Förstår inte

GT idag skriver om pojken som dog av en hjärntumör. Föräldrarna ska nu anmäla läkarna till HSAN.

Varför förstår jag inte?

Det man får veta i artikeln är föjande:

  • November 2007 blir pojken sjuk och kräks i två dagar.
  • Tredje dagen åker de till sjukhus och läkare 1 tittar på honom.
  • Fast pappan påtalar att sonen varit okontaktbar och skelar på ena ögat så blir diagnosen: Magsjuka.
  • Dag fyra åker de till akuten på KSS i Skövde och läkare 2 konstaterar att pojken har magsjuka.
  • Föräldrarna ger sig inte utan kräver att sonen ska få ytterligare undersökning och han får genomgå en DT.
  • En tumör på hjärnan, stor som en klementin, hittas.
  • Ambulans till Sahlgrenska.
  • Operation dagen efter  och hela tumören opereras bort och vad jag förstår så har det gått 5 dagar sedan han började kräkas.
  • Pojken tillfrisknar och vad jag förstår så får han varken cytostatika eller strålning.
  • Komplikationer tillstöter och han får återigen åka till Sahlgrenska i januari 2008.
  • Han gick bort en knapp månad senare.
  • Mamman säger så här:- Man blir frustrerad när två läkare säger att det är maginfluensa. Det kan inte vara det, det är inte fel i huvudet på oss, resonerade vi.
  • Pojken dog knappt en månad efter det att han hade kommit till Sahlgrenska.

    Mamman har lämnat in en anmälan till HSAN för att de två första läkarna sa att sonen hade magsjuka.Jag förstår inte varför hon gör detta.. för vad jag förstår av artikeln så är det för att sonen dog i hjärntumören och att de:

    Vi fick krångla två dagar i onödan. Man ska inte behöva kämpa med näbbar och klor mot vården för att få vård, det är fel!

    Jag hade kunnat anmäla hur mycket som helst då.. de anmäler för två dagar.. två dagar som inte har någon som helst betydelse… ibland undrar man vad det är för personer som anmäler till HSAN.. och kommer det in en massa såna här anmälningar så kan jag förstå att inte fler läkare blir föremål för varningar, erinran eller blir av med sin läkarlegitimation..

    En varhärd är en varhärd.. en röntgen är en röntgen.. och aldrig förenas de två!

    Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

6 svar

  1. Du kan komma som ett skott för jag har 2 förpackningar kvar i frysen o ja lovar att svänga ihop en paj till bara för din skull!!!

    KRAM

    Oj.. men vi har svenska kräftor i frysen… och de är goda de också…
    Och en paj är väl lika lätt att skicka som det är med pepparkakor.. 🙂

    Kram i massor
    Pysan

  2. I det här fallet hjälper det inte att anmäla till HSAN.

    Däremot är jag en person som anmält till HSAN…i mitt cancerfall gjorde dom en felbedömning där min cancer hade kunnat behandlas tidigare…jag fick skadestånd.

    Nu anmäler jag för sonens räkning…där man har felbehandlat honom och för att journalerna var undermåliga…har aldrig sett sån katastrof som i dessa journaler (jag tog ut varenda en från psykiatrin). Dom hade inte ens skrivit in när sonen höll på att dö av en allergichock…det ska banne mig vara både inskrivet och understruket.

    Nej jag kämpar för rättvisa och det innebär att jag absolut anmäler läkare om jag anser att dom gjort fel.

    Kram

    Ja.. de har inte mycket på fötterna.. två dagars väntan.. och så ska vi anmäla.. jisses…

    Att du anmäler förstår jag.. för så får inte journaler se ut.. allt ska skrivas in.. minsta möjliga panodil ska skrivas in.. och helst också hur patienten har tagit det med panodilen.. om det är så att den har klagat på smärta.. och fått en.. så ska även hur det blev för patienten skrivas in…

    Kram Pysan

  3. Jag tror att det ibland tjänar ett syfte att anmäla. Även om man inte har fog för det genom att man blivit felbehandlad. Om man förlorar en nära anhörig och går och grubblar på hur man har blivit behandlad, om någonting skulle kunna ha gjorts annorlunda eller liknande, då är det nog lika så gott att bara anmäla. När man får tillbaka en bedömning som säger att utgången hade blivit densamma två dagar tidigare och att magsjuka var en sannolik diagnos första dagen, då blir det kanske lättare. Jag hoppas det i alla fall. Jag har själv blivit anmäld till hsan för vad jag tyckte var en absurt liten sak, blev friad och hoppas på att det hjälpte de anhöriga att gå vidare.

    Huvudsaken måste ju vara att man kan gå vidare, fokusera på sorgen och inte på sin bitterhet mot vården. Ja, det är vad jag tror i alla fall, och hoppas!

    Det har gått över ett år.. i november i år hade det gått två år.. och att anmäla hade blivit för gammalt..
    Att anmäla för detta tror jag inte att de får igenom.. för jag tror inte att sonen hade överlevt.. även om de fått rätt diagnos direkt.. för två dagar i cancervärlden händer inte mycket.. för även om det är en snabbväxande tumör så hade den inte vuxit så där jättemycket på två dygn.. trist men sant…
    Jag tror mycket väl att det var magsjuka.. och att de då upptäckte att sonen skelade.. och då måste det vara någons fel… att han har blivit sjuk… för det är så man reagerar när någon dör.. det måste vara någons fel..

    Jag tror inte att läkarna när det gäller det här fallet.. kommer att förstå varför.. varför de blev anmälda.. om det är så att det går vidare.. vilket jag inte tror att det gör… för det ska mer till för en anmälan.. och två dygn.. ursäkta.. men jag tycker att det är konstigt.. fast som förälder så tycker man att ett dygn är jättemycket.. fast det inte är det egentligen…

    Kram Pys

  4. Naturligtvis så ska det vara grova fel som begåtts innan man anmäler, inget annat.

    Som jag skrev så har jag aldrig skådat så dåligt skrivna journaler…jag frågade och fick till svar: det är minnesanteckningar..vi skriver inte in på en gång.
    Det är ju inte klokt…vi undrade jag och maken om det handlade om samma person eller om dom blandat ihop sonen med någon annan.
    Han hamnade ju i koma och dom hade haft bältesspänning på honom….vi sitter som frågetecken..varför hade dom haft det? Han har aldrig varit våldsam ..inte ens under sin psykos. Tvångsvård sa dom att det var trots att ingen av oss sagt att han skulle ha det.
    Hur f.n man kan spänna fast en person som är i koma är obegripligt och förkastligt.
    Det är bara ett exempel på eländet.

    Kram

    Minnesanteckningar är sånt som man skriver när man håller på.. sen sätter man sig och renskriver i journalen… att de har glömt både koman och bältesspänningen är under all kritik.. och slå hårt och länge.. och när du har gjort det så slå ett par slag för mig också..
    Anmäl.. och jag vill gärna veta hur det går för dig vännen…
    Kram i massor
    Pys

  5. Glömde skriva att …sonen var rädd och ledsen och säger att han aldrig mer vill dit….han säger ..hellre dör jag

    Krama om sonen från mig.. och jag förstår honom.. till fullo..
    Kram Pys

  6. Två dagar och sedan ställdes korrekt diagnos. Det kan och ska man inte anmäla. Tycker jag…

    Tre dagar.. sen kom rätt diagnos.. och det är inget att anmäla.. För jag tycker synd om läkarna om de anmäler…

    Kram Pys

Kommentera

