Crashstop, Ale Stenar, vinexpert och Ken Ring again

Läser idag om crashstopet som gjordes i Söderköping när de firade kanaldagen.. och snacka om att köra och att det blir tvärstopp.. och jag är glad att det inte händer oftare… för det är så att det faktiskt är hastighets bestämmelser på kanalen.. och kör du fortare än 5 knop så får du böta.. och de vet.. för det finns kamera övervakning och tiden mellan de olika broarna går att kolla upp..
Det roligaste är att det ofta är Stockholmare i stora dyra båtar som kör för fort.. för hastigheten är faktiskt för att inte kanten på kanalen ska försvinna… för då har vi ingen kanal längre… och det är rätt så häftigt att man faktiskt kan cykla ikapp båtarna och faktiskt komma före båtarna.. Kanterna på kanalen är faktiskt rätt så ömtåliga.. och ska vi ha kvar vår kära kanal så måste man faktiskt följa reglerna.. och så är det så att svallvågor får inte förekomma… och ju fortare man kör.. desto större vågor blir det…

Göta Kanal är inte Sveriges blåa band.. det är mer Sveriges bruna band.. mycket för att det är lerbotten.. och båtarnas propellrar gör att bottenslammet far runt.. och vattnet är mer klart innan kanalen öppnar.. än när den är öppen..

Ale Stenar är något som är helt otroligt vackert där den ligger ovanför hamnen.. och har en vidunderlig utsikt över havet.. Fast det är så att det är föremål för en strid.. en strid som har varat i flera år..
På ena sidan står Bob G Lind och på den andra står Riksantikvarieämbetet..
Bob G Lind anser nämligen det här:

teori om att monumentet skapades under bronsåldern som en solkalender och ett solur

Riksantikvarieämbetet anser att det är så här:

Gravfält från järnåldern

Till saken hör att Bob G Lind har blivit mordhotad och han har också hittat nya stenar.. Jag säger så här om detta.. varför kan det inte vara båda sakerna.. både en gran och som är lagd så att det blir en kalender… för våra förfäder var inte dumma.. och nu gjorde man två flugor på smällen samtidigt… men det är bara min teori..

Jag måste också fortsätta att skriva om Ken Ring.. denna man som tydligen hade brutit ihop och börjat gråta i direktsändning igår… för själv såg jag inte programmet… och han grät för sin mor och sin syster..
I Expressen så står det så här:

Redan som 14-åring förlorade Ken Ring sin mamma i cancer. I vintras slog cancern till mot familjen igen – då drabbades hans syster June av bröstcancer.

Längst ner i artikeln så står det så här:

Ken Rings syster är i dag helt frisk från cancern.

Nu kära Expressen får ni ta och läsa på.. ingen blir frisk så fort från en cancer.. och absolut inte från en bröstcancer.. det tar 5 år innan risken är så liten att läkarna kan säga att du är frisk.. men friskförklarad blir man inte förrän efter 10 år.. då risken alltid finns för återfall eller metastasering.. Media måste skriva rätt.. för annars så kan det bli så fel.. när cancerpatienter inte förstår varför de inte blir friskförklarade.. för Ken Rings syster blev ju det… eller den eller den kändisen.. Vill ni journalister skriva något så kan man skriva att personen i dag inte har någon pågående cancer i kroppen.. fast samtidigt så vet man inte det till 100%… För det finns så mycket fakta kring cancer.. att ni inte kan säga att ni inte fann något..

Frithiofsson.. denna filosoferande man.. han med ”södersluttning i motlut med en doft av äldre herre på buss”.. blir idag intervjuad af Aftonbladet på deras Klick sida av Frida Hübenette Högberg.. det handlar om vin.. denna delikatess som gör att man mår bra.. och kan njuta av fredagskvällarna.. det är kul att läsa om honom.. ända till man kommer ner till fråga 9 och 10… för jag undrar vad sex har med vin… och bara ställa dessa frågor till denna man tycker jag är dålig stil… det ska handla om vin.. och då vill jag läsa frågor om vin.. inte om sex.. de frågorna hade passat bättre till Olle Waller eller Malena Ivarsson..

Nu ska jag spika upp en hylla!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

7 svar

  1. Hej Pys!
    Det här var mycket på en gång! Hängde nästan inte med på alls! Men jag måste iallafall säga att området vid Ale Stenar och Kåseberga är bland det finaste jag vet!!!
    Ha en skön söndag!
    Kram!!

    Mycket blir det vet du vännen…

    Och jag har också varit vid Ale Stenar.. och det är vackert där.. väldigt väldigt vackert…
    Så promenaden dit upp är ju värd sitt pris.. för vilken utsikt man har när man väl kommer upp.. Gudomlig…

    Kram i massor
    Pyiss

  2. Ale stenar vill jag åka till nån gång! Det går ju inte att skjuta upp saker för länge…men å andra sidan kan man ju inte göra allt idag eller i morgon heller. Då kan man ju lika gärna låta bli att betala hyran (för man kanske blir påkörd av en buss i morgon). För övrigt är allt ganska oförändrat läge här (bara så du vet…) Kram.

    Jag har varit där.. och det är fint.. förutom korna som gick och gned sig mot stenarna.. men alla åtagnde bör man göra innan man åker iväg… för det är ju viktigare att betala hyra än att tänka på sitt välbefinnande..🙂
    Så bra att det inte är värre.. men det hade varit roligare om det varit åt andra hållet..
    Kram i massor
    Pys

  3. Var vid Ale Stenar idag för makens kusin bor 2 hus bort🙂 o där var det 50 års kalas🙂

    kram

    Se där.. där är fint där..
    Fast jag hade inte velat bo där.. varken på bronsåldern eller på järnåldern…
    Kram Pysis

  4. Hej, hoppas att du mår bra idag!

    Tänkte kommentera det du skrev tidigare om Ken Rings uttalande i tidningen. Jag har svårt att se varför man hänger upp sig på hans ord och väljer att tolka det som att han ser att människor med sjukdomar förtjänar det på något vis. Det tror jag definitivt inte att han menade. Hans uttryck är ett väldigt vanligt sådant i hans situation. Man frågar sig ”Varför just den personen, varför inte jag, det hade varit bättre med mig för den andra personen är så mycket bättre!”.

    Det betyder inte att man ordagrant menar att någon förtjänar det men det känns som att du gärna tolkar det så.

    Känslor är känslor. Finns inte alltid logik i det. Han är nog en väldigt upprörd och ledsen person just nu som hellre hade sett sig själv bli drabbad än hans, enligt honom själv, väldigt goda och fina syster.

    Det är inte bara i sjukdom man brukar fråga sig sådana här saker.

    Själv tycker jag att det är superbra att han går ut med sina känslor kring det, kanske uppmärksammar han de yngre om sjukdomen och på så sätt får fler att stödja forskningen.

    Ibland måste man sluta tolka saker negativt när det finns många anledningar till att se det positivt.

    Orden rättvis/orättvis har faktiskt inte med sjukdomar överhuvudtaget att göra.. det är rättvist att den arbetslöse tvåbarnsmamman vinner på lotto.. men orättvist om en miljonär gör det..
    För om det nu är orättvist att hans syster får bröstcancer.. så är det rätt åt någon annan…

    Ja.. känslor är som de är.. men det är som varför.. jag har nog aldrig sagt: Varför fick jag cancer?? Vem står bakom det här??
    För jag är drabbad.. här finns inget varför.. för om jag börjar med det och börjar att tycka att det är orättvist etc. så gör jag mig till ett offer.. och jag tycker varken att jag eller Ken Ring är ett offer för cancer.. eller är vi det?
    Du ska inte försöka tolka mina ord tack..
    Visst är det bra att han går ut och pratar om det.. men då ska allt vara rätt i artikeln också.. för du är inte frisk efter ett år.. men då kan folk börja tror det.. men jag kommer att fortsätta att kritisera när det gäller medias förvrängning av källor och dylikt vid cancer..
    Och du behöver inte läsa min blogg om det är så att du tolkar det som negativt.. för här finns inte ett enda jävla minus…
    Kram Pys

  5. ”Orden rättvis/orättvis har faktiskt inte med sjukdomar överhuvudtaget att göra.. det är rättvist att den arbetslöse tvåbarnsmamman vinner på lotto.. men orättvist om en miljonär gör det..”

    Sådär är det ju inte riktigt🙂 Så länge som båda köper sin lott på samma grunder så är det lika rättvist oavsett vem som vinner. Det är snarare du i sådana fall som ser det som orättvist om en miljonär vinner pengarna just för att han redan har mycket pengar. Det är din subjektiva åsikt. Han har dock vunnit på lika rättvisa grunder som om någon annan hade vunnit pengarna med en lott.

    Så även här är det i sådana fall dina känslor som gör att du frågar dig ”Varför just han som har så mycket pengar? Varför inte hon som har så lite?”

    Precis som Ken i sin situation ställer frågan ”Varför hon som är så godhjärtad och aldrig felat? Varför inte jag som gjort så mycket dumt?”

    Ser du, känslor är inte logiska🙂 Varken dina eller Kens, eller mina för den delen. Fel däremot, är de ju inte.

    Jag tycker att du gör rätt i att kritisera deras skriverier om att hon ska vara frisk när hon de facto inte är det. Men att kritisera en människans känslor i en upprörd situation är inte lika bra tycker jag.

    Självklart säger du att det inte finns något minus här – och därför kan jag sluta läsa som tolkar det så. Men även här är det din subjektiva åsikt – du ser dina tankar som ej negativa. Men objektivt, utåt sett, verkar de vara rätt negativa.

    Ha det bra🙂

    Jag som cancersjuk.. för det är jag faktiskt.. och jag står med en fot i livet.. och en i döden.. eftersom min cancer faktiskt har spritt sig till mitt skelett… ska tycka att detta är orättvist att jag drabbas när det finns ”idioter” som skulle förtjänat det mycket mer än mig…
    Tänk om jag skulle gå runt och säga detta.. och min värsta fiende skulle få cancer.. ska jag då sätta mig och peka finger och skrika att det var rätt åt då.. världen är rättvis.. ”för du din stora idiot har fått cancer”…

    Hur låter det på en skala??
    Hur hade detta känts att få kastat i ansiktet??
    Förstår du nu hur jag anser om rättvisa och orättvisa…

    Det är nämligen så här.. att jag tror att Ken hade tyckt att det var lika orättvist om han hade fått cancer som att hans syster får det.. men det låter och ser bra ut i tidningen.. ska han nu som du sa gå ut med detta.. för när man får ett sånt besked så fungerar man som du säger irrationellt.. tankarna är någon annanstans.. men hon fick cancern i vintras.. varför inte gå ut med det då.. och säga att han håller på med en låt tillägnad henne.. eftersom hon fått cancer… nädå.. det ska göras en snyfthistoria av det… tyvärr.. jag köper inte det…

    Ge dig med att försöka tolka mina ord.. här finns inget negativt.. jo, föresten.. två saker finns det.. som är negativa… det är det allmänna bruket av c-ordet… (nu är det inte cancer alltså).. och så att media vinklar allting… däri kan det vara negativt… men icke sa Nicke… här finns inga minus.. fast du får tolka det hur fan du vill…

    Kram Pys

  6. Mors Pysis!!
    Läget idag? Själv har jag haft några tunga dagar, men nu e jag på G igen!
    Här på bloggen händer grejer…
    Måste få skriva ett litet inlägg om det går bra?!

    Så många har tyckt öppet till mig att det är orättvist att jag drabbats av cancer, och frågat sig varför just Ima, varför just nu osv osv.
    Men jag har aldrig sett det så. Aldrig.
    Självklart har jag sörjt, varit ledsen, arg och förtvivlad stundtals, men det måste få höra till.
    Men för egen del måste jag hela tiden resa mig och leva NU, det borde även alla ”friska” göra. Jag har i och med detta ”bara” fått en annan insikt, livet är nu, idag.
    Men jag skulle aldrig önska någon annan att drabbas av detta!
    Det här är situationen som den ser ut nu, det är härifrån och nu som gäller. Det säger jag också till alla som tycker. Ingen mening med att älta och undra och ställa sig frågor som det ändå inte finns logiska svar på.
    Svaret på cancerns bot/gåta kommer att komma, ju fler som bidrar ju snabbare går det.
    Du är bara bäst Pys!
    Beundrar din styrka att kommentera!
    Kramar
    Ima

    Ja.. det är ju så.. för det är inte orättvist att jag har blivit sjuk.. för då måste det vara rättvist åt någon annan.. sjukdomar är inte rättvisa eller orättvisa..
    Det är som grabben som fick sina fingrar avskjutna av en raket han gjort själv.. är det rättvist.. för han visste ju vad han gjorde.. och att den smällde av för tidigt var ju en ren olycka.. men var det rättvist.. för att han hade blivit förmanad att inte göra detta??
    Det är så att man inte kan prata om rättvisa/orättvisa när det gäller sjukdomar..

    Den som skrev kommentaren har nog inte varit i närheten av cancer.. och vet inte hur man tänker.. men däremot tolka mina ord.. så som att jag skulle vara negativ.. oj.. kommentatorn kan inte ha mer fel…

    Glad att du är på banan igen.. och jag har varit inne och kommenterat lite hos dig.. för det behöver du…
    Här kommenteras.. glatt.. och gärna..

    Kram i massor
    Pysis

  7. När min mamma gick bort i cancer alldeles för tidigt, så tänkte jag många gånger att det var orättvist (jag tror att man gör det),
    men därför menade jag inte att det skulle varit mer rättvist om någon annan hade drabbats! Men jag tyckte det var orättvist mot henne, bl.a. för att hon hade haft så många andra bekymmer i livet, och så hade en av mina bröder just fått sitt första barn – en liten flicka som mamma verkligen hade väntat på!
    Men nu, så här långt efteråt kan jag tänka att hon slapp ifrån mycket också t.ex. att bli gammal, sjuk och beroende av andra som hon var väldigt rädd för att bli! Detta försöker jag att tänka på när jag ser mina sjuka gamlingar (som jag jobbar med) – ibland väger det över åt ena hållet och ibland åt det andra!

    Ha det bra!

    Jag beklagar att din mamma gick ifrån er alldeles för tidigt.. och det där om rättvisa tror jag nog att de flesta tycker.. men det är på samma sätt det där med att ”Varför jag”.. om man tänker så blir man i en offerroll.. och jag kan inte se mig som ett offer… jag är drabbad av cancer.. och inte något offer.. och alltså kan jag inte ställa frågan ”Varför just jag”.. för om inte jag.. vem drabbas då.. för alltid är det någon som får cancer.. hela tiden.. dygnet runt.. 7000 kvinnor varje år.. och av dem så dör ca 1500.. det betyder att det är 5500 kvar.. per år som överlever.. bara bröstcancer.. och sen har vi alla de andra cancerformerna…
    Ska man börja tänka ”Varför” så hade jag blivit knäpp.. (knäppare än vad jag redan är..).. och det hade jag inte accepterat..

    Kram Pysis.. som hoppas att du förstår hur jag försöker tänka…

Kommentera

