Kräfta och bloggar

Idag ska jag blogga om kräftor.. detta lite konstiga djur.. som simmar baklänges.. och som är svarta.. och när man sen kokar dem så blir de så läckert röda…
Detta är helt klart en delikatess och skola ätas med rostat bröd.. och i glada vänners lag..
Enligt tidningarna nu så är det ju snart kräftskivornas månad.. och det kan man läsa här, här, här och här… och så har naturligtvis Aftonbladet sin kräfttest på plussidan.. Och de har ju de där fyrkantiga lådorna med en sån där lykta som lyser upp.. och som ser ut som en glad sol…
Men inget mina vänner går upp mot Den älskade makens mosters hemma kokta kräftor ur deras sjö… de där som inte ligger i en fyrkantig låda i affären.. de där som ligger i en gammal glassbyta.. en sån där avlång som de har i glasskiosker ni vet… vita.. lite avlånga.. och fyllda med glass.. käka upp glassen och sen är de kanon att frysa in kräftor i…
Fast samtidigt så är det så att det sägs att kräftor skola kräva dessa drycker.. Sägs det alltså
Jag dricker inte detta.. jag dricker vin eller öl.. för jag kan inte med att dricka ren sprit.. jag mår skit dagen efter… och så minns jag inget som hände dagen innan.. om jag så bara tar en liten sup… och det vill man ju gärna göra….

Det här kan jag knappt tro är sant.. att folk är så knäppa.. att de tar en fångst är inte ok.. och det är absolut inte ok att förstöra fiskeredskapen eller stjäla den… tänk om de har ett vanligt jobb och jag går in och förstör för dem.. då hade det blivit ett ramaskrik från tjuvarnas håll.. fast samtidigt så ligger det pengar i det.. mycket pengar… för stadsbor är så villiga att betala dyrt för svenska kräftor.. och jag är så glad att vi äter dem gratis…

Ska faktiskt ta och skaffa oss en mjärde.. har en hel del fiskbitar som ligger i frysen och som man kan ha som bete..

Sen finns också kräftan som stjärntecken… jag har en mor som är kräfta… och om henne kan jag säga mycket.. vilket jag inte tänker göra här i bloggen idag… men det finns några inlägg som är skrivna om min mor.. om man går in och letar… för jag orkar inte göra det… så som stjärntecknet kräftan kan jag bara tala om hur min mor är.. men för den skull har jag inte svårt för kräftor.. men jag tror inte att jag har träffat så många…

Det är också så att cancer förr i tiden kallades kräfta..

Varför det kallas kräfta vet jag inte.. men att man kan kalla en sjukdom detta när det är så gott att stoppa i munnen.. jag har så svårt för att säga kräfta om min cancer.. och jag blir lite ledsen när jag hör att andra också säger det… För kräfta är något som är gott och som man äter tillsammans med vänner när man mår bra och livet är glatt och vackert… men att kräfta också kan vara små dumma celler som har fått någon typ av storhetsvansinne och börjar att växa okontrollerat och totalt utan hämningar har jag så svårt att förstå… För att att något som är så gott kan bli så otäckt…

tal om pengar så läste jag om ”blondinen” igår.. men jag bloggade inte om henne.. och det tänker jag inte göra.. jag har gjort det en gång.. men när man läser listan som DN har plockat fram om de största bloggarna i Sverige så bli man nästan rädd..

För listan innehåller många som är så ytliga att bara de får en finne så ramlar hela deras världsbild itu… och jag sitter och tänker att vad hade hänt om dessa tjejer får bröstcancer.. eller cancer överhuvudtaget… för det finns inte i deras värld.. att man kan bli dödligt sjuk… och att deras ”perfekta” kroppar kan gå emot dem…
Jag har en del av dem i min feedreader.. och jag kan alltså gå in och läsa deras bloggar utan att visa att jag har varit där.. och det programmet är kanon om man läser mycket.. för jag lägger in tidningar och andra saker.. vilket är kanon.. dessutom behöver jag inte gå in hela tiden för att se om det har kommit något nytt.. för det fixar programmet själv… däremot om jag ska kommentera behöver jag gå in på sidan..

Nu ska jag hjälpa sonen med en macka!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Hej Pys.

    Det är inte fy skam med kräftor.Härligt med hatt på huvudet och vara lite tokig.Toppen med egna kräftor.

    Förr i tiden kunde det väl slinka ner en liten klar,men idag räcker det med en öl.
    Gillar även surströmming ,Mamma var från Ångermanland så det åt jag ända från jag var en liten flicka.Ja tiden går.

    Det är nog inte lätt att vara ung idag med alla krav att man skall smal och rätt klädd.Och vågar man inte gå sin egen väg hänger man väl på vad alla modeorakel säger.

    Dessa bloggar innehåller mest shopping och var dom äter på diverse ställen,så blir dom så trötta så dom måste vila upp sig.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor

    Vi äter kräftor rakt upp och ner.. fast vi kör utan hattar och lyktor.. fast det är kul det också.. och de är sååå goda… sist blev det kräftor över..

    Efter att ha bott några år i Norrland.. så har har provat surströmming.. men jag är inte så där vrålförtjust.. men jag är inte heller någon som blankt tackar nej.. heller om jag blir bjuden…

    Det är ju det som är så trist.. alla ser likadana ut.. och ingen kan man plocka ut ur mängden.. för de ser alla ut som de där modebloggarna..

    Jag blir också trött.. men inte på att springa i affären och shoppa för x antal tusen.. för det är ju detta de skryter om.. och jag tycker så synd om små tjejer som inte bor i en familj där de föddes med en silversked i munnen…

    Kram Pys

  2. Heter inte stjärntecknet kräftan på engelska eller möjligen latin cancer? Jag har noll koll på astrologi, men det går väl att kolla upp.

    Så fortsätt du att njuta av underbara kräftor…

    Kräfta på latin är cancer.. och det och det heter cancer på engelska.. alltså stjärntecknet..
    Kramar Pys

  3. Min mamma föddes också i kräftans tecken…

    De där.. men jag tror att din mamma är betydligt bättre än min mamma…
    För min mamma är verkligen ett kapitel för sig…

    Kram Pys

  4. Undrar jag verkligen… min mamma är också ett eget och långt kapitel… och dessutom fortsatte hon ett tag sitt ”liv” på jorden efter döden… Det du!
    Frid över mamma.

    Frid över din moder…

    Ja, man kan ju undra ibland.. hur mycket de ställer till med.. och om det är för att de är just kräftor?
    Kram Pys

Kommentera

