Tankar, känslor, smärta, små och stora A:n

Jag mår relativt bra.. smärtan finns där.. men inte alls på samma sätt som det har varit innan.. och därför mår jag ju bra… jag har mina morfinpiller som gör att jag dövar bort smärtan.. men inte så att jag själv blir lullig..

Har fixat ett mellan a idag.. det var faktiskt på tiden.. eftersom jag har lite problem med min mage.. så måste jag ju åstadkomma någonting mellan cytogångerna.. och jag vill att den ska var igång ordentligt när vi åker.. för annars blir det inte roligt… en hel vecka utomlands… utan att skita.. kan nog göra den mest optimistiska sur och grinig.. så nu är det ”operation göra-ifrån-sig-ett-stort-A-varje-dag” som gäller.. det är annat det är Amerikas operation ”Ökenstorm”… för Amerikanarna kan slänga sig i vägen.. det har inget att komma med i min operation..

Såg att Ima har skrivit och tackat mig.. jag blir glad över att få en liten uppmuntran ibland.. och detta var en.. jag skrev en kommentar till henne.. och den skriver jag också här.. det är om kärleken som man märker när man har fått diagnosen bröstcancer..

Det finns en kärlek.. en kärlek mellan kvinnor som har fått bröstcancer.. en kärlek som är ren sann och faktiskt ganska självklar.. och den kommer smygande.. den där dagen när man fått beskedet.. och så möter man den första som har samma diagnos som en själv.. den där första som faktiskt förstår till 100%… den där som vet vad det rör sig om.. den där med samma blick.. samma tankegång.. samma sätt att se på livet… de finns där.. plötsligt.. och plötsligt så ser du dem på stan.. de där som tittar på det där andra sättet.. det där sättet som säger: Jag förstår precis.. jag är också drabbad…

Ima skriver så bra.. och mycket av det hon skriver har jag själv upplevt.. och upplever fortfarande.. för det är så konstigt.. att när man får barn.. så kommer mycket av ens minnen tillbaka om hur mina föräldrar var mot mig.. och mycket om vad jag fick göra och inte… Dessutom så hade man vissa regler.. och det var inte många.. men de man hade rättade man sig faktiskt efter.. för man visste att straffet blev hårt om man inte följde de där reglerna…
När man får ett cancerbesked.. så vet man inte hur länge man kommer att leva.. varvid andra minnen dyker upp.. inte direkt några bra minnen.. utan nu pratar vi om de där tunga sakerna.. de där man vill ha gått igenom… och helst av allt har löst till dagen efter som tanken kom upp i hjärnan på mig.. för det är som att öppna ett stort arkiv.. men många mappar.. och i varje mapp ligger det ett eller flera A4 ark.. som är fulla av just det minnet.. man läser det och förhoppningsvis så gör man något åt det.. och så kan man lämna det.. ibland kanske man behöver hjälp med att lösa det.. och då får man säkert behålla vännen.. eller så förlorar man den för evigt…
Som min far.. han finns därute.. men han hör aldrig av sig.. och vad händer om jag dör.. hur gör han då??? Då står han där vackert med skägget i brevlådan.. men nu är relationen som den är.. trist men förbannat sant…

Syrran du vet vart jag finns.. om du orkar.. om du vill.. om du känner för det.. för det är lättare att du ringer när du har tid.. än att jag ska ringa och du inte har tid.. jag har tid.. nästan hela tiden.. Jag har två saker jag ska göra… jag ska ta ”stick i fingret” i morgon och jag ska ha behandling.. no. 17 på onsdag… annars är jag för det mesta himma…

I fredags så fick jag ett paket.. ett stort paket.. vägde 6,2 kg.. och kom från Leaf AB.. och var utställt till mig.. jag fattade ingenting.. inte ett jota.. men glad som är är så går jag upp och hämtar det stora paketet.. Ingen i familjen förstår någonting de heller.. gissningarna är otroliga.. allt från att de ska innehålla allt deras sortiment.. till bilar eller dylikt.. bara för att jag inte gillar bilar…
Väl hemma öppnar jag paketet.. och det visar sig att det innehöll fyrtiotvå (42) påsar med BILAR.. Jag äter inte bilar.. jag tycker inte om bilar..
Den älskade maken som är en handlingens man sätter igång att maila till Leaf.. och idag har vi fått svar… jag har varit med i en tävling.. jag har inte vunnit första pris som var en campingsemester.. och det jag hade gjort var att ”stajla en husvagn”..

Det stora problemet är: Jag har inte gjort detta.. jag har inte stajlat någon husvagn.. jag har inte varit med.. jag gillar inte bilar.. och vem är med i en tävling där man kan vinna något man inte gillar.. ??
Någon måste ha gjort detta i mitt namn.. men vem.. för den personen ska ha minst två påsar bilar.. det har jag bestämt…

nu är det så att jag vill veta.. jag vill veta vem det är som överöser mig med bilar… Fast här är det inte jag.. utan sonen som sitter i bilhavet..
Bil fan.. Fast vi vet ju alla att meningen med livet är 42

Fast det är inte bara jag som får saker.. Helsingborgs lasarett fick också en massa saker.. och det är ju bra att de kommer till användning.. än att ligga och ruttna..

Tydligen så har nu forskarna upptäckt att det inte finns ett samband mellan bröstcancer och svår bröstkörtelinflammation.. men ändå är det fler kvinnor som har haft en svår bröstkörtelinflammation som får bröstcancer.. så de har mer att nysta i här.. eftersom det i hälften av fallen inte var det bröstet som inflammationen hade varit i.. så forskarna tror sig veta att det kan vara för att kvinnan slutade amma.. och att det är där boven ligger.. för det är ju bra att amma.. Det märkte ju jag… sonen ammade jag i 3,5 år.. och ändå fick jag bröstcancer.. det kanske är så att man ska amma exakt en viss tid.. ammar man för länge så ökar risken igen… kanske något att forska på..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 svar

  1. Har du provat Laktulos? Kan rekommendera det annars…Stajlat en husvagn, haha! Fick du se hur det såg ut, stajlet? Hoppas den hör av sig som ordnat detta! Kram.

    Jag har Laxoberalldroppar på recept.. och det tar jag om det blir riktigt hemskt.. och inte kommit något efter 5 dagar.. för normalt är mellan 2-3 dagar.. och därför väntar jag till det har gått 5 dar.. och då hotar jag magen… och då brukar det komma…
    Nä.. jag vet inte hur min stajlade husvagn ser ut… fast jag är glad…

    Kram Pys

  2. Hej Pys.
    Det var inte illa 42 påsar godis, sonen blev väl glad?Fin kille.
    Nyfiken blir man vem som tävlat åt dig.

    Hoppas magen sköter sig nu så att du slipper tänka på det sedan, fy sjutton vad mycket skit det finns.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor…

    Jag misstänker att det är någon på bloggen.. och den som har gjort det får skynda sig.. för snart är bilarna borta…🙂
    Klart han är fin.. han är ju min son…
    Ja.. förstoppning är ju vad som väntar.. både av cyton och av morfinet… trevligt va?
    Kram Pys

  3. Det finns alltid undantag från regeln, själv har jag fött barn tidigt, fött många barn, ammat i över 11 år (sammanlagt) ändå får jag bröstcancer, till på köpet får jag ett återfall med metastasdjävlar (Ditt uttryck som jag snott), Men de krymper och jag fortsätter behandlingen. Vi kämpar på……..

    Kram
    E

    Ja.. vi är många som är undantag då… för jag tycker att det bara är återfall runt omkring mig…
    Metastasjävlar.. visst får du använda det… för det är ju så… varsigod…

    Kram Pysis

  4. Holy macarony!
    42 påsar bilar!!!
    Du kan bjuda in till Ahlgrens-fest ju!🙂
    Men jag håller med dig om att det måste kännas jättekonstigt att vinna en tävling som man inte ens har deltagit i!
    Och någonstans sitter en stackare som kanske HAR vunnit, men som inte får en endaste skumbil…
    Snacka om livets orättvisor!!🙂
    Skönt att du har fått någorlunda hyfsat i allafall. Hoppas för att du kommer må kanoners under semesterveckan sen.
    Kram!!

    Jag och maken tror att det är någon som har tävlat i mitt namn.. för allt stämde.. namn, adress och rubbet.. så jag tror detta… och någon har varit snäll…
    Att jag sen inte äter bilar kanske inte personen visste… för det är inte alla som vet att jag inte tycker om detta…
    Och 42 är meningen med livet.. så det kanske är därför… att jag ska ha detta.. för att jag har insett meningen med livet…

    Meningen med livet? Nä.. jag säger inget.. så har jag inte försagt mig…
    Kram Pys

  5. Jag har inte gjort det men tar gärna en bil eller två…de är ju så försvinnande goda! MUMS! O du…grattis till vinsten!

    Jag förstår dig.. och du kan gärna få en påse eller två.. käkar sonen bilar… ??
    Och det är kul att vinna något som man inte tävlat i…

    Kram Pys

  6. Ska definitivt inte påstå att ni som får cancer har tur, men ibland kan jag sakna den där kontakten mellan människor med vanligare diagnoser än att de uppträder på 1 på 40 000 som FA. Självklart finns de därute, jag har haft kontakt med flera. Och vissa har skildrat sin barndom, man blir helt knäsvag när man läser om någon som hade det precis på samma sätt som man var så ensam i. Sen upphör på något vis likheterna, alla har gått sin egen väg. Några lever Svensson-liv, några tycker efter många år fortfarande väldigt synd om sig själva osv. Och jag tycker inte att jag platsar någonstans, fast det är annorlunda nu mot när jag var liten, skammen är borta och jag är inte så socialt beroende på samma sätt (dvs att man som barn iakttar andra för att se hur man ”ska” bete sig och sen blir frustrerad när man inte kan leva upp till ”normalbilden”, sånt behövs inte längre).

    Det är rätt så kul att se att livet blir olika för människor.. fast ni har samma grundförutsättningar..
    Har du fortfarande kontakt med någon?
    Kram Pysan

  7. Nej. Jag lovar att de är absoluta toppen när det gäller rent praktiska ting. Hade kontakt med dem i samband med att jag skaffade min första rullstol. Mina nära oh kära hade bliviy deprimerade av att tala om något sånt, medan andra ataxiker berättade hur saker och ting förbättrats radikalt sen de skaffade rullstol och gratulerade mig till beslutet och gav mig handfasta råd. Men ska man prata om något djupare är vi inte alls på samma våglängd. Så förutsättningarna för någon djupare eller ens varaktig vänskap finns inte där.

  8. Du känner väl till att granatäpplen är mycket effektiva mot bröst cancer

Kommentera

