I morgon

Ska jag träffa onkologen.. mannen som inte säger någonting utan man får försöka gissa sig till hälften.. han som går som ”katten kring het gröt”.. mannen som inte kan säga hur det är rakt ut, utan försöker linda in det i ord så han till slut inte vet vad han har sagt eller vad han ska säga…

Jag frågade honom om min förra knöl.. om aggressiviteten.. och då svarade han att det var en ”elak liten jävel”… och jag frågade igen hur elak den var och då sa han att den var riktigt elak… Det jag ville veta var någonstans på den här skalan som jag hamnade.. Min var i stadium III och det var ju kul att jag hittade det där med stadiet på cancerfonden..:

Olika stadier

* Stadium 0 eller cancer in situ (cancer på platsen) innebär att cancern endast växer i de cellager där den uppstått. Det är en mycket tidig cancerform som kan betraktas som ett förstadium till bröstcancer.
* Stadium I innebär att tumören är mindre än två centimeter i diameter när den upptäcks och att cancern inte spridit sig till lymfkörtlarna.
* Stadium II är tumören två till fem centimeter och även lymfkörtlarna kan vara angripna.
* Stadium III avses tumörer som är fem centimeter eller större.
* Stadium IV innebär att cancern spridit sig och bildat dottertumörer, metastaser.

För av onkologen fick jag ju inte veta direkt vart jag hamnade.. bara att knölen var en elak liten jävel… hur man nu kan säga så till en cancerpatient som vill försöka veta hur ens liv i fortsättningen ska se ut.. och denna man ska jag träffa i morgon.. för att få min dom.. om jag nu får någon… för jag kommer säkert inte att förstå hälften av det mannen säger till mig..

Inte kan jag byta onkolog heller.. för de har ingen annan.. det finns bara han.. och jag blir så trött på sjukvården ibland.. när de märker att ingen patient tycker om honom.. och att de får en massa klagomål på honom.. och ändå har de kvar honom.. han är kanske duktig.. vad vet jag.. han har i alla fall inte gett mig det intrycket av att ha den kunskap som jag tycker att en läkare som jobbar med cancerpatienter ska ha… för någon patientkännedom har han inte.. och jag förstår inte att de inte anställer en till.. för det tror jag att sjukhuset hade mått lite bättre av.. för det kan inte bara vara jag som inte gillar mannen i fråga… för det märker man när man pratar med sjuksköterskorna.. att de förstår precis vad jag menar när jag nämner honom…

Så nu får ni tänka på mig i morgon.. när jag ska till mannen som inte vet om han har läkarrocken på sig eller inte…

Taxin kommer 12.05!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

15 svar

  1. Ska tänka på dig!!!!! Trist att din onkolog är som han är. Hoppas han inser att han har läkarrocken på sig i morgon.
    Massor av styrkekramar!
    Barbro

    Ja.. jag hoppas det också.. och att han inte svär åt mig.. att jag kan svära är en sak.. men en läkare ska inte svära när han pratar med en patient… så är det bara…
    Dålig stil anser jag…
    Kram Pys

  2. Ska tänka på dig imorgon och vet du vad jag tycker?
    Om du orkar,anmäl denne man till patientnämnden.
    Så här får det bara inte gå till.
    Massor med styrkekramar skickar jag dig.
    kram catta

    Det är för lite att anmäla på.. dessutom har det gått 2 år.. och man måste anmäla inom 2 år.. annars faller det… och jag har råkat ut för ett par läkare som jag mycket väl hade kunnat anmäla..men jag har inte orkat…

    Kram Pys

  3. Lycka till hos onkologen imorgon. Vem vet, han kanske har något positivt att säga. Själv ska jag till mina blodsugande sköterskor. Har jag tur/otur så får jag väl ett par påsar rött.
    Kram
    D

    Ja.. jag är glad så länge jag slipper de röda.. för jag får huvudvärk av rött.. därav vitt.. det går ann.. 🙂

    Jag ska tänka på dig också..

    Kram Pys

  4. Håller tummarna för dig i morgon!

    Underbart att ha en till som tänker på mig i morgon…

    Kram Pys

  5. Jag lovar oxå tänka!

    Oj.. så skönt..

    Kram Pys

  6. Tänker också på dig…

    En till.. så skönt..
    Kram Pys

  7. Jag finns med dig imorgon…kramarna jag skickar med ska smälta denna onkolog så han blir trevlig och varm 😉

    Här kommer dom…specialkramarna..ta emot

    Ja.. de lär behövas på denna man.. rapport kommer i morgon eftermiddag.. om jag orkar…
    Kram i massor
    Pysis

  8. Jag har ju jobbat inom värden i hela mitt yrkesversamma liv (innan jag fick sjukbidrag) och jag har sett alla sorters läkare. En del av dem borde ha jobbat med maskiner istället…och sån är visst din onkolog!
    ALLA människor ska behandlas varsamt..men speciellt människor som är sjuka….vad arg man blir…grrr…
    Jag ska iaf hålla tummarna hela dagen i morgon….puss o kram….Ia

    Ja.. ungefär.. en maskin kan man svära till.. men inte en patient.. jag förstår mig inte på honom.. och att han bara får lov att jobba kvar…
    Nu ska jag gå och sova…
    Godnatt…
    Kram Pysan

  9. En del läkare är inte så snälla. Min förre sa när jag blev sjuk:”Säg upp din halva tjänst, så får du halvt sjukbidrag”. Jag som jobbat heltid hela mitt liv, skulle när jag blev sjuk plötsligt säga upp mig och leva på halvt sjukbidrag.Han va försäkringskassans läkare oxå ,glömt vad det kallas, att man är då, iaf den som har med sjukskrivningar och sjukbidrag att göra.
    Efterföljaren sa, när jag berättade om mina symptom”De finns bara i ditt eget huvud”. Klart som fan ,symptomen fanns inte i hans huvud. Men så styggt att säga på det viset.Han är inte mkt att ha .Hade kämpat för att ta mig dit och orka berätta om min situation.Det gick ej så bra, för jag kan ej hålla en röd tråd eller berätta logiskt längre, glömsk till tusen och för många krämpor.
    Man är utsatt som patient . Hade man bara varit frisk, skulle man gett dem på pälsen!

    Man måste vara frisk för att orka vara sjuk… det är dagens sanning… trist.. men så är det…
    Kram Pysis

  10. Tänker på dig! Kram

    En till.. underbart..
    Känns skönt i hjärteroten
    Kram Pysan

  11. Tänker på dig, håller tummar och tår. Jag vet att du har mål i mun och ser till att få raka klara besked. Så fram med ditt skånska jävlar anamma och visa onken vem som e boss!

    Många kramar från mig

    Ja.. mål i mun har jag.. och jag tänker inte gå därifrån förrän jag vet hur min framtid kommer att se ut.. om det blir sorgevin eller om det blir glädjevin.. men vin blir det ikväll…

    Kram Pysis

  12. Hej Pys.
    Tänker på dig .Håller tummar och tår för dig idag.Vilka läkare det finns hoppas nu att han tar hand om dig till det bästa.

    Många kramar till dig.
    Lillemor

    Hej Lillemor
    Jag hoppas att han har skärpt till sig…
    Kram i massor
    Pys

  13. Han är säkert duktig på det han jobbar med (onkologi) men inte så bra på den sociala biten (träffa patienter) Synd att det inte kan vara en ”tolk” med…en sjuksköterska eller nåt som kanske är bättre på ”onkologiska”. Håller tummar och tår för dig. Kram.

    Han är säkert jätteduktig på celler och varför de blir som det blir.. men då ska man inte jobba med patientkontakt utan sitta i ett skrymsle någonstans med celler och ett mikroskop och slipper på det sättet prata med någon…

    Kram Pysan…

  14. Hm…jag läste inte ovanstående kommentarer innan jag skrev…det är tydligen fler som håller både tummar och tår. Inte meningen att ”härmas” 🙂

    Det är bara skönt att fler härmas.. och här inne får man komma med så många hållna tår och tummar man bara kan..

    Kram Pys

  15. Känner dig inte, men håller tummar och tår ändå!

    Tackar.. det hjälpte..
    Jag tackar så mycket för alla hållna tummar och tår..
    Kram Pys

Kommentera

