Kommentarer som reklam för sin egen blogg

Läser idag tonårsmorsas blogg.. hon hade länkat från Hanna och jag gör det samma..

Och jag måste skriva ett eget inlägg om detta hon tar upp… För det är inte första gången jag tar upp det där med att göra reklam för sin egen blogg hos en annan bloggare.. bland dennes kommentarer.. det som smärtar mig mest är när man ser det hos någon som just har dött.. när det kommer en massa fina kommentarer och ”vila i frid”.. och så kommer det en kommentar som säger: ”Jag har en rolig tävling på min blogg”.. och så adressen.. eller något liknande.. eller ”Jag har sminktips på min blogg, välkommen” och adressen.. eller när bara adressen står.. 35 gånger..

Detta är när någon har gått bort.. och de generalisera alltid många läsare.. och så kommer de där reklamkommentarerna.. och jag blir alltid lika arg…

Jagar lite regler på min blogg.. och dessa är inga som man inte fixar att följa dem.. och då är det bland annat det att ingen reklam för sin egen blogg.. och om jag får en sån kommentar så åker den direkt.. eller så svarar jag så att den som skrev kommentaren får tänka till.. som den jag fick där det stod:
”Cool blogg”.. varvid jag frågade om det var coolt med cancer.. och jag har inte fått något svar på den..

Om det nu inte går som jag vill.. att jag överlever den här grejen.. så kommer jag att se till att alla inställningar är gjorda så att Den älskade maken måste godkänna kommentarerna som kommer in på bloggen.. för jag vill inte för allt i världen ha en massa reklam på min blogg…

När jag nu ändå bloggar om kommentarer så tar jag upp den jag fick igår.. Från Pernilla.. under det här inlägget..

Femar i två år följt av tamoxifen i tre år är ingenting man rekommendera till kvinnor i 30 års åldern. Altså kvimnnor som inte har kommit i övergångsåldern än. När du skriver om alla dina undersökningar måste du nog kolla lite närmate på vad det är som gäller om du inte helt änkelt allaredan är ubildad forskare.

Jag har nämligen en regel till.. att man ska läsa inlägget en gång.. och om man inte förstår så ska man läsa det en gång till.. och så helst ska man sova på saken.. innan man kommenterar..

För det första i detta inlägget så har jag länkar.. till artiklar som man måste läsa igenom för att förstå vad det är jag skriver om..
För det andra så har jag aldrig någonstans sagt att jag håller på att forska om bröstcancer.. jag är ”bara” patient och tycker om att läsa när det kommer något nytt på cancer fronten..
För det tredje och det jag tycker är viktigast är att jag inte dumförklarar mina läsare.. för de som har bröstcancer och som medicinerar med denna medicin måste ju först prata med sin läkare.. eftersom det är så att all cancermedicin faktiskt är receptbelagd.. jag tror att mina läsare förstår mer än vad jag skriver ut… men när man får en sån här kommentar så undrar jag om jag inte måste börja skriva och förklara som jag gör till min 9-årige son.. för att han ska förstå vad som händer med mamma…
Jag hoppas också att mina läsare läser artikeln som jag har länkat till.. och ska jag nu vara riktigt petnoga så är det så att det är där det ska stå att det gäller för kvinnor som har kommit i övergångsåldern.. för det är de som är forskarna.. inte jag…

För denna kommentar är helt och hållet en som inte har läst.. någonting.. varken dit jag länkar eller min blogg om vad den handlar om.. och då blir det trist att jag ska förklara jämt.. för det är inte därför jag har bloggen.. jag har den för min skull.. och passar det inte så behöver man inte läsa min blogg.. och kan stanna utanför…

Min blogg är min blogg.. och här bestämmer jag..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 svar

  1. Ja, jag kan bara instämma. Jag tycker alltid illa om kommentarer som ENDAST är reklam för sin egen blogg, men när de är skrivna i ett känsligt inlägg, så mår jag nästan lite illa!! ♥

    Ja.. jag har varit inne på en hel del cancerbloggar.. och ibland går det inte bra..och den som bloggar/bloggen handlar om (ifall det är föräldrar som bloggar om sina cancersjuka barn) och den dör.. och de här reklam kommentarerna kommer.. då blir jag så arg.. så jag går in på den bloggen och ifrågasätter bloggaren..
    Kram Pysan

  2. Ja jag har börjat tänka mig för efter att Stevie hade ett inlägg om det här med att kolla meddelandet först. Ibland kanske man bara går in och svarar på nått den andre skrivit och då kan det bli heltokigt…

    Att man svarar på den andras blogg.. i första inlägget kan bli heltokigt..
    Då kan det vara bra att lägga in att det är just ett bloggsvar.. som exempel under ett inlägg om katastrofer:
    Bloggsvar: Ja, vädret är fint idag!..
    För det kan inte missuppfattas så.. att man tycker att det är fint med orkaner eller tromber eller översvämningar.. men att få ut det är svårt.. jättesvårt…

    Kram Pysan

Kommentera

