Veckornas cancernytheter…

Jaha.. vart börjar jag.. jo.. jag kan börja med att Stadium har designat en hel kollektion med ”rosa” grejer inför Rosa bandet

Kollektionen innehåller väska, sport-bh, kortärmad top i två färger, ¾-byxa och vattenflaska.

Varav 20% går till cancerfonden .. vilket är jättebra..

TePe går in och hjälper till på sitt sätt.. genom att sälja rosa flossa:

en rosa specialvariant av tandtrådsbygeln Mini Flosser

Där två kronor kommer att gå till Rosa bandet.. och detta tackar vi för..

När vi nu pratar om Rosa Bandet så kan jag meddela att Gert Wingårdh är den som designar årets Rosa Band… Det är så att i år kommer det att stå ”ska bara” med punktskrift….

Orden uttrycker det obehag många kvinnor kan känna inför bröstcancerfrågan och de ursäkter man kan hitta på för att slippa undersöka sina bröst.

Gert själv säger så här:

– Att undersöka brösten är som att läsa med fingrarna, därav punktskriften. Jag hoppas att bandet kan fungera som en påminnelse om att undersöka sina bröst och gå på mammografi när man blir kallad. På så sätt kan ännu fler upptäcka och överleva bröstcancer

Den 15 september kommer det att öppna en ny forskningsmiljö på Uppsala universitet för cancer i största allmänhet..
Mats Nilsson som är professor i molekylär diagnostik vid institutionen för genetik och patologi säger så här:

– Vi kommer att utnyttja en unik kombination av kompetenser, teknologier och provsamlingar i Uppsala som ger oss förutsättningar att utveckla skräddarsydda behandlingslösningar för enskilda cancerpatienter. Siktet är inställt på att uppnå bättre behandlingseffekter, och till lägre kostnad för samhället

Genom att samla deltagare från disciplinerna kirurgi, onkologi, patologi, tumörgenetik och molekylär bioteknologi samt från två bioteknologiföretagen Olink Bioscience och Olink Genomics, båda två också från Uppsala..
Det är så att man använder dyr cancermedicin på cancerpatienter.. fast det är bara 10-20% som medicinen är verksam på.. de andra får behandling och biverkningar som inte är av Guds nåde.. och ändå hjälper den inte.. Nu har man med hjälp av denna forskningsmiljön världens chans att kunna identifiera tumörcellernas DNA och även dess proteiner och kan på det sätter ge sig på cancern på ett för patienten mer skräddarsytt sätt… Detta gör att jag som patient kan få en behandling som är specifik för mig och min knöl.. och jag kan kanske på det visset slippa en massa elaka och jobbiga biverkningar…

För i dagarna har det kommit indikationer på att bröstcancer ökar ibland de kvinnor som är gravida.. Brösten blir ju knöliga och får en massa knölar och konstigheter när man är gravid.. och bröstcancer är det sista man tänker på när man är gravid.. Forskarna tror att det är så att vi också blir äldre innan vi skaffar barn.. och det kan har betydelse..

En annan cancernyhet är den här.. för det ska vara balans mellan östrogen och progesteron.. annars händer det konstiga saker i kroppen.. män som har för mycket av östrogen får prostatacancer… och kvinnor får PMS.. Så hormonerna styr en hel del..
Cancerrisken finns om det blir fel i balansen..

Här är en ska jag inte ska ställa upp i i alla fall.. det har jag bestämt mig för..

För jag lär inte vinna!!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Jag har rätt bra minne när det gäller att komma ihåg saker…fast inte namn…

    Jasså.. men du har ju inte någon cytohjärna eller??

    Kram Sys

  2. Hej, vet du jag skulle vilja ställa mig här på min balkong och vråla allt jag kan över denna förb.cancer och allt det de som drabbas behöver gå igenom. Jag vill skrika till honom där uppe, om det nu finns nån, varför hjälper du oss inte nu, de som är oskyldigt drabbade de med så stort mod och styrka som kämpar, varför är det så orättvist, varför drabbar det inte de som gör allt för att skada andra genom krig och andra hemskheter. Jag vet, det finns inget svar och jag blir så himla arg på allt detta lidande. Och så till råga på allt skall våra sk höga herrar som bestämmer om sjukvård och FK göra det ännu värre.
    Skall de som inget vet bestämma hur sjuka vi är, vilka signaler ger det till den unga generationen.
    Jag läser din blogg och hejar på dig allt jag kan.
    Kramar med styrka
    Birgitta, Carolas mamma

    Kunde inte sagt det på ett bättre sätt..

    Kram i massor
    Pysan

  3. Alla bidrag mottages tacksamt, för tillsammans kan vi bekämpa denna jävla sjukdomen!

    KRAM

    Ja..jag gör ju så gott jag kan.. jag skriver bloggen.. och jag har en insamling.. vad mer kan jag göra.. men det är så litet… i sig…

    Kram Pys

  4. Hej Pysan, Sussi från Stadium här. Kul att du skrev om vår Rosa Bandet-kollektion! Jag vill bara förtydliga att det är Champion som har designat den, så inte vi får ta åt oss äran för det. Däremot är vi väldigt glada att få sälja den, eftersom vi kan sprida den i stort sett över hela landet och i Finland och det är riktigt som du skriver att 20% går till Cancerfondens Rosa Bandet-insamling.
    Allt ljus på dig!
    Sussi

    Det är ni som säljer den.. och det tycker jag är kanonbra.. all heder åt er…
    Kram Pys som idag fått sin behandling.. för att bli Frisk

Kommentera

