Kvinnors liv är inte värt ett ruttet lingon

Läser på Newsdesk om att kvinnor behandlas med medel i övergångsåldern med hormonpreparat.. och artikelns rubrik är:

Varför utsätta kvinnor för risker?

I USA så har debatten gått varm länge.. redan 2003 så blev de förpackningar som innehöll östrogentabletter märkta med en svart varningsbox.. Det är den starkaste varningen som FDA kan utfärda och talar om för konsumenten att ”denna medicin kan ha allvarliga och till och med dödliga effekter..

Detta fick till följd att danska forskare satte igång att kolla hur det då var när det gällde en annan cancerform som kvinnor kan få och som har samband med östrogen.. nämligen äggstockscancer..

Resultatet av studien visade att fyrtiofyra (44) % högre risk att utveckla äggstockscancer om man åt något preparat som innehöll östrogen..

Svenska medier har totalt ignorerat denna studie.. och man kan då ställa sig frågan om svenska kvinnors liv inte är värt något i medias ögon.. och så kan man fråga socialstyrelsen och läkemedelsverket följande frågeställning:

Varför behandlas då hundratusentals svenska kvinnor fortfarande med preparat som kan dubbla och tredubbla risken för bröst- och äggstockscancer?

För kvinnor behöver inte äta östrogen i övergångsåldern.. läs det här och även det här

Fast i bloggvärlden så är det tydligen viktigare än äldre kvinnor detta:
Man ska vara en patetisk, relativt ung tjej från Stockholm som bloggar och som ler konstlat och som tror att de är någon för att de har många sidvisningar.
Fast dessa patetiska tjejer blir äldre kvinnor med tiden.. och då sitter de där.. och då finns fortfarande risken att få bröst- och äggstockscancer om vi inte sätter åt personer som kan göra något åt våra liv..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Här har inte ätits en enda hormontablett än…fast det kan bero på att jag inte haft några besvär. För det måste vara jobbigt att ha det. Vet inte hur jag skulle göra om det blev så. Kanske chansa? Vad vet jag? Kram.

    Grattis att du har klarat dig.. jag har ju inte heller ätit någon.. jag har bara ätit antihormontabletter.. för att ha så lite östrogen som möjligt…
    Jag vet inte heller… men dom det är nu behöver jag inga.. och det är jag glad för.. för det finns annat…
    Kram Pysis

  2. Va, är inte det viktigaste för en kvinna oavsett ålder att ha en fuktig slida, ungdomlig hud och…
    Håller med om hormonpreparaten och att medicinera friska människor för att vi inte gillar naturens gång…

    Nä.. inte fan ska vi var fuktiga där nere hela livet.. vi torkar ut.. precis som Skåne har gjort.. och därför är idag många grodor, salamandrar och storkar borta från den Skånska faunan.. 🙂
    Det är så.. men det finns det jag skrev om.. och så finns det faktiskt ett vagitorium som bara gör en fuktig där man vill vara fuktig.. och inte i tablettform..
    Alltid ett alternativ om man vill fortsätta att använda hormonpreparat.. men hur det sista är till cancer vet jag inte.. och det kan vara så att det är lika stor buffel i sammanhanget..
    Kram Pys

  3. Varför ska allt va så dyrt? Nutri5 kostar 925kr / månad och säljs bara på nätet.Helst ska man ta 2X925kr de första månaderna. Om man då ej tål det?
    Man kan ju undra, om det är så effektivt, det vet man inte förrän man hoppat på tåget och beställt för stora summor, för det tar tid innan det hjälper, jag vad ska man tro?
    Bra du hittar saker som KAN va bra, men som alltid får man väl va lite skeptisk. Jag har provat så mkt, som ej gör ett dugg nyttta. Det finns ju många sojaprodukter, har varit försiktig eftersom jag är så allergisk.
    Roligt du kan åka till Spanien, hoppas du får ha det lite bra där. Själv kan jag ej komma nånstans p.g.a. överkänsligheten, för djävligt mitt liv är eg slut.

    Jag har inte kollat priset på varan.. jag har bara talat om att det finns annat än östrogentabletter som läkarna är snabba att skriva ut.. och lite får ni som läser göra själva.. 😀
    Jag kan inte göra allt och servera allt på silverfat..:-)
    Visst ska man vara skeptiskt mot allt man läser.. och visst ska man vara skeptisk mot medel som man aldrig har testat…
    Ditt liv är väl inte slut.. du måste tänka lite positivt.. för något måste det finnas.. eller hur.. det är bara att försöka att tänka positivt…

    Ett exempel: Jag tar mig själv.. jag har fått metastaser.. och nu ska jag börja tänka positivt.. var det nu så att jag skulle få metastaser så är jag faktiskt glad att jag fick den typen av metastaser som jag faktiskt fick.. för jag fick i skelettet.. och det hade varit mer allvarligt om jag fått i lungor/lever/hjärna.. eller hur.. alltså är jag glad för de metastaser jag faktiskt fick…

    Kram Pys

  4. du skriver en kanon bra blogg, mycket att läsa. kommer att återkomma så att jag hinner med allt. ha en mysig kväll. kramisar

    Tack för vackra ord..
    Ja, det är mycket jag har hunnit med att skriva under 3 års tid…
    Återkom du så ofta du vill…

    Jag har ofta mysiga kvällar… och jag önskar dig detsamma…
    Kram Pys

Kommentera

