Så var Försäkringskassan igång igen..

Läser idag på Aftonbladet om försäkringskassans hårdhet mot folket..

Jag vet att förra gången jag blev sjuk.. då gick allt som smort.. och allt var frid och fröjd..

Denna gången så när jag blev sjukskriven så ringde försäkringskassan upp mig.. och det var bra tyckte jag.. tills jag fick veta genom sjukhuset att när jag skulle förnya min sjukskrivning så var det så att jag fick sjukskrivningen hemskickad och SSK gick in i datorn för att skriva in att jag behövde ett nytt sjukintyg från min doktor.. och då låg där också en extra försäkran som försäkringskassan skulle ha om mig.. varför jag inte kunde jobba.. och det ska doktorn skriva.. jag vet inte vad det gällde.. och hur mycket som doktorn måste fylla i för att jag överhuvudtaget ska få vara sjukskriven…

Detta behövdes inte 2006… men tre år senare så behövs det alltså ytterligare komplettering från doktorn på varför jag ska vara sjukskriven…

Fattar inte försäkringskassan att jag är kroniskt sjuk i cancer.. att jag har skelettmetastasering efter en bröstcancer.. och att det gör att man inte kan jobba.. förstår de inte detta så känns det nästa som att det inte är människor som jobbar på försäkringskassan… utan det är robotar.. för robotar har inga känslor.. och de kan göra vad och hur de vill med oss som är sjuka…

Tror ni inte att vi inte vill jobba.. jag hade faktiskt hellre jobbat än att sitta hemma med den smärta och det ontet jag har.. för att inte prata om den mentala biten… det är tufft.. både kroppsligt och själsligen att ha cancer.. och speciellt cancer som har spritt sig… Jag kan tala om att jag tjänar mer pengar på att jobba än att vara sjukskriven.. så då är ju valet lätt.. om det nu var så att jag kunde jobba.. men det kan jag inte…

Jag tror inte att de som jobbar på försäkringskassan har ett hum om hur jag har det.. jag tror inte att de kan sätta sig in i hur jag har det med min smärta, mitt ont.. min ångest.. och allt annat som kommer när man har fått beskedet att man har kronisk cancer… sorry.. men jag tror faktiskt inte detta.. i alla fall inte de läkare som anlitas av försäkringskassan.. för de ser det bara som ett välbetalt extraknäck..

Jag kommer att få det kärvt den 20 mars 2010.. men jag tar en dag i sänder.. för vem vet… jag kanske dansar över ängarna där på andra sidan grinden.. eller så står jag och hänger över den och bara vill in… eller så står jag på behörigt avstånd ifrån grinden på en kulle och betraktar nejden.. vem vet??

Nä.. stick i fingret var det, ja!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

11 svar

  1. På behörigt avstånd tack! Inga sånna tankar tack! FK är en historia för sig, galet! De tyckte min kollega som nyligen opererats andra gången för hjärntumör kunde gå in och jobba några timmar om dagen (hon är sekreterare) när hon inte fick behandling….hon är sängliggande men kunde ha laptop! Min chef gick i taket….jävla idioter!
    KRAM

    De är fan i mig inte kloka.. det är det ena efter det andra som man får höra.. och vilka skräckberättelser…
    Fick din kollega vara sjukskriven överhuvudtaget.. för hon hade ju kunnat jobba med laptopen fram till de söv henne ju… och på sjukhuset.. hon är ju vaken.. för all vaken tid ska man jobba.. i alla fall enligt försäkringskassan.. och dess trevliga personal..
    Tur att det finns chefer som förstår sig på sina arbetskamrater… och jag tycker att de är bra att chefer också sätter ner foten och ger försäkringskassan en spark där bak…

    Kram Pys

  2. Problemet är att vår cancer ”syns inte” . Dessutom den mentala biten… Som finns där hela tiden..
    Man fattar inte förrän man är eller varit där.
    Kämpa på Pys!

    Kramar i massor!

    Jo..min cancer syns.. den syns på alla röntgenbilder.. den syns genom att jag är enbröstad och har ett hockyklubbeärr och två + två ärr efter insättning-utsättning-insättning av två stycken port-a-cath:er…Dessutom har jag inget hår någonstans på kroppen.. så den syns..
    Däremot det som inte syns är som du säger den mentala biten.. den ser man inte.. eftersom de på F-kassan är så fruktansvärt dåliga på att se folk i ögonen.. och då syns inte ångesten, skräcken och den där mentala biten..

    Den där mentala biten är svårare att bli sjukskriven för dessutom.. för det är svårt att bli sjukskriven för ”rädslan att få metastaser”.. eller som i mitt fall ”rädslan för att inte cyton har tagit”…

    Kram Pys

  3. Enligt FK är man på nå´t sätt arbetsför så länge man lever… och kan/ska försörja sig själv på arbete och inte sjukpeng…

    Säkert sant ibland men väldigt sällan… men hade du varit exempelvis Picasso så hade det räckt att du orkat dra några streck och så hade miljonerna flutit in… men FK, det är väldigt om picassoar!

    Hade F-kassan fått som de hade velat så hade det inte funnits några helger.. inga röda dagar.. inget som heter semester… och absolut inget som heter graviditet… med allt det som kommer efter en sådan.. och barn.. måste de finnas.. för om inte barn fanns.. så hade inte F-kassan behövt betala ut barnbidrag…

    Ja.. tänk om man hade kunnat göra så.. bara dra några streck.. och så fick man en miljon.. då hade inte jag sjukskrivit mig iaf… för då slapp jag ha med F-kassan att göra… då hade jag jublat…
    Men man kan inte få allt här i världen…
    Kram Pys

  4. Nej, FK fattar inte. Du vet att jag absolut inte är ett fan av FK, men å andra sidan är det inte deras uppgift att förstå och inte heller är det rimligt att vänta sig förståelse i fråga om nåt där de sannolikt har noll förstahandserfarenhet. De ska hålla i sär å ena sidan simulanter och de som tycker alldeles för synd om sig själva och å andra sidan de som faktiskt är arbetsoförmögna pga sjukdom. Det finns en oerhörd gråzon däremellan där du å ena sidan har dina upplevelser och FK har bara ett läkarintyg att gå efter, ett läkarintyg som ska vara utformat så objektivt som möjligt och mycket väl kan vara utfärdat av en läkare med inte alltför intim relation till sanningen. Tycker det låter som en mardröm att jobba på FK och hela tiden tvingas göra såna bedömningar, de skulle nog inte få sämre resultat om de så singlade slant om vem som får och vem som inte får.

    Ett tips för den som har laglig rätt till pengar från FK är att uttrycka sig så objektivt och sakligt som möjligt själv i sin ansökan. Inte ett ord om vad man upplever, utan en totalt okänslig och logiskt sammanhängande redogörelse för läget. Gärna i stil med vad du sa till läkaren som utfärdade intyget, så får du stöd från det i det du skriver.

    Jag vet att du inte är någon direkt fan av Fk.. men jag tycker det är viktigt att det är rätt frågor som ställs… alltså.. får en person på försäkringskassan in mitt sjukintyg så står det: ”Diagnostiserad bröstcancer och nu med skelettmetastasering” eller något liknande.. och jag tycker att jobbar man på F-kassan så bör man veta att detta är sprid/kronisk cancer.. och att man står med ena foten i livet och den andra i döden… För det är så det är..man har chans att överlever.. men alla gör det inte..

    Det finns x antal sjukdomar där man inte kan jobba och bara blir värre och värre.. och då är det svårt att vara simultant.. jag kan inte direkt simulera.. jag sätter ju inte små saker på kroppen för att de ska tro att det är något.. för så dum är man inte.. och jag hade hellre valt att vara utan den här behandlingen man måste genomgå..
    Men de som de tror simulerar hade varit bra om det är så att f-kassan kan hämta in ytterligare intyg.. och inte bara från patientens läkare.. utan kanske arbetsterapeut, sjukgymnast och kanske också kurator… att personen mår som den mår och kan absolut inte börja jobba just nu.. och så kör man två månader i taget…
    Allting går att lösa.. bara f-kassan hade lagt manken till lite..

    Kram Pys

  5. Måste bara förtydliga… Inser att jag uttryckte mig oklart..
    Vad jag menade var att har man brutit foten så syns det utåt. ALLA ser att man troligen har ont eller haft.
    Cancern syns inte utåt på det sättet.
    Bara för att den inte syns utåt så blir man oftast inte heller behandlad som sjuk.
    Visst jag kan ta av mig och visa mina ärr, men de största ärren kommer för altid vara osynliga. Det är de vi lever med varje dag. Vissa mer andra mindre.
    Kärlek till Pys!

    Nädå.. jag förstod dig.. men jag tänkte att jag förklarar för det finns ju en del som kanske inte riktigt förstod men det är ju de där ärren.. det är ju likadant om du har huvudvärk.. all huvudverk syns inte utåt.. och en galla syns inte det heller..
    Däremot så syns det ju att jag har cancer.. eller hur..

    Kram vännen..
    Värme tillbaka..
    Pys

  6. Satt och skrev en insändare om just detta igårkväll…skickade till blaskorna….jag blev så arg.

    Det är helt enkelt så att Reinfeldt inte vill ha sjuka människor i sitt samhälle för vi kostar och bidrar inte.
    Skit i om vi inte orkar …då blir det väl rännstenen.
    Läser man Reinfeldts bok som han en gång skrev så blir man mörkrädd..när man ser vilket samhälle han vill ha…

    Cecilia Udin på FK som uttalade sig om att läkarnas intyg och underlag bara är rekommendationer fick mig att se rött. Hon kränker hela läkarkåren å det värsta.

    Dom allra flesta vill väl arbeta men det är inte alltid det fungerar som man vill ha det. Ibland säger kroppen stopp hur mycket man än vill. Jag har haft oerhört svårt att acceptera att jag inte orkar..men jag har väldiga skakningar i hela kroppen. Ooo vad jag önskade att jag varit pigg nog att kunna arbeta och få vara alert…

    Kram

    Ja.. jag fick en idé.. jag hyr ut mina små vänner.. Reinfeldt kan få börja.. han kan få den som sitter i ryggen och gör mest on.. och så kan han få ha den en vecka.. dessutom får chefen för f-kassan låna den som sitter i bäckenet.. för den gör ont ibland.. men de får ingen smärtlindring.. och de måste gå till jobbet varje dag.. och de ska ta sig dit på samma sätt som de gjorde innan.. och så får vi se vem som ger upp först… och så kan vi ha en liten vadslagning här på bloggen… 🙂

    För det känns nästan så.. att de gör narr av en.. bara för att man har cancer och inte kan jobba.. så är man en tok.. som folket ska stå och skratta åt.. för att man får gå med tiggarstaven.. i näven..

    Jag vill vara den mamman jag var innan.. jag vill ORKA!!!

    Kram Pys

  7. Hördu, jag påstår inte att du är simulant, bara att de finns därute och inte ska ha några pengar. Förutom att de snyltar på systemet på värsta sätt, förstör de även all eventuell trovärdighet hos ALLA som ansöker.

    Handläggarna på FK är inga läkare. De vet förmodligen mer än en vanlig lekman, och där ingår säkert kunskapen att vissa får cancer och tar inte ut en enda sjukdag. Min farmor är en av dem, hon har haft två omgångar själv och har ändå kunnat hålla samma takt som vanligt. Så diagnosen cancer leder inte automatiskt till att FK ska anse någon vara arbetsoförmögen. Man måste förklara vad exakt som gör att man inte kan arbeta också, och kunna styrka detta. Vad du upplever kan du inte styrka, och ATT det finns en diagnos räcker inte.

    Min läkare gav en medicinsk redogörelse för min situation, nämnde bl a sluddrigt tal, och jag förklarade okänslosamt hur det uteslöt bl a användandet av telefon i ett eventuellt jobb. Mina känslor kring det hela var totalt irrelevanta och det är helt i sin ordning. Förstår fullkomligt att folk får avslag om de inte kan hålla sig till sakliga fakta. Ansökan blir svag och gnällig och vrålar ”tyck synd om mig” snarare än att ge ett balanserat intryck av ”jag behöver hjälp”. Plus att saklighet ger intrycket av att man faktiskt vet vad man talar om och därmed är seriös.

    Rädslorna du talade om, de är totalt irrelevanta ur FK:s synpunkt. Smärtan kan du nämna om läkaren styrker den, men haka inte upp dig på att förklara att du har ont. Smärtans sakliga konsekvenser kan du gå in på. Förklara INTE att du är trött, utan uttryck det som ”mycket låga energinivåer”, överdriv inte med kraftfullare adjektiv, förklara vad den låga energin beror på och dess rent sakliga konsekvenser. Utgå från att det är första gången FK hör talas om cancer; det som är totalt självklart för dig som lever med och har haft anledning att läsa på om cancer är faktiskt inte så självklart känt ens av handläggarna på FK. Gå på i den stilen.

    Slutligen, ärligt talat, med FK:s resurser, tror du verkligen att det finns utrymme för att de ska kunna kolla upp sina ”klienter” varannan månad? Inte en chans.

    Nä.. det har jag heller aldrig trott.. att du tror att jag är simulant.. jag tog bara ett exempel.. och jag får ursäkta om du tyckte att det lät som det… för det är ju så att det är svårare att fejka en cancerdiagnos än till exempel fibromyalgi.. Nu ska inte de som har fibromyalgi ta åt sig… för jag menar absolut inte att ni är simulanter.. men det är lättare att simulera detta än cancer.. för du måste ha läkarintyg.. och jag tror inte att en läkare skriver ut ett läkarintyg till någon och säger att den har cancer när den inte har…

    Det jag menade att ”kolla upp” var att varannan månad få in intyg från de olika yrkeskategorierna som kan finnas runt en patient.. på vad man klarar och inte klarar… Dessutom är det inte jag som har kontakten med F-kassan utan det är min läkare som skriver sjukintyget.. men det jag kan tycka i hela den här biten med F-kassan är att de kör en sorts intyg.. och som det är nu så förlängs min sjukpenning var tredje månad.. och varför då inte intyg från alla andra som är involverade i mig.. om jag nu hade gått hos sjukgymnast.. och intyg hur man mår från kurator etc. för det kan göra att många av simulanterna försvinner.. för det kan bli jobbigt för dem att hela tiden behöva gå till kurator, sjukgymnastiken etc… för de är simulanter.. och det är jobbigt att hålla på att ljuga.. och en dag är de så insnöade att de har glömt om det är höger eller vänster fot som de har ont i… eller något liknande.. och så kommer de på dem.. dessutom ska det vara så att alla simulanter ska betala tillbaka till f-kassan.. allt de har fått i sjukpenning för just den här sjukan…

    Kram Pys

  8. Och jobbigt för en del sjuka också. Jag går inte ofta hos läkare, det är över tre år den sist. De kan inte göra så mycket för mig i det här läget, men att slippa springa besparar mig också en massa bekymmer och besvär. Det enda jag behöver från dem är förnyelse av recept och det kan man ju fixa på annat sätt. Frågar man nåt om sjukdomen säger de ärligt att de inte vet eller också hittar de på nåt de tror att man vill höra. Alltför ofta inleder allmänläkare ett besök med en förfrågan att JAG ska berätta för DEM om min sjukdom, vilket förtroende man får… men då är det i alla fall uppenbart att de inte kan bistå med minsta teoretiska detalj man undrar över.

    Självklart är du inte simulant, det framgår om inte annat med all önskvärd tydlighet av din blogg. Tror dock inte handläggarna på FK har möjlighet att sätta sig in i den.

  9. Ruttenhet och korruption är inget ovanligt i vård land.
    Se här hur man gör med en del patienter !

    http://www.totalskandal.se

    Länken funkade inte.. för du hade glömt ett s.. jag har satt in detta set.. så att nu kan folk läsa detta..
    Det är skandal..
    Och det skulle inte förvåna mig att det är så här.. på en del håll.. men detta var så stort.. hur kunde alla hålla käften…

    Kram Pys

  10. Var inte alltför arg på de som arbetar på försäkringskassan, de arbetar bara utifrån de regler som regeringen beslutat om. Tror att det är många anställda där som lider ett helvetes kval, de ser ju konsekvenserna av regelverket hos enskilda individer, många människor som ”ramlar mellan stolarna”. Förmodligen har de ju börjat arbeta där för att de vill hjälpa människor och anser att vi ska ha en social välfärd och ekonomisk trygghet för alla, även de som är sjuka.
    Det är inte heller dom som har beslutat om personalnerdragningar, omorganisation och minskad ekonomi till verksamheten, rikta ilskan åt rätt håll.

    Jag riktar min ilska mot de där som sitter i toppen.. de där som tycker att man ska vara ung, vacker, rik och frisk.. vi andra är inte värda så mycket i deras ögon.. och tyvärr så sitter de i maktens högsäte… och man blir så arg.. funderar på att skriva ett öppet brev.. men jag vet inte.. får se hur jag ska göra….

    Kan också tala om att blommorna gillar min balkong.. men problemet blir till vintern.. vad jag ska göra med alla växterna.. så de inte fryser sönder i sina krukor… har du något tips??

    Kram Pysan

  11. Glasa in balkongen, ha massor av värmeljus där =)
    Nä, skämtåsido, det blir nog att du får ta in de som är frostkänsliga, de andra klarar sig bra i krukorna bara du inte vattnar en massa så att krukorna frostsprängs. Jag ska ställa några krukor (oliv och änglatrumpet) i lagården, tror inte att det går ner till minusgrader där. Svårt att hitta den ideala tiogradersplatsen.

    Funderar på att flytta ner allt till vårt ena förråd.. för där har vi ett gammalt bord.. och där kan alla krukorna få plats.. för går blommorna i blom därnere.. så kan man alltid ta upp dem…
    För det är min tanke.. vet inte om krukorna är frostkänsliga eller inte.. och det är inte kul om krukorna skulle gå åt fanders..

    Kram I massor
    Pys

Kommentera

