Ska jag jubla

.. jag väntar ett tag… men det är rätt så häftigt att den cytostatika jag går på idag nämns i artikeln.. För det är ju så att jag går på paclitaxel..

I musstudien minskade salinomycin andelen bröstcancerstamceller mer än hundra gånger, jämfört med ett ofta använt cancerläkemedel mot bland annat bröstcancer, paclitaxel.

Jag vet ju hur det ser ut med biverkningarna när man får i sig detta.. och hur blir det då med biverkningarna med detta nya.. för ingen kan ju fråga en mus hur den mår…

Exakt hur salinomycin verkar mot cancerstamceller vet forskarna ännu inte.

Så det finns helt klart mer att forska på.. som ni ser..

Jag undrar om det är så att det är dessa celler som har ställt till det för mig.. för om man läser det här:

Cancerstamceller gör det möjligt för cancer att växa och sprida sig i kroppen. De har en förmåga att stå emot cellgifter och strålning och kan plötsligt dyka upp igen efter en till synes framgångsrik behandling.

Så verkar det nästan som att det är på det sättet.. små cancerstamceller som har gömt sig och klarat sig för att de är just stamceller..

mer forskning måste till.. och detta verkar vara ytterligare ett genombrott när det gäller cancerforskningen och behandlingen för oss som drabbas av denna lömska sjukdom.. som gör allt för att se till att värden dör..
För cancerceller är dumma i huvudet har jag räknat ut.. för de ger sig på en kropp och så sätter de igång att växa till sig.. och om inte cancern upptäcks så dör individen.. och därmed cancern.. alltså tar den och begår självmord… det finns många bakterier och virus som gör likadant…

Cancer är skit!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 svar

  1. Jag har trott så länge, att det finns cancerceller som kan gömma sig i flera år, för att sedan lömskt slå till när man minst anar det!
    Min mamma fick bröstcancer och blev friskförklarad, men fick efter ca. 10 år en helt annan cancer som tog livet av henne!
    Likaså en kvinna som opererades samtidigt med mamma – också efter ca. 10 år! Och andra liknande fall, som jag har hört talas om!

    Ja.. och här har vi ju svaret.. det är de där cancerstamcellerna som ställer till det.. och det är säkert de som gjort att mina metastaser har kommit till.. för det går visst inte att ta livet av stamcellerna med cyto, strålning eller att slå på dem.. fast det där sista hade man velat göra både en och två gånger…

    Kram Pys

  2. Var sitter de dära stamcellerna då? Inne i cellkärnan eller nåt, va? Eftersom de är så svåra att upptäcka..

    Jag hajade till först när jag läste ”musstudier” och undrade vad det var de studerade 😉

    Jo, de studerar musen för att hitta stammar.. 🙂
    Nej, skämt åsido.. de gör ju alltid studier på andra varelser än människan först.. och det är för att se hur det är i en levande kropp.. Och då jag jag faktiskt förstå djurförsök.. men djurförsök för smink och sånt där som inte är livsnödvändigt kan jag inte förstå..
    Vart stamcellerna sitter har jag ingen aning om.. men de måste sitta i anslutning till tumören.. men var vet jag inte… jag får se om jag kan få veta mer nästa gång jag är på sjukan…
    Kram Pysan

Kommentera

