Cancernyheterna i veckan

Jag läser nyheterna och jag ser att en gammal rockräv har gått ur tiden.. Fast enligt SvD så blev han 58.. och enligt Aftonbladet blev han 55… och det är en skillnad på 3 år… dessutom så dog han av cancer i bukspottkörteln.. Trist men sant…

Det är kul att läsa frågorna som kommer in till Aftonbladet och som läkaren Stefan Branth svarar på… och denna gången var det en tjej som undrade om hon hade lungcancer… Om man nu tror att man har denna sjukdom så hade inte jag gått ifrån sjukhuset förrän jag hade fått göra en röntgen.. för på röntgen så syns denna sjukdom.. och varför gå hemma och oroa sig i onödan… en röntgen och så besked på vad den visade.. och stressmomentet att oroa sig är borta…

Vill också tala om att det är ett helt gäng som är ute och cyklar.. de cyklar för barncancerfonden och jag hoppas att de når sitt mål..
Ride of Hope går av stapeln för andra året i rad..
Och här är de som cyklar än så länge.. som jag vet om:
Uppsalabor cyklar för barncancerforskning
Lördagen den 8 augusti startar 80 cyklister från Västerås
Sörmlänningar cyklar för barncancerforskning
Östgötar cyklar för barncancerforskning
Detta tycker jag är ett bra initiativ av människor.. för att barn ska slippa denna jävla sjukdom..

Det finns ett gäng proteiner som springer omkring i kroppen och kontrollerar att arvsmassan delas korrekt när cellen delas.. Dessa har namnet SADB.. Om nu inte denna kontroll sker så kan celldelningen rubbas vilket kan leda till att det blir defekta celler med mer eller mindre arvsmassa.. en del celler hade alltså fått mer arvsmassa och andra celler fått för lite.. och detta gör ju att cellerna inte fungerar som de ska..

Får nu detta fortsätta utan kontroll så blir det så att fler och fler celler som blir defekta och genetiskt instabila.. Fortsätter processen så blir det till slut tumörer av dessa celler.. och dessa tumörer kan bli till cancer..

Genom instabiliteten i tumörcellen så blir cancerbekämpningen betydligt svårare.. för att tumören kan efter hand bli resistent mot behandlingen..

– Vi tror att SADB:s funktion är rubbad i cancerceller. Därför studerar vi nu om denna är störd hos cancerpatienter, säger Maria Alvarado Kristensson.

Afinitor ger ett nytt hopp till patienter med en spridd njurcancer..
Eu har godkänt Afinitor för behandling av njurcancer som har spritt sig.. Genom en studie så visar det sig att Afinitor mer än fördubblar tiden utan tumörtillväxt i förhållande till placebo… 4,9 månader/1,9 månader.. Redan har behandlingsriktlinjer för njurcancer uppdaterats med rekommendationer om att använda Afinitor..

Nu har detta lett till att de har börjat med fler studier av Afinitor i andra cancerformer.. bland annat lymfom och bröstcancer… om Afinitor kanske fungerar även på dessa cancerformer hade varit rätt så intressant..
De patienter som har spridd njurcancer har fått en ny behandlingsmöjlighet och det är tack vare EU.. och kan det då användas på andra typer av cancer så hade det varit bra..

Afinitor blockerar aktiviteten hos ett protein (mTOR) som har betydelse för cancercellers delning och hämmar tillväxten av de blodkärl en tumör behöver för att utvecklas. Läkemedlet stryper syre- och näringstillförseln till tumören.

Sen har jag försökt att läsa den här.. men den här engelskan tar knäcken på mig.. Så jag orkar inte…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 svar

  1. Ja, jag cyklar för cancer jag med…varje dag. Inte för barncancerfonden, dock… Kram!

    Jag cyklar med cancer jag också… men inte för någon av fonderna…

    Kram Pysan…

  2. Min farmor dog av cancer i bukspottkörteln..inom en månad..det gick fort.

    Kram

    På ett sätt så är man glad om det går fort…
    För den cancersorten är lömsk.. som all annan cancer.. men bukspottkörtel cancer märks oftast inte förrän det är försent… vilket är oerhört trist…

    Kram Pys

  3. Nu är det inte så lätt det där med undersökningar! Många blir hemskickade med några lugnande ord och låter sig nöjas med det. Själv hade jag inte rört mig ur fläcken om jag hade anat oråd… Men man är så olika.

    Önskar dig en bra söndag!

    Jag vet det.. och visst vill man hem så fort man bara kan.. för ligga på sjukhus idag är ju ingen direkt höjdare.. Jag hade skrikit mig till behandling.. och vägrat gå därifrån…
    Kram Pysis…

Kommentera

