Cancernyheter.. och influensa nyheter..

Helsingborgs dagblad, Dagens Nyheter, Expressen och så Aftonbladet tar upp det här med att de nu har hittat en genprofil som vissa bröstcancer patienter har…
Detta van vara bra.. för då kanske en del slipper jobbiga undersökningar och strålningen är ju inte heller en dans på rosor…

Det normala vid bröstcancerbehandling är att man tar bort en bit av bröstet genom så kallade bröstbevarande kirurgi och därefter ger strålbehandling. Men för cirka 500 kvinnor årligen är strålningen verkningslös, vilket ger en risk för att tumören återkommer efter en tid, så kallat recidiv. Nu hoppas forskarna att med hjälp av genprofilen i förväg kunna hitta de kvinnor som där strålningen inte ger önskad effekt.

Det gick inte så bra för mannen som åkte in med influensa symtom.. han gick igenom grinden… och det gick fort.. kan vara för att han hade cancer i blodet.. och jag vet hur fort det gick för mig när sonen fick halsfluss.. för jag fick inte halsfluss.. jag fick blodförgiftning.. jag gick från 36,6 grader.. till 40,9 på 3 timmar… och jisses vad sjuk jag var..

Så jag håller med om det här..


Fast ett mysterium har inträffat…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Hej Pys.
    Har tagit del av dagens nyheter.
    Maken råkade ut för blodförgiftning efter en operation och precis som du säger, jisses vad dålig han var.Så förstår att du är rädd för att råka illa ut igen.
    Undrar vem som får Tamiflu, det är så många som har fått på recept förut och varför.
    Helg på dig.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor

    Ja.. man kan ju undra.. jag är ju faktiskt med i den där gruppen som ska vaccineras först.. före kungen med anhang… och har man otur så blir det vi som överlever.. och resten stryker med.. vilket betyder att vi måste bygga upp landet igen.. 🙂

    Kram Pysan

  2. jag ska ej vaccinera mig, det skulle va döden med nytt kvicksilver i kroppen, tål ju inget, ej ens ögondroppar utan konserveringsmedel till mina torra ögon,fy farao att bli så här överkänslig,

    Då är det ju en sak.. men om alla vaccinerar sig och du inte gör det .. så betyder det inte att du behöver få influensan alls…
    Och du ska inte utsätta din kropp för onödig belastning…

    Kram Pys

  3. Tjena Pys!
    Hänger med!!
    Har haft lite svårt att fokusera mina tankar på vettiga saker ett tag. Missar läkartider och möten, inte riktigt likt mig.. Jag som gärna vill ha kontroll…
    Kan vara cytohjärnan som spökar… Frustrerande dock 🙂
    Jag tycker det är faccinerande att vi som går under behandling forfarande inte får/fått klara direktiv om vad som gäller med influensa vaccinet. Jag har inte hört något! Dessutom tycker man ju att vi redan borde fått det eftersom det tar till spruta nummer två innan man får full effekt. Det vill säga ca 2 månader. Då är troligen influensa kulmen redan nådd. Undrar…
    Vet du när du får vaccinet?

    Ha en mysig helg Pys!!

    Kram Ima

    Klart det har med cytohjärna att göra… för det är just en sånt symtom som säger att det är en cytohjärna.. speciellt när man glömmer tider… så har det varit för mig…
    Det enda jag har fått veta om vaccinet är att jag ska få det.. och att mina närmaste också ska få det.. alltså Den älskade maken och sonen… för jag är ju prioriterad och då hänger liksom de bara med.. men sonen är också prioriterad.. eftersom han har hjärtfel..
    Annars vet jag inte mycket om det.. så jag har inget hört.. vilket är jättekonstigt…

    Kram Pys

  4. Har också bloggat om de goda nyheterna….sen får vi ser exakt vart det leder och hur det kommer användas i vården.

    Själv är jag lite trött efter gårdagens kräftkalas. När åker ni till Espania?

    KRAM

    Ska in och kolla in…
    Vi åker till Espania den 17.. eller rättare sagt den 18 klockan 03.30.. från en lite större stad nära mig…
    Faster kör oss dit.. i bussen.. för vi har lite väskor etc. men packningen är nästan klar.. och det känns så skönt så…

    Kram Pys

Kommentera

