väldigt personligt,som jag ej tycker platsar på nätet.

    Nä.. jag funderar.. på ett viss vill man finnas kvar.. och visa att den här personen har funnits.. för det finns alltid en historia bakom.. men den där historien kan man skriva någon annanstans.. och lägga ut på en vanlig hemsida.. man behöver inte publicera den.. och jag har en tanke på att skriva ett inlägg som talar om att jag är borta.. men så långt har jag inte kommit än.. att mina sista ord på bloggen publiceras efter min död…
    Men att allt ska kosta pengar.. och det ska vara en fasad etc. Jag får inte ihop det.. det går inte in…

    Kram Pys

  4. Har man en blogg, tycker jag det är en helt annan sak, allra helst om man varit sjuk och bloggat om det. Tex Sabinas sida tyckte jag var bra,att de anhöriga fortsatte uppdatera.Det är ju fortsättning på något personen själv börjat.
    Jag tycker de andra sidorna är en form av kyrkogård, som jag mår dåligt av att besöka.Har varit där inne en gång och aldrig mer.

    Ja.. det är så jag också försöker tänka.. att någon ska fortsätta blogga här den dagen jag är borta.. att den inte faller i glömska.. i alla fall begravningen och året efter… eller något sådant…

    Kram Pysan

Kommentera

