Totalt jävla färdig

det är jag det..

Jag gav mig av vid 11 och kom hem precis nu.. nästan.. har väl varit hemma en tio minuter eller så…

Det första jag gjorde var att gå till vårdcentralen.. det är inte så långt bort.. vi såg vårdcentralen från huset vi bodde innan vi flyttade hit.. men nu är det ett hus i vägen.. och där på vårdcentralen tog jag ”stick i fingret”.. fan va ont det gör.. och neuropatin gör det inte lättare.. för det gör förbannat ont.. på ren hederlig svenska.. när väl det lilla röret var fullt så fick jag ett plåster och så sa jag hej då och gick.. så ner i Törebodas undre värld.. bort genom kulverten till min favorit G… G är en underbar person när det gäller att sätta dit åskledare på rollatorer… det är bara nummer 4 jag får på rollatorn sen jag fick den.. och jag förbrukar dem snabbare än han byter skjorta som han säger.. men idag var inte G där.. så det fick bli hans kompanjon.. som satte dit åskledare no:4…

Jag frågade också efter ett styck vingmutter som jag har tappat.. det satt nämligen två stycken på den där toaförhöjningen jag fick låna och den ena trillade av… rakt ner i toastolen.. en av de få gånger jag fick till ett stort A.. och inte 17 ville jag stoppa ner mina händer i den sörjan… så då spolade jag hellre ut den… och nu frågade jag om dhan hade en ny.. men de hade ingen sån.. så det var bara att rusa tillbaka till vårdcentralen igen och in till arbetsterapeuterna.. och hämta en… nu har jag ännu inte kollat om den passar.. skulle inte förvåna mig om den inte kommer att gå på skurven.. för det är min tur.. för så brukar det vara… Jag ska alldeles strax kolla.. men jag skriver klart här först… Jag kände mig lite som en skottspole.. från det ena stället till det andra och så tillbaka igen…

När jag väl fått både åskledare och vingmutter så knallade jag hem till svärföräldrarna.. för vår telefon funkar fortfarande inte… och jag var ju tvungen att ringa taxi… på vägen dit så kommer jag på att jag måste öka morfindosen av det långtidsverkande morfinet… för jag har börjat få ont.. och korttid funkar.. men inte långtids morfinet… trist det också.. men det är bara att plocka fram 10 mg och fylla på i dosetten.. och så får jag ringa smärtenheten.. så att jag kan få fler 10 mg.. för det kommer att ta slut… och mitt frikort på medicin går ut den 28 tror jag det var.. och då vill jag ha lite så att jag känner att jag fixar ett halvår framåt… för jag måste trappa ner sen också… och då kommer det att gå åt just 10 mg…

Ringde sjukresor och naturligtvis så hamnade jag i Moldavien.. de samtalen tar hur lång tid som helst… det är nästan så att man hinner fika under tiden som de försöker hitta en bil…Nu får jag åka väldigt tidigt.. men det var den ända tiden de hade.. fast det gör inte så mycket… det är ju en lång dag på sjukhuset.. och en ½ timme mer eller mindre då gör inte så mycket… för jag ska både få cyto och benstärkande i morgon.. för nästa vecka har jag vilovecka.. ska bli så skönt så…

För att återgå till samtalet så var det just det med en bil.. eftersom jag åker själv.. så taxin kommer 09.15 i morgon och jag ska vara på avdelningen klockan 10.30.. men bättre att vara ute i god tid.. än att chauffören ska stressa som en idiot.. för det finns en del 30 sträckor.. och de är duktiga på att faktiskt köra sakta där.. i förhållande till hur de kör på vår 30 sträcka här utanför… men denna gången frågade de inte två gånger om jag har färdtjänst.. vilket de brukar göra.. då låter det så här:
Sjukresor: – Har du färdtjänst?
Jag: – Nej.
Sjukresor: – Har du något hjälpmedel?
Jag: – Ja, en rollator.
Sjukresor: – Har du färdtjänst?

Bara för att jag har rollator betyder det inte i praktiken att man har färdtjänst.. kan någon vänlig själ lära de att det faktiskt kan vara så.. för jag hör riktigt hur deras hjärnor jobbar.. med tanken på att ha hjälpmedel men inte färdtjänst.. och hur 17 jag då klarar mig..

Efter detta så fikade jag tillsammans med svärmor.. vi fnittrade hejdlöst åt det där reklambladet som kommer från ”sparköp” eller vad det heter.. de har all möjligt bråte.. men också en del vettiga grejer… fast det får nog bli ett annat blogginlägg.. om jag orkar… får se…

Sen knallade jag hem.. och då möte jag mina små goa gubbar.. både Den älskade maken och sonen.. för de skulle iväg och handla.. och tydligen så fick de tag på mat.. för det doftar mycket gott från köket..

Nu måste jag gå på bekvämlighetsanrättningen igen.. jag har ”kissedag” idag.. och det är verkligen kissedag… för jag vet inte hur många gånger jag har varit på toa bara idag… fast det hjälper.. mina fötter är inte alls lika svullna..

Mot toa ->

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Hej Pys.

    Först och främst.Klart att jag fortsätter att titta in till dig på bloggen.Det har blivit ett kärt måste för att se hur det är med dig,och ta del av det du förmedlar.
    Blev nästan andfådd av att läsa allt du skall göra och tänka på.
    Det måste ju vara jättejobbigt när man inte mår så bra, att vara ute och jäkta runt till alla instanser

    Har du åskledare på rollatorn ifall den slår ner?
    Lycka till med allt imorgon.

    Kram Lillemor

    Hej Lillemor
    Jag kallar det för åskledare… det är en liten metallkula som sitter på ett metallsnöre.. och som släpar i marken.. Jag får nämligen otroliga stötar av sjukhuset.. vet inte varför.. men det är allmänt känt att det är statiskt.. hela sjukhuset alltså.. en del får otroliga stötar.. jobbar man så har man alltid en penna eller dylikt och kan trycka på hissknappar med den.. men har man inte penna med sig så är det nästan kört…
    Jag mår faktiskt rätt så bra idag.. förutom lite ont i ryggen.. men jag ska öka morfin dosen.. sen ska det gå alla tiders… tror och hoppas jag…
    Roligt att du följer min blogg…
    Kram Pys

  2. Har en del erfarenhet av att ringa Sjukresor, eftersom jag jobbar på ett äldreboende.Häromdagen skulle en vårdtagare åka till Vårdcentralen, det tar ca. 5 min. med bil. Personen i fråga måste åka handikappbuss, annars hade det varit enklare med vanlig taxi. Vi fick bil 1 1/2 timma innan hon skulle vara på plats! Det gick att få en senare bil, men då kunde det bli fråga om samåkning, och då kunde dom inte garantera att hon kom fram i tid!!! Och jag vet många som har fått åka runt halva länet, fast dom skulle kunnat vara hemma på en halvtimme – och det är fråga om gamla och sjuka människor!
    Vad ÄR det för system, egentligen?
    Hoppas att din grupp kommer att funka, det låter som en jättebra idé!

    Tack för uppmuntran om min grupp..
    Sen det där med sjukresor.. när jag strålades så åkte jag ju alltid 06.30 till Mariestad.. bussen till Sahlgrenska kom 06.50 och 06.55 gick den söderut.. och vi var nere på Sahlgrenska ca 10.15.. sen gick bussen hem 13.30.. och vi var i Mariestad 16.30… och då stod alltid/ofta taxina och väntade på oss.. hade jag riktig otur som en fredag.. då ett par skulle hem till Hova.. och jag trodde att de satte oss i den taxin.. nädå.. jag fick en egen.. men det bar inte raka vägen hem till Töreboda.. nä.. först upp i skogarna utanför Lyrestad för att hämta en person som skulle till Töreboda… så det var en ”liten smidig omväg” på ett par mil…
    Jag var hemma 19.00 den fredan.. hur kul var det på en skala… svinhungrig.. för man kan inte äta något ordentligt i bussen…
    Så sjukresor ser bara från A till B.. aha.. de där två ska till B båda två.. ja, då sätter vi samresa på dem… även om första personen får åka en lång runda…
    Jag har en historia.. men den berättar jag vid senare tillfälle..
    Nu är jag som tur är ensamåkare.. och jag behöver inte åka länet runt…

    Kram Pys

  3. Hello!
    Var rädd om dig Pys!
    Jag får FEC, var tredje vecka, 6 gånger.
    Tog på krafterna idag, så nu ska jag sova lite.
    Har redan reggat mig i din grupp, gjorde det i morse. Först tror jag!?🙂 Hehe
    Ska tänka extra på dig i morgon!

    Kramar

    Då får du samma som jag fick.. det röda som knäcker håret på en.. rena rävgiftet.. för det är det.. och det är ok att skriva..
    Du var först.. och jag hoppas att det blir fler…
    Jag vet hur trött man blir av FECen.. har du fått dimsyn än? Har du tappat luktsinnet? För det hände mig.. jag fjällade också.. på samma ställen jag fjällar nu.. handflator och fotsulor… huden åker av som om man plockar en höna..
    Jag vilade och vilar nu också.. det är rätt så skönt att gå och lägga sig mitt på dan och sova någon timme..

    Kram Pysis…

  4. Morfin ja..idag fick dottern ett rejält gallstensanfall…det bidde morfin på sjukan…men av det mådde hon så illa och kräktes😉
    Smärtan gav med sig i alla fall…

    Kram

    Att inte akuten lär sig… många mår illa av morfin.. samtidigt är det en mycket bra medicin.. för den går på smärtan.. och man blir inte ”hög”… Om man nu har smärta vill säga…
    Men tillbaka till akuten.. de ska ge mediciner mot illamående.. jag får alltid äta postafen.. för just illamående av morfinet…och jag trodde att det var standard.. men du är tredje jag läser nu som mår illa av morfin…

    Kram Pys

Kommentera

