Sjuk av att titta sig i spegeln…

Läste redan i går på aftonbladet om att man kan titta sig själv i spegeln och upptäcka om man är sjuk.. det är uppdelat i två delar.. en som är allmän och en som man måste vara Plusmedlem

På plussidan står följande om hår:

Tunt och livlöst hår:
Järn är viktigt för tillväxten av hår och tunt hår kan bero på brist av just järn. Om du tappar mycket hår ovanpå huvudet och ögonbrynen tunnas ut kan det bero på hormonbrist, inaktiv tyreotropin. Andra tecken på inaktiv tyreotropin är torr hud, trötthet och viktminskning.

Jag vet varför jag tappar håret.. och jag vet varför jag inte har några ögonbry eller ögonfransar… jag har torr hud.. jag lider av trötthet.. och jag har gått ner i vikt.. men ändå har jag inte inaktiv tyreotropin… för jag går ju på cytostatika och detta ger ju samma symtom.. som biverkningar.. och alla tappar vi lite hårstrån varje gång vi borstar håret… och när man läser alla dessa saker som man kan se i spegeln så kan man bli sjuk av mindre..

Jag läser också följande:

Fläckar på tungan:
Krämiga vita fläckar på tunga och tandkött är ofta tecken på muntorsk. Om fläckarna inte ömmar, inte går att skrapa bort eller försvinner själva kan det dock vara tidiga tecken på cancer.

Detta är alltså svamp i munnen (torsk=svamp).. och sen står det om att om det ej går att få bort så kan det vara ett tidigt tecken på cancer.. vilken sorts cancer står det däremot ingenting om… och tungcancer vet jag är väldigt ovanligt…

Allt det där som står kan man faktiskt se i spegeln när man kliver upp… det räcker med att man har varit ute en kväll på krogen… för att man ska ha hälften av de där symtomen som står.. och sen varför det är så att det bara är för plusmedlemmar kan jag inte riktigt förstå.. för det är inga alarmerade saker som står.. och de som vill ha artikeln kan skicka mig ett mail så kan ni få det..

Jag blir sjuk av att se mig själv i spegeln..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

12 svar

  1. ja tungcancer är ovanligt…men har börjat bli allt vanligare…och det är ju klart att man skulle drabbas av en ovanlig cancerform..
    Tur att den för tillfället är under kontroll…peppar peppar.

    Min cancer började med en knut under tungan, vit till färgen, växte och det skavde och skavde. Inflammation trodde läkarna som jag var till, behandlades för det men ack nej ..knuten var kvar och blev större. Tandläkaren tog biopsi och då först blev den extra grym, blev illröd och värkte så jävulskt. Tänkte att tar dom inte bort den så skär jag bort den själv….så illa var det. Kunde inte äta och var ruggigt irriterad.

    Kram

    Där ser du.. den vill inte bli behandlad.. vilken knöl… De vill växa i oss.. men gör de det så dör vi.. och då dör de också.. de kan inte ha någon större IQ de där knölarna.. 🙂

    Men det är tur att du är så frisk som du är.. och peppar peppar.. att jag är där jag är..

    Men det verkar som om forskarna nu hittar än det ena och än det andra.. och jag tror att de är väldigt nära att hitta orsaken till cancer.. och hittar de det.. då kan man börja.. direkt..

    Kram Pys

  2. glömde skriva att idag om jag ser mig rakt framifrån i spegeln så syns det var jag är opererad…har en djup inbuktning på vänster sida av halsen, under käken….ser helt galet ut..men jag lever ju…då får det se ut hur det vill 😉

    Kram

    På mig syns det också.. ett bröst.. ett antal ärr.. både för insatt, utsatt och insatt port-a-cath… och så min hockyklubba.. för bröstärret ser sånt ut… och det andra är ju hårlösheten.. men det kommer att växa ut igen.. ärren försvinner ju aldrig helt…
    Lite minnen ska vi ha.. för att veta att livet är som det är.. och vi är så glada att vi faktiskt fortfarande lever.. att lite ärr är ingenting…

    Kram Pys

  3. Låt bli o titta i den då! Jag undviker spelar över lag, bättre o känna efter 😉
    kram o tack för alla goa kommentarer

    Vännen.. du vet ju att jag är lite ironisk ibland.. och visst tittar jag mig i spegeln.. det måste jag göra…
    Jag lämnar ofta goa kommentarer.. i alla fall till alla som jag tycker är goa…

    Kram Pys

  4. Visst är det lätt att bli sjuk av att läsa alla symptom! Samma med läkarböcker och internetsidor.
    Sen är det bra
    att man är uppmärksam, men man måste i första hand lära sig om sin kropp. Ta sig tid att lyssna när den försöker tala om något.
    jag tror och hoppas att de snart löst canerns gåta, vi alla förtjänar att få leva och få leva ett friskt och underbart liv!!
    Massa kramar

    Ja.. jag har aldrig varit så sjuk som jag var när jag läste ”patofysiolog” när jag läste till sjuksköterska.. (nä.. jag är inte klar.. det kom en knöl i vägen).. Men jag har blivit mycket duktig på att lyssna till min kropp.. och jag har lärt känna mycket av den som jag inte trodde innan..

    Men du och jag vi fixar det här.. det vet du väl.. och sen ska vi sätta oss och glo på de där som glodde på oss.. 🙂

    Kram Pysan

  5. Själv har jag fläckvis håravfall och kan få kala fläckar på mitt huvud. Eller om det vill sig illa tappa allt hår på kroppen. Så det finns många anledningar till att tappa hår… Att studera det i spegeln stressar mig mer.

    Önskar dig en trevlig fredag!

    Ja.. och jag blir så trött på media ibland när de går ut med ”dold folksjukdom” och ”kolla här om DU är smittad”..
    Jag kan tänka mig att du blir stressad om du ställer dig och studerar ditt ansikte riktigt noggrant.. då ser man nog både det ena och det andra som kan få en till att backa.. för det gör jag.. vet att jag inte har något hår.. men reagerar ändå varje gång jag ser mig i spegeln… och det kan få mig till att rygga tillbaka… konstigt nog…

    Kram i massor..
    Pysan

  6. Jag har en förstoringsspegel och där är man riktigt tjusig. Memakn låta bli.Här satte jag musklicket och sen försvann skiten!!!
    Har undrat varför en del bra saker måste va i PLUS bilagan, men de vill klart ha in lite pengar.
    Jä -la mus nu slänger jag ut den, så här blir det när jag ska skriva.
    Har beställt ny mus och nya datorn är inlämnad för genomgång.
    Pallar ej skriva det jag vill.

    Du får skicka in den.. så kanske den kan vara med i en musstudie.. de kan forska på den.. 🙂
    Klart de vill ha in lite pengar.. men ändå.. det står inget direkt som man i princip inte visste innan i de där Plusbilagan.. och dessutom så kan man få med det om man köper tidningen… så det är ju hugget som stuckit….

    Kram i massor
    Pys

  7. Skit i att titta dig i spegeln då!
    Jag ser iallafall en väldigt insiktsfull, kärleksfull kvinna med massa kunskap och kärlek och insiktsfullhet!!!!!
    Skål ta mig fan goa Pys!! Ikväll är det fredag.
    Jag har vitt hos mig. Har du något hos dig?????
    KRAAAAAM!

    Skål ta mig fan!! Tizzel.. nä.. idag är det genomskinligt.. kör med vatten.. Den älskade maken skola jobba hela helgen och därför tar vi en vit dag idag… det är bra har jag hört sägas.. och jag har inte lust att dricka vin själver.. Fast visst hade jag kunnat.. men jag sparar mig till nästa helg..
    Tack för orden om mig.. *rodnar*
    Kram Pysan

  8. Man behöver nog inte se sig i spegeln för att upptäcka om man är sjuk. Att stå för mycket framför spegeln kan dock säkert göra en sjuk.

    Ännu en fördel med att redan ha cancer, man slipper spegla sig.

    Ha en riktigt skön helg.
    kram
    D

    Ja.. du har så rätt så rätt.. Då vet jag varför jag inte behöver spegla mig.. mer än i glansen från yttervärlden.. Och jag hade en gång en vän.. som stod för länge framför spegeln.. hon hamna på psyk.. för hon såg konstiga saker som inte fanns…
    Och det med cancern är helt rätt sagt…
    Och jag önskar dig också en mycket skön helg…
    Kram Pysan

  9. Hej Pys.

    Stå och titta sig i spegeln efter sjukdomar skall jag nog inte göra.Nojig kan man väl bli ändå.Får hoppas man känner om något är fel.,sen om man får snabb hjälp är en annan femma.

    Önskar dig trevlig Fredagskväll.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor
    Jag kan tänka mig den lite äldre damen som rusar in på vårdcentralen skrikandes att hon läst Aftonbladet och att man skulle titta sig i spegeln och se om man var sjuk.. och hon hade både ansiktsmask och gurka på ögonen.. så hon måste lida av något jätteläskigt…

    Nej… skämt åsido.. jag tror inte på att man ska titta sig i spegeln och se om man är sjuk.. när jag är sjuk vill jag inte alls titta mig i spegeln.. för det syns lång väg att man är sjuk…

    Kram Pysan

  10. Hej Igen Pys.

    Skrattar.Vad får du allt ifrån.
    Godnatt.

    Hej Lillemor

    Vet inte.. det bara ploppar upp i hjärnan på mig.. och så måste jag skriva det.. och det är som det är.. får skylla på cytohjärnan här också.. eller.. vem vet..
    Inte jag.. jag har mitt på det torra…

    Kramen på dusan
    Pysan

  11. Hehe du är underbar!!
    Numera glor jag tillbaka 🙂
    Förstår inte, men de verkar bli besvärade av det?!
    Konstigt…
    :-))
    Ska på fest ikväll till folk jag inte känner.. Plötsligt faller jag tillbaka i mitt ställningstagande att gå som jag är… Funderar på att dra på mig hårmössan och låtsas att allt är som det ska.. Skulle vara skönt att för en stund få verka ”normal” ( kan ju diskuteras om jag är det överhuvudtaget, eller ens vill vara, i och för sig hehe)
    Får se hur jag gör.
    Kram pys

    Du är normal.. du har bara cancer.. för just nu är du hårlös.. och då får de väl ta det.. och kan de inte det så är det synd om dem.. och inte om dig.. för jag tycker på något sätt inte synd om mig för att jag har fått cancer.. och sen att den har gett mig metastaser.. jag ser det som att jag har fått ett erbjudande om att få en massa erfarenhet jag aldrig hade fått om jag inte fått cancer… för kan inte människor runt omkring mig ta mig som jag är.. då får det vara…
    Det finns en här.. hon kommer alltid fram och stortjuter när hon ser mig.. för det är så synd om mig.. och så slänger hon sig kring halsen på mig och stortjuter… och nu har jag som tur är inte träffat henne sen jag fick metastaserna.. men vi har sett varandra.. genom ett fönster.. och hon såg så chockad ut.. att jag blir rädd… för det betyder att hon antagligen kommer att stortjuta nästa gång vi träffas.. och jag hoppas att det inte blir ICA denna gången också…

    Kram Pys

  12. Susanne: Du bryter mot reglerna som finns på min blogg varvid din kommentar tages bort med omedelbar verkan..

    Kram Pysan

Kommentera

