Läkare ska informera på ett för folket trovärdigt sätt

En läkare ska gå ut med information om sjukdomar. Och om de är experter på något så ska de kunna på en opartiskt sätt tala om fördelar och nackdelar med de olika preparaten för att förebygga eller bota vissa sjukdomar… de ska också tala om biverkningarna av de olika medicinerna som kan stoppa sjukdomens förlopp och kanske också det man kan förvänta sig hända när man fått sjukdomen.. Dessutom ska de på ett opartiskt sätt tala om sjukdomen och dess olika faser och vad man kan förvänta sig av de olika symtomen som sjukdomen framkallar… Läkareden på Wikipedia och även från ”Rygginfos lite mer allmänna nyheter

Jag hittade också det här ”Sveriges läkarförbunds regler för marknadsföring av läkarverksamhet m.m.” vilket gör det mycket intressant när man läser följande:

Igår tog det fyr. När Aftonbladets läkare Annika Dahlqvist gick ut och sa att hon INTE skulle vaccinera sig mot svininfluensan… Aftonbladet fick så många kommentarer att de idag har ytterligare en artikel om Annika Dahlqvist.. Hon strider därmed mot den regeln att faktisk marknadsföra en viss kost som på sikt kanske kan göra att patienter mår dåligt och kanske kommer att bli sjuka.. för det är faktiskt så att vi är alla olika individer.. och kan inte en läkare se det då känner i alla fall jag att läkarvetenskapen är på väg åt totalt fel håll…

Idag går hon ut på sin blogg om vad det är hon har sagt och att Aftonbladet har feltolkat henne.. men hon tänker inte på vad hon själv skrev på sin blogg den 6 augusti i år.. för då skrev hon så här:

Jag kommer i vilket fall inte att vaccinera mig. Jag litar på mitt goda infektionsförsvar, som har förbättrats ytterligare sedan jag övergick till lchf.

Jag brukar inte heller gå på mammografi eller cellprovtagning. Dels har jag inte tid, jag är mest ute på resa Sverige runt, dels så känns det som en droppe i havet när man tänker på all sjukdomsframkallande kost och medicinering som industrin förser oss med.

Sen får vi se hur det går för oss med hälsan och livet med åren. Så länge är jag och många andra lchf-ätare glada över att vi har fått en rejält förbättrad hälsa med vår nya kost.

Man måste ha med i beräkningen att Aftonbladet alltid behöver ha några dagar på att hitta saker som kan vara av intresse för läsarna.. och det finns så många bloggar att gå igenom.. och så ska det vara plats in tidningen/nätet.. och så helst när det är lite nyhetstorka… då kan de lägga in något som kan få folk att reagera.. för det börja ju mattas lite efter att det här har hänt.. och då måste något nytt tillkomma..

Dessutom blir jag så förbannad att hon går ut och säger att hon känner sin kropp och då behöver hon varken gå på mammografi eller cellprovstagning… för problemet med detta är att du inte känner dig sjuk.. ok.. jag har en knöl i bröstet.. men om jag hade cancer så skulle jag magra, få matleda, bli trött, känna mig sjuk och allt annat som man kan tänka sig att man råkar ut för om man får en dödlig sjukdom… men jag gjorde inte detta.. det ända jag kände var en knöl.. inte något som sa att det var cancer… och risken var ju bara 30% att det skulle vara en cancertumör.. vilket det nu var..
För att inte tala om cellprov.. har en mycket god vän.. som var iväg och gjorde detta.. och hon var pigg och frisk som en nötkärna.. men hon hade rejäla cellförändringar.. och det var jag som sa att hon skulle iväg när hon blev kallad… men hon mådde ju så bra.. men det är en billig livförsäkring sa jag då… varvid hon faktiskt gick iväg.. vi undrar fortfarande idag vad som hade hänt om hon inte gått iväg och gjort det där cellprovet..

Att en läkare kan gå ut och tala om att hon har så bra immunförsvar att hon inte kommer att få cancer är rena idiotin.. det är rena rama självmordet.. och hade jag haft henne som läkare hade jag bytt direkt.. att sen media är så jävla dumma att de trycker skiten är under all kritik…

För detta betyder att jag är dum i huvudet.. jag är dum som inte äter LCHF-diet.. för jag har ju fått cancer.. och jag undrar vad som hade hänt om jag ätit den där kosten..
Om jag då fått cancer.. vad hade hänt då.. hade jag kunnat stämma någon då…

Jag undrar om det är någon som har fått cancer eller som har fått cellförändringar när de gör cellprov fast de äter LCHF kost… för det kan inte vara så att bara en kost gör att du slipper dessa sjukdomar..

Nä.. någon måtta på tokeriet får det faktiskt vara!!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

10 svar

  1. Annika har i princip rätt! Hade vi inte öst ut gifter i miljön och i hel o halvfabricerad mat och ätit fel (enl.felaktiga rekomendationer från berörda myndigheter) Hade vi nog inte haft cancer i så stor utsträckning som vi har idag. Dr Dahlkvist blir motarbetad av rådande etablissemang för att hon är omstörtande och. kontroversiell. Fler borde ifrågasätta våra myndigheter och fler än Annika gör det. Men det är bara henne man skriver om eftersom hon säljer lösnummer åt mogulerna.

    Jag har aldrig nästan ätit halvfabrikat.. det har hänt en och annan gång att det har blivit en frysepizza.. men inte ofta..
    När jag var liten så gjorde mamma maten.. då fanns inte halvfabrikat.. när jag studerade då var det jag som gjorde maten… och inte fan köpte jag halv fabrikat.. och sen gifte man sig med en man som är kock.. och all mat här görs från grunden..
    Fast som jag sa.. en och annan fryspizza har det blivit.. men de är mycket lätträknade..
    Kan också tala om att maken använder både smör och grädde i maten… så fett äter jag…

    Och likförbannat fick jag cancer.. för det är i min kropp det händer och mina celler som fick spel och satte igång att, genom att ”käka” av mina hormoner börja växa på ett mycket felaktigt sätt..
    Så glöm det där med att det skulle vara av maten som jag fick cancer..

    Dessutom gå ut som läkare och tala om att ät inte det här så får du inte cancer.. när var tredje person idag får cancer i någon form… och att sen säga att du inte behöver gå på de undersökningar som socialstyrelsen vill att man ska göra (mammografi och cellprov) för du äter ju LCHF.. och då får man inte cancer.. så därför är undersökningar inte aktuella… fan.. jag hoppas att hon blir stämd.. att någon äter av hennes berömda diet och får cancer.. för att verkligen visa att cancern skiter i vad du stoppar i dig…
    Kram Pys

  2. Lyssna inte på Den där Göran i busken. Han är stolligare än de flesta LCHF-fanatikerna. ”hade vi NOG inte haft cancer…” är ett typiskt lchf-citat. Massa gissningar och skitsnack.

    Jag tycker du har skrivit ett kanon inlägg. Läkare har ett ansvar. Speciellt när de tagit på sig både frälsar- och martyrhatten samtidigt. Men Annika skenar helt fritt just nu.

    Annika har ett ansvar som läkare.. och då ska man inte som hon gå ut med att hon inte gör de undersökningar som socialstyrelsen rekommenderar.. alltså cellprov och mammografi… för äter man LCHF så får man inte cancer ju… jag undrar om en manlig läkare hade vågat gå ut och säga att ät inte det och det för då får ni prostatacancer.. och att han aldrig gör aldrig de testerna.. för det behöver inte han för han äter ju det och det???

    För de är ju det hon säger.. varken mammografi eller cellprov… ok, att hon inte gör mammon är väl en sak.. för man kan ju faktiskt känna om där är någon knöl.. men cellprov.. det kan man inte veta om det sitter några elaka celler som får spel någon dag och sätter igång att föröka sig och sprida sig i kroppen…

    När de kommer med vetenskapliga belägg för att det är så.. då möjligen tänker jag överväga att kanske börja ät den typen av diet..

    Kram Pysis

  3. Hmm, nog är miljön en cancerbov, men man kan ju inte undvika den hela tiden. Sen missköter en del sig å det grövsta, men får inte cancer…medan andra är sunda och ändå får cancer…. Så länge det inte är bevisade teser det där med maten…så tror jag inte så mycket på det. Kram på dig!

    Visst är miljön en stor bov.. men att gå ut som läkare och säga att ät det här och du kommer aldrig att få cancer.. det kan man inte säga.. och det retar mig att hon gör så.. jag blir så förbannad..
    Det är ett hån mot oss som har fått cancer.. för cancer har alltid funnits och kommer alltid att finnas.. och det kvittar vad vi stoppar i oss… för vi kommer alltid att få cancer..

    Kram Pysis

  4. Hej Pysan! Man kan ju undra om hon menar att man ska ge barnen den kosten också. Varför fick annars min 7-åriga son cancer?! När vi frågat läkarna vad cancern kan komma ifrån,så är det ingen yttre påverkan som gör det utan att cellerna börjar dela sig fel,så vi har ju inte kunnat göra nåt för att förhindra lymfomet, tyvärr! Så dumt att uttala sig så som hon gör. Annars tycker jag att våra onkologer är försiktiga i sina svar på alla våra frågor. Tänker hellre till en gång extra. Kram Camilla.

    Viss cancer är faktiskt miljöbetingad.. se bara på Tjernobyl.. där det fortfarande föds barn med cancer.. och har de inte cancer när de föds.. så kommer cancern efter några år.. eller de personer som har rökt sig till lungcancer.. Så på visst sätt så kommer cancern av miljön.. men inte all cancer.. och alla som får lungcancer har häller aldrig rökt..
    Och att gå ut i pressen så som hon gör.. och tala om att det här.. och du blir aldrig sjuk i cancer.. nähä.. men om jag då gör det.. och efter 10 år får cancer.. kan jag stämma henne då ..:-) eftersom hon faktiskt har lurat mig.. hon har lurat mig genom att säga som hon säger.. och att mitt välbefinnande får stryka på foten.. för jag älskar potatis/ris/pasta.. Många frågor blir det….
    Barn måste ha i sig kolhydrater när de växer.. kan hon ingenting.. och hon ska titulera sig läkare….
    Kram Pys

  5. Viktor :” ….i så stor utsträckning” skrev jag ! När du formulerade om ”stollens” text fick du det att låta mycket värre/sämre än det ”stollen” skrev. Precis som alla hatiska och illasinnade personer med förutfattade meningar brukar göra. Så arbetar media också! Man klipper bort det som är förmildrande i själva meningen..De flesta LCHF:are är ”hatiska” diabetespatienter och f.d. jojo-bantare i 150-kilosklassen, som har blivit lurade av läkemedelsindustrin och det övriga etablissemanget.i alla år.och som nu nästan är besvärsfria. Varför förebrår ni dem?

  6. Maten är den nya religionen , den som syndar och inte håller sig till den rena levnadssättet (i detta fallet LCHF) blir sjuk.
    Innan det var just LCHF så var det andra dieter och levnadssätt som hävdade exakt samma sak. Det är bara att köpa hälsokost-böcker från de senaste decennierna så ser man hur trenderna växlar.

    Det är nog lite placeboeffekt, man blir salig på sin egen tro och måste dränka alla andra i den.

    Det har du väldigt rätt i.. denna gången är det tyvärr en läkare som går ut och talar om att hon inte ska göra en massa saker.. för att hon äter en viss diet… detta kan göra människor livrädda.. för det finns kvinnor som inte vågar göra cellprov.. för de är rädda att de ska ”hitta något”.. och hur blir inte de människorna när de läser något sådant.. de kommer att rusa iväg och handla detta och sätta igång att äta detta och när kallelserna kommer så kommer de att avboka för de äter LCHF diet… Ja, jisses.. så många cancerfall vi kommer att få.. som har gått för långt…

    Kram Pysan

  7. Jag tycker att denna läkarmänniska är oansvarig med det hon basunerar ut…

    Man bör ju ta lite ansvar för sin omgivning också…hon verkar ganska säker på sin sak så måtte nu inte människan gå och få svinflunsan..för då skulle hennes värld raseras som ett korthus 😉

    Kram

    Ja.. eller en liten sån där knöl som jag fick i bröstet.. eller en liten, bara liten cellförändring.. Ja.. vad hade hon gjort då.. för cancer kan det inte vara.. för hon äter ju LCHF och då får man inte cancer… och man får inte influensor och inga sjukdomar alls.. så snart kommer väl socialstyrelsen att gå ut med att alla ska äta LCHF diet.. och så följer F-kassan också med… att du får ingen sjukpenning om du inte äter LCHF.. ja.. vad kommer sen…
    Men som läkare har du ett visst ansvar med vad du säger i media.. och detta är ju så man blir förbannad…

    Kram Pysan

  8. Göran Buskis.

    Det gjorde ingen större skillnad – du skrev vad du skrev, den som undrade kunde ju läsa ditt nonsens några rader upp. Det är mer spekulativt skitprat än aftonbladet presterar på ett år.

    Du är galen. Och dessutom troligen en bitter f.d jo-jo bantare med taskig karaktär som skyller dina misslyckanden i livet på ”etablissemanget”.

    Ryck upp dig.

  9. Hej Pysan! Vilket fantastiskt bra inlägg du gjort här ovan. Sedan alla härliga kommentarer, blogg när det är som bäst. Skulle vilja ge mig in i debatten, men är just nu helt slut nu när ”Lilla Frun” tar all tid (inne i ett jobbigt smärtskov just nu), men dig har jag tid med Pysan, självklart, så jag gjorde ett kortare PS efter din kommentar på mitt Rosa Bandet inlägg. För det är ju din blogg man ska läsa för att hålla sig riktigt uppdaterad (ler)
    Ha det så djäkla bra som det bara går och Kram ifrån Peter!

    Tack för berömmet… Så synd om ”Lilla Frun”.. fast jag vet att hon blir väl omhändertagen av dig…
    Det där med att länka till bloggar var inte så att jag fiskade efter länkning.. men jag tackar och blir mycket smickrad över att jag får vara med på ett hörn..
    Jag har varit och tagit stick i fingret.. och det gör så ont varje gång… den där neuropatin är inte att leka med.. och ett litet stick som en del tycker inte är någonting.. det är rena mardrömmen för mig just nu.. för det gör så ont… och sen ska de ha ut blod också.. så då drar de och trycker och har sig.. och det gör inte saken bättre.. snarare tvärtom… till saken är att det vet om att jag har det.. och ändå kan de inte göra det på ett humant sätt.. nä, sticka med all kraft… och helst den största nålen de kan hitta.. eftersom jag är så frysen av mg.. så är det svårt att få ut blod.. så då måste de.. trycka och klämma och dra… och sen ska det fyllas ett sånt där litet rör… de fyller med hjälp av ett smalt rör.. jag ska se om jag kan få tag på ett nästa vecka.. och blogga om det…

    Kram i massor Pysis…

  10. Hmm…glömde förtydliga att bloggen jag nu skriver ifrån är lite mer lättsam än min medicinblogg jag också driver http://www.jernsaxen.blogspot.com
    Ursäkta Pysan men du finns ju också med där (ler)!

    Gör jag.. då får jag gå in och titta…

    Kram igen
    Pysis

Kommentera

