Middag, hår och dagen i media

Idag har vi varit och käkat älgstek hos svärföräldrarna.. alltid lika kul och intressant…

Svärfar slänger i sig maten och sen när han har gjort det så snabbar han sig med diskandet för att snabbt förpassa sig till sin fåtölj (som luktar fis enligt den älskade maken) och så är han inte längre kontaktbar.. för han är helt inne i sportens värld… Sen har vi svärmor.. som måste ta ett bloss på balkongen när vi är där… annars gör hon det vid köksbordet.. och hade vi inte varit där hade hon ringt.. när hon tände ciggen..

Jag gick hela vägen dit och på hemvägen tog vi och handlade också.. jag behövde mer toapapper.. eftersom jag har min kissedag idag.. och då går det nästan en rulle.. för jag springer konstant… hade jag inte fått ont i räva av att sitta på toaringen så hade jag nog suttit där under dessa dagar.. för det kommer ofantliga mängder när jag går på toa…

Fick ta tre moffisar (morfintabletterna) när jag var där.. för det gjorde ont i ryggen.. och från och med i morgon kommer dosen att höjas med 10 mg av det långtidsverkande morfinet.. och jag behöver mer kortidsverkande morfin.. så jag ringde smärtenheten när jag var där och de ringer upp i morgon.. och så ringde jag också till ”kirurgens onkologimottagning avd. 73” och bad dem att ringa mig i morgon.. för jag vill ha tösa med mig på onsdag.. då jag ska få cyto igen.. 9 omgångar kvar men jag har gjort mer än hälften.. jag har gjort 12 av 21… så det är skönt..

Mina naglar är inte vackra nu.. de ser fruktansvärda ut… lilltånaglarna ramlade igår… och fingernaglarna är bara hela längst ner vid nagelroten… usch.. fast det gör konstigt nog inte så ont…

Kollade ögonbryn och ögonfransar inne på svärföräldrarnas toalett.. för där är bättre ljus än vad jag har på min toalett.. och de är nästan helt borta nu.. det märks.. för jag får in mer skit i mina ögon nu än vad jag brukar få… och jag är lite ledsen.. för det tar sån tid för dem att växa ut.. jag vet ju hur det var förra gången.. när jag fick cyto och jag då tappade lite.. ögonfransarna bröts av.. men det var ändå så att jag hade lite hår kvar.. och ögonbrynen hade nästan vuxit ut helt.. och då är det dags att falla igen… är lite tröttsamt faktiskt…

Kattungen ska vi ha dop för.. och namnet är godkänt av familjen och även av uppfödaren.. Så då kör jag på det.. Namnet blir Ojsan.. för det kommer ju att bli så: Ojsan, nu åkte en blomkruka ner… Ojsan nu är det någon som har vässat klorna mot soffan igen… etc. Så Ojsan får det bli..

Annars är det lugnt på hemmaplan… värre är det på Gotland.. för där händer tydligen ingenting..

Det här kan jag inte begripa.. Om nu alla barn har rätt till sina föräldrar.. ska då Den älskade maken bli av med vårdnaden om vår son om jag skulle dö? De där andra föräldrarna som dör.. hur blir det då.. för då står man där ensam med sina barn… eller vid en skilsmässa.. då blir man också ensamstående med barnen.. även om man har dem varannan vecka var.. så är man ändå ensam den veckan.. ska vi också bli fråntagna vårdnaden om våra barn då.. och vem ska då ta hand om alla de barn som har ensamstående föräldrar… Jag tycker det är upp till var och en att bestämma.. hon hade kunnat gå in på en krog.. raggat upp en kille och haft sex och sett till att bli gravid.. killen hade inte vetat ett dugg.. eller så gjorde hon så som hon gjorde.. en insemination.. vilket är bäst?? Nä… nu tycker jag att regeringen ska sätta igång.. och KD får inte yttra sig.. för deras ståndpunkt vet vi redan.. för de är emot allt som har med barn att göra.. 🙂

När man väl har fått barn så måste man se till barnets bästa.. man måste ta barnet till läkare innan det går för långt… För att be till Gud att barnet ska bli friskt.. och så blir barnet bara sämre och sämre.. och då åker man in.. man sätter sig inte och ber ännu mer.. för hjälper inte bönen första gången så lär den inte hjälpa nästa gång heller.. kvittar hur många som ber… och dessa religiösa fanatiker har jag så fruktansvärt svårt för… För blir man frisk så är det Gud som botat en.. dör man är det för att Gud vill ta en till sig.. och alltså finns Gud… eller hur?? Nä.. tror inte det..

Årets Mama-hjälte ska man nu nominera… Jag bara undrar när man ska utse ”årets Pappa-hjälte”.. för jag tycker att det hade varit en rolig idé.. det också.. en mamma och en pappa.. och båda här hjältar.. för det finns pappor som är helt otroliga.. Den älskade maken är en sån.. som tar hand om mig när jag mår dåligt och sonen när jag är som sämst.. och när jag ligger på sjukhus.. så är det han som fixar rulljeansen.. matlagning.. sett till att jag kommit upp.. sett till så att sonen kom iväg till dagis.. etc.. Så jag vill ju helt klart ha en sån.. en papa-hjälte.. om det är Café som gör utser pappan.. det hade var kul…

måste jag skriva om dagens cancernyhet också.. tydligen så blir cancertumöer ”mjukas upp” om de får en större dos med syre precis före strålningen.. och detta kan ge nytt hopp till de patienter som har en obotlig cancer.. och främst då tarmcancer, lungcancer, livmoder- och ändtarmscancer.. Eftersom cancertumörer har en viss benägenhet att blir resistenta mot strålningen och cytostatikan efter en tid.. och detta kan ställa till problem för att bli botad..

Måste kissa!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 svar

  1. Ojsan! Vilket underbart kattnamn!!!
    Ha en fin söndagkväll.
    Kram!

    Visst är det kanon.. Ojsan och hon börjar faktiskt att lyssna till det redan.. klok katt…

    Det har jag haft.. den älskade maken skola jobba för brödfödan i morgon.. och jag och barnen skola vara hemma själva…
    Fast det fixar vi ändå..vi har sonen hemma och han får rädda oss från ogärningsmän.. 🙂

    Kram Pys

  2. Jag har nyss läst Hanna Hellqvists bok ”Karlstads Zoologiska”, helt underbar bok. Där har de en hund som heter Gissa! 😉 Stackars dig med/utan hår och naglar…inge kul. Kram!

    Jisses..
    – Vad heter hunden?
    – Gissa
    – Men jag orkar inte stå här och gissa, vad heter den där gulliga hunden?
    – Gissa
    – Men människa förstår du inget, jag frågade vad hunden heter?

    😉

    Kram Pys

  3. Hade en hund som hette Glissa och en Glippa, min egen uppfödning. Jättebra namn Ojsan!

    Ja.. det tyckte jag också.. och därför fick det bli detta otroligt vackra namn..
    Ojsan.. på en liten sköldpaddsfärgad kissekatt…
    Kram Pys

  4. Ojsan..är ju ett helt underbart namn till kissen :))))

    När det gäller män så finns det riktiga guldkorn…som förtjänar utmärkelser. Min make är en riktig klippa..han ser när jag inte orkar…rycker in och gör allt.
    Mina barn gillar honom skarpt och han ställer upp för dom mer än vad deras egen far gör.
    Har jag varit dålig när sonen ska på ett läkarbesök så har min älskade make följt honom ….ända in till läkaren osv..
    Vi måste ta vara på dessa fantastiska män.

    Kram

    Vi har haft tur du och jag.. och det finns många guldkorn därute…
    Det gäller bara att hitta dem…

    Kram Pysis vars man inte gillar sjukhus och åker helst inte dit om han kan slippa…

  5. Hej Pys.
    Vilket fint namn på kisse.Våra heter Sofus och Sessan.

    Har också en en omtänksam make,som är duktig på det mesta,nu syltar och saftar han.

    Har ådragit mig en muskelinflammation i ryggen så andningen blir påverkad,så han får göra jobbet. men det blir nog över till mig med,vi brukar hjälpas åt.

    Mycket tänkvärda artiklar, skönt att läsa att det kommer fram nya rön om olika cancerformer.

    Kram Lillemor

    Hej Lillemor

    Vi brukar också hjälpas åt.. fast nu är det snart ett år sedan som han fick ta över mycket av marktjänsten här hemma.. för det var då jag fick ont i höfterna.. och sen i ryggen..
    Ojsan passar jättebra.. fast maken är inne på att vi ska stava det med z.. alltså Ojzan.. men jag vet inte.. det är lite som med det där som kallas för ”lunarsvenska”…
    Kram Pysis..

Kommentera

