Prischocken

Familjen har idag varit inne i stan.. Man säger så om Mariestad.. och den älskade maken höll på att få en större chock.. att västtrafik hade höjt priset det visste vi.. men att ha gått från 80 kronor för två vuxna.. till 137 kronor för det samma.. det visste vi inte.. jisses.. inte konstigt att det är insändare i tidningen mer eller mindre dagligen om västtrafiks priser.. och så vill de att man åker kommunalt… det kan de glömma med den prissättningen..
Gick in och kollade med västtrafik om vad en enkel till Skövde kostade.. och den gick på 67 kronor.. enligt hemsidan.. Det blir alltså 134 kronor..
då ska vi se här.. jag fick det till att det i så fall skulle se ut så här:
Töreboda – Mariestad 18 km 137 kronor för två vuxna
Töreboda – Skövde 42,5 km 134 kronor för två vuxna

Jag tycker att detta ser konstigt ut.. att om jag åker till Skövde som är ett antal mil längre så får jag betala mindre än om jag åker till Mariestad som är betydligt närmare.. är det för att västtrafik ska ha något att ha som jämförelse.. se här.. och så visar de upp Töreboda – Skövde.. och nämner inte Mariestad överhuvudtaget…

SJ här kommer vi!!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

5 svar

  1. Finns ingen logik alls. Ska inte de offentliga beslutsfattarna ta hänsyn till miljön? Ska inte folk uppmuntras att lämna bilen hemma och åka kollektivt?

    Jo.. man tycker ju det.. och speciellt om man kör in mot sjukhuset här.. och de gör jättereklam för kollektivtrafiken… och så tar de såna hutlösa priser.. och inte kör de när de behövs heller.. men tidningarna är fulla med insändare om deta…
    Kram Pys som gärna åker buss

  2. Visst är det konstigt men det är samma sak här söderöver! Husse betalar runt 900 för sitt busskort och kan då åka till stora staden och en annan stad här i närheten. Lägger han till knappt 200 kronor kan han åka enda upp till småländska gränsen!

    Ja.. jag minns när jag gick i skolan i Skövde.. och jag kunde köpa ”Högskolekort”.. och det var faktiskt bra.. men nu är jag bara vanlig.. och kan inte åka på det kortet.. och så har de tagit bort alla rabattkort etc. och nu finns bara ett… vilket tydligen kostar 100 kronor i depositionsavgift.. som du när du lämnar tillbaka kortet får tillbaka… och om man då har det i 25 år.. så kanske 100 kronor inte är 100 kronor i dagens värde… Trist men sant…
    Hur gör Husse då? Lägger han på 200 till eller??
    Kram Pysan

  3. Men vad svarar västtrafik alla insändare då? De måste väl ha en förklaring till denna ohemula höjning? 🙂

    Här i byn försöker de förklara.. att det ska bli lättare med bara ett kort.. och det håller jag med om.. och det är billigare med kort om man reser.. men att höja priset så mycket på bara något år är skrämmande… det är 50% höjning tror jag någon räknade ut..
    Men de vill inte ha kontanter.. för rånrisken…
    Kram Pys

  4. Nej, han gör inte det eftersom han inte utnyttjar det men äldsta fröken gör det ibland för att ha friheten!

    Kram!

    Kan tänka mig detta…
    Kram Pys

  5. zerounu: Du bryter mot reglerna..

    Regel no: 5.

    Så din kommentar tas bort.

    Kram Pys

Kommentera

