Influensa, bröstcancerforskning och Lex Mariafall

Jag måste första av allt skriva om influensan.. och som jag skrev i en kommentar igår.. för att vara lite rolig:

Klart jag fixar det.. jag får ju vaccination mot svinen först.. och jag hoppas inte att jag träffar på en massa svin efter det att jag är vaccinerad.. för då kommer jag att anmäla hela landstinget till HSAN..😉

För det är nämligen så här.. att igår när jag fick min behandling så kom vi till att prata om just influensan.. och jag är ju en av de där grupperna som prioriteras i fösta hand.. och jag får vaccin före Reinfeldt & co.. vilket känns rätt så häftigt faktiskt.. bara för detta så är hela min familj prioriterad… sonen hade varit det ändå.. för han har hjärtfel.. men den älskade maken blir det eftersom han är den som tar hand om både mig och sonen.. och då får inte han heller bli sjuk.. bra system det där…

nu hoppas jag att det blir gratis också.. för det hade ju underlättat för hela befolkningen och ingen kan komma och säga att de ”inte hade råd”… för vi måste alla dra vårt strå till stacken och se till att inte smitta våra medmänniskor…

Nu ska jag även tala om att det har kommit ny forskning som tyder på att om man äter femar i två år och sen tamoxifen…

– Femar är den enda aromatashämmare som visat sig signifikant minska risken för återfall och tidig spridning av bröstcancern till andra delar av kroppen och som visat resultat som tyder på förlängd överlevnad, jämfört med behandling med tamoxifen i fem år

aromatashämmaren Femar (letrozol) ger bättre skydd mot återfall i bröstcancer än tamoxifen (1). Bäst skydd uppnås om behandlingen ges i fem år. För första gången finns nu också långtidsresultat som pekar på att en aromatashämmare i fem år ger bättre överlevnadsmöjligheter. Dessutom visar sig en ny kombination, start med Femar i två år följt av tamoxifen i tre år, ge bättre skydd än det omvända

Tjejer ni som har fått veta att ni ska få antihormoner i form av Nolvadex, Tamoxifen etc.. säg till att ni vill börja med Femar och att ni efter två år övergår till den sorten ni skulle ha från början.. för då är risken mindre att ni ska få återfall eller metastaser… stå på er.. för om ni inte gör det så är sjukvården bra att göra det som är billigast.. fast femar + tamoxifen blir billigare i längden för sjukvården…

var de det där Lex Maria fallet..

Den äldre kvinnan hade en hård knöl i ena bröstet och läkaren, som bedömde det angeläget med en snar undersökning med mammografi och bedömning av kirurg, remitterade henne vidare till sjukhus. Kallelsen dröjde emellertid, och efter ett halvår ringde maken till röntgenavdelningen och efterfrågade undersökningen. Kvinnan fick kort därefter en tid, då hon undersöktes och fick träffa en kirurg. Den elakartade tumör som man hittade i hennes bröst opererades bort efter ytterligare en månad.

Detta är rent av skrämmande.. att inte läkaren skriver att det är en akutremiss och att h*n inte följer upp att verkligen patienten blir kallad till mammografin… att det är så att läkare idag är lite för flata… att de är så lata att de inte kollar upp saker och ting.. *grrr*

Nu ska jag kolla in pennorna!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

11 svar

  1. Alla mynt har två sidor.

    Svininfluensa ger billigare julskinka – Dagens Industri 19/8-09”Priserna på slaktgris har minskat med 72 procent i USA. Även i Kina finns ett stort överskott av grisar på grund av minskad efterfrågan. Förklaringen är att kunderna nobbar griskött på grund av rädsla för svininfluensan, H1N1. Nu kan prisraset komma till Sverige.”

    Lite om vaccin här, här och här.

    Ja.. men genom att jag kan bli skitsjuk om jag får influensan.. så vet jag vart jag ställer mig… för jag håller mig hellre vid liv genom en vaccination.. än att jag ska dö i blodförgiftning… för så är det.. eftersom jag är infektionskänslig.. och man kan ännu inte vaccinera mot lunginflammation.. för det finns så många virus och bakterier som ger just lunginflammation.. och jag var ytterst nära att dö förra gången.. för sonen fick halsfluss och jag fick blodförgiftning.. av samma virus…. gram positiva streptokocker i kedjor.. så jag vet vad jag gör…

    Kram Pys

  2. Hej Pysan!

    Läser Din blogg varje dag, men är sååå dååålig på att skriva kommentarer, Du är så mycket bättre på det!
    Jag mår rätt bra, dålig kondis, 14 naglar kvar. Fått 10 behandlingar nu, ska göra två större röntgenkontroller och få veta om det går att göra ett litet uppehåll, så att kroppen och knoppen får vila lite. Hur går det för Dig då?
    Kram
    E-L

    Jag svarar på varje kommentar.. och jag ser vilka som skriver kommentarer.. eftersom jag svarar på dem… jag har halva naglar på fingrarna.. en har trillat helt… men det är bara nagelkanten under huden som inte har ramlat.. men den fastnar inte heller någonstans..
    Jag har gjort 15.. och har 6 kvar… så sammanlagt 21 cytobehandlingar… Sen blir det en ny scint och så ny träff med min ”älskade” onk.. och då blir det nog cyto i tablettform.. och sen lär det väl bli röntgen lite då och då.. för att se så att det inte blir värre än det är nu..

    Kram Pysis

  3. Hej Pys.
    Det är konstigt att man alltid skall var om och kring sig.Nu har jag skrivit upp i min viktiga bok namnet på medicinen du nämnde så man har lite att komma med ifall man har oturen att bli sjuk.
    Men alla andra som inte kan stå på sig skall dom inte få det bästa,nej det var för dyrt, så var det ja.
    Skönt att veta att ni ligger först i kö till vaccinet.

    Tråkigt med sonen som har problem med hjärtat ,en del råkar då ut för det mesta.
    Tur att du har sånt Go mitt i allt.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor…

    Du ska bara veta.. vi hade två dödsfalla och ett cancerbesked inom ett år.. och då var det så att det ena var svåger i en ålder av 36 år.. som bara föll död ner..
    Och sonen har något som heter Noonans syndrom.. och lilltösa har Asperger och ADD (ADHD utan H:et)…
    Och så min cancer ovanpå detta… så det är mycket mediciner här.. både till sonen och till mig…

    Kram Pys

  4. Nu blir vaccinet gratis så det blir 2 dubbel lyckor. Före Reinfeldt och sen gratis.. Inte illa..
    kram anki

    Jo.. det blir ju det.. och så före kungen.. ännu mera lycka…

    Kram Pys

  5. Jo det är skrämmande att man inte följer upp så att patienten blir kallad…det är skandal!

    Igår fick jag veta att en väninna till mig just opererat bort en tumör på lillhjärnan och har en metastas i höger lunga…
    Hon har haft huvudvärk i cirka 3 månader..och jag har tjatat om att hon skulle begära en röntgen. Istället sa klåparna på vårdcentralen att det kom ifrån nacken och hon fick gå till sjukgymnast…inte blev det bättre…så till sist bad hon om en röntgen.

    jag tycker att det är en självklarhet att man ska få en röntgen utan att be om den om man har haft huvudvärk i flera månader…nog är det konstigt att läkarna inte agerar…

    Kram

    Jag hade anmält direkt till HSAN.. för så där får det inte gå till.. jag hade också jätteont i mitt huvud.. och efter två veckor och det inte gått över så var det givet att jag skulle få göra en DT.. tog en vecka sen var den gjord.. och jag hade inget i skallen.. mer än luft..:-)
    Nä.. men det var ingen tumör där.. och då kunde vi utesluta detta… och sen visade det sig att det var stressrelaterat.. då lärde jag mig meditation.. och nu har jag bara huvudverk lite då och då… ofta när jag slappnar av efter att ha varit jättestressad… så det är spänningshuvudvärk…

    Kram Pys

  6. Vaccinera eller inte vaccinera… det är frågan! Men i ditt fall, och familjens som du beskriver, förstår jag att valet är lätt!!!
    Jag tänker inte skaffa mig svininfluensa över huvud taget!!! *skakar bestämt på huvudet*. Nix! Jag varken vill eller hinner! Jag var ju skit-sjuk i halsfluss i juli ju!! Det får fan ta mig räcka!!!!
    Nu är det fredag! Ikväll får vi hedra Jacobs minne igen!
    Kram från ”Gula sidorna”😀

    Ja.. jag har haft en blodförgiftning.. och jag vill aldrig få det igen.. snacka om att vara nära döden.. 40,9 i feber…
    Klart vi hedrar Jacob.. det måste vi göra.. dagens generation måste få veta hur det var när vi var i ropet…🙂
    Men samtidigt så förstår jag inte varför de olika influenserna nu har djurnamn.. för hette de efter staden där de började att härja.. men nu.. djur.. stackarna som får bli beskyllda för att orsaka influensa… Nä.. tacka vet jag Hongkong, Spanska sjukan och Engelska sjukan.. och för att inte snacka om Digerdöden…

    Eller ska vi säga Råttinfluensan.. (ja, jag vet att digerdöden var en pest.. men det var ändå svartråttor som bidrog till den och spred den över världen..)

    Kram Pys

  7. Tack Pys !!!

    :-))

    Ingen orsak vännen.. jag ställer upp vet du.. dessutom hittade jag själv lite matnyttigt…🙂

    Kram i massor
    Pysis

  8. Ska GENAST se till att få byta medikament! Tack för upplysningen!

    Förstår att sonen blidde kletig men det hjälper jue🙂

    Njut av vin o god mat hos svärföräldrarna’

    kramisar till goa dig

    Gör det.. för då har du större chans att inte hamna där jag hamnade..

    Ja..han har fått tvätta håret tre gånger ikväll.. för naturligtvis så glömde jag att vi skulle på middag ikväll…🙂
    Men nu är han rätt så ren i alla fall.. och den värsta skroven är borta…

    Det hoppas jag…
    Kram Pys

  9. Femar i två år följt av tamoxifen i tre år är ingenting man rekommendera till kvinnor i 30 års åldern. Altså kvimnnor som inte har kommit i övergångsåldern än. När du skriver om alla dina undersökningar måste du nog kolla lite närmate på vad det är som gäller om du inte helt änkelt allaredan är ubildad forskare.

    För det första så står det faktiskt i artikeln som jag länkade till… och jag tror nog att mina läsare mycket väl kan läsa sig till att det inte är för kvinnor som är 20… utan det står klart och tydligt att det är för de kvinnor som har kommit in och genomgått klimakteriet…
    Sen kan man alltid fråga sin läkare om det passar en.. och jag tror som sagt inte att mina läsare är så dumma att jag måste förklara allt som står i artiklarna.. och lite måste man själv räkna ut…
    Och någon forskare kommer jag aldrig att bli.. för att vetenskapliga artiklar är det tråkigaste som finns att läsa…

    Kram Pys

  10. Det är så skönt att forskningen kommer fram till allt bättre mediciner mot de här jäkla återfallen. Tyvärr så hjälper det ju inte alla – t ex mig – som har en tumör som inte bryr sig ett dugg om hormoner….. Snart kanske de kommer på något för oss oxå…

    Är det taxbett du råkar ut för när naglarna ramlar eller är det någon annan cyto??

    Kram på dig, Pys

    Det har hänt mycket på sista tiden inom forskningen.. de hittar mer och mer och det är faktiskt väldigt skönt.. att det går åt det hållet..
    Min ”jävla knöl” var ju hormongillande… men det sket den i.. den sände ut metastaser ändå.. fast jag åt tabletter som gjorde mig till rena häxan.. Du ska se att de hittar något för dig också.. för det är sånt forskare gillar.. när de får något att bita i… och de där tumörerna som inte gillar hormoner.. de är nog roligare att forska på dem.. för de ger forskarna en utmaning..
    Ja, jag får ju paclitaxel.. och den är för hemsk när det gäller biverkningar.. om jag jämför med FECen…

    Kram i massor
    Pysis

  11. Du är helt enorm, när man tänker på vad som finns i ditt bagage med barn med diagnoser. Mitt yrkesliv har varit just bland barn med diagnoser och då bara under skoltiden.
    Jag hoppas ngn orkar nominera dig till den där titeln som vimmmelmamman vann i fjol.Har funderat på formulering för att anmäla, men får ej till det och hoppas ngn annan orkar göra det.
    Du är ju verkligen en supermorsa, som har mkt att kämpa med.
    Hur orkar du? Men du måste, så är det bara, det hjälper ej att lägga sig ner, inget blir bättre för det mer än en stund.

    När man tar de där hormonpillren, är det då,som att komma in i klimakteriet, när det är som värst?Ungefär som det helvete jag är i fast med ytterligare komplikationer!!

    Jag har ju haft sån tur att jag ta en grej i taget.. annars hade man ju blivit totalt knäpp…

    Ja.. det hade varit rätt så kul att bli nominerad.. men jag vill inte nominera mig själv.. för jag är nog lite för blyg för att göra detta.. och det känns bättre om någon hade nominerat…

    Orkar.. här är inte snack om att inte orka.. här är det så att man kavlar upp ärmen och så räknar man till tre och sen sätter man igång… lugnt och stilla…

    När det gäller medicinen så är det så.. att när man får cyto så förlorar man mensen.. för att den ta även på äggstockarna.. när sen man börjar med antihormonen så tar den bort östrogenet i kroppen på en.. och det är ju den som styr mens och klimakteriet.. och man hamnar alltså i klimakteriet.. på medicinsk väg.. vilket kan få lite för mycket biverkningar.. i förhållade till om man går in i den rent naturligt.. för då blir det inte så att du är en vänlig trevlig person som är fertil.. och dagen efter är du inte längre fertil och du har blivit en klimakteriekärring… bara så där…

    Kram Pysan

Kommentera

