Det är så man blir rädd

Jag läser om tjejer på aftonbladet som ignorerar att de har knölar i brösten.. tänk om det är en ”knöl jävel” vad gör de då efter ett år.. då det inte är en knöljävel i bröstet.. utan också en massa små knöl bebisar i lever, lungan och kanske om de har lite mer tur.. i skelettet…

Men om du nu hittar en knöl vad gör du då.. jag ringde vårdcentralen och fick komma dit samma dag.. hon hittar en svullen lymfknuta.. och det är då neonen tänds och rullgardinen åker ner… cancer blinka emot mig.. genom rullgardinens mycket tunna tyg.. och jag vill bara gå hem och inte leva längre.. men jag började blogga i stället..efter att ha tänkt ett par dar…

Nu är det dags igen.. dags för den där månaden när man mår som sämst.. då ordet rosa och bröstcancer blinkar mer intensivt än vanligt.. Det är den där månaden.. Den där då man helst av allt kryper ner under duntäcket och absolut inte har lust att ens gå till affären.. för det blir man bara arg över.. som förra året.. då Vileda gick ut med en rosa hink och rosa skurborste.. och tog 229 kronor.. varvid 5 kronor gick till rosa bandet kampanjen.. då blir man ledsen.. och mailar och inte fan får man något svar.. de är till att ge oss bröstcancerkvinnor ett slag i magen.. För det kallar jag snålt.. i dubbel bemärkelse.. de kan i alla fall försöka försvara sig.. men nädå… inte ett ljud… trist som fan..

Fast jag överlever nog den här månaden också.. fast det blir tufft.. jag kommer ju att vänta.. för väntan är synonymt med ordet cancer.. vi får vänta på kallelser.. vi får vänta på undersökningar.. vi får vänta på behandlingar.. och vi får vänta på att få komma på återbesök… dagen idag på röntgen.. den där i kistan.. den där läskiga saken.. som jag inte gillar.. och nu inträder det stora VÄNTANDET… För jag ska inte på återbesök till onkologen förrän den 2 november.. det är en månad tills dess.. så får ni cancer.. var beredd på att ni får vänta.. för det är liktydigt med cancer..

Väntans tid är här..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

3 svar

  1. Ja man behöver kolla sina bröst….absolut!

    Hade du någon värk i och med att du kände knutan eller ömmade det?

    Ja det är en eländig väntan…en kompis åt mig får inga raka svar av sin onkolog hur det ligger till…hon har varit på strålning nu så att hjärntumören inte ska komma tillbaka..men så är det ju den tumör som sitter i lungan..dom säger att den inte går att operera men dom ska kanske kunna hålla den i schack med behandling. Nu väntar för hennes del cellhämmarbehandling (kolla Pys..jag lär mig..att bli av med det eländiga ordet)

    Kram

    Jag fick en liten knöl på sommaren.. som kom och gick.. vad jag har förståt så måste den har varit början på cancern.. sen i oktober-december så hittade jag knölen igen.. men då försvann den inte.. utan blev bara större.. sen var jag till vårdcentralen i april.. för då började den göra ont.. så smärta kan förekomma.. men det är inget specifikt att det ska göra ont..

    När det gäller din vän så håller jag tummarna.. för kan de hålla den i schack.. att den inte växer.. eller kapslas in eller försvinner.. för huvudsaken är att de inte växer mer.. och i princip är döda.. för då kan de vara kvar.. bara de inte fortsätter att sprida sig så är det rätt så lugnt…

    Kram i massor
    Pys

  2. Mod och styrka vännen, vi klarar denna månaden med. Håller med om att det är jobbigt på många sätt men det bringar en hel del i kassan för organisationen vilket vi får se som det positiva.
    Är iväg hela dagen så jag får maila svar på dina frågor imorgon bitti….men snabbt kan jag säga att punchinellan (metallbiten) lägger man förslagsvis bakom vissa motiv som extra effekt….kolla min blogg eller googla bildresultat på punchinella🙂

    KRAM

    Ja, mod och styrka behövs i denna månad.. och jag blir glad för minsta lilla krona som kommer in till cancerfonden.. för cancer ska med ont fördrivas.. och till det behövs pengar.. mycket pengar..

    Då har jag fått svar på det.. jag gjorde mitt första kort igår.. ett grattis kort till maken.. som jag tyvärr inte kan lägga ut på bloggen än.. eftersom han inte vill se det förrän han fyller år.. men jag ska försöka få till några fler kort under dagen…

    Jag har beställt en silhuettsax från panduro.. och jag hoppas att grejerna därifrån kommer fort…

    Kram i massor
    Pysis

  3. Nog försöker jag kolla…men det är svårt, tycker det är småbuckligt överallt, och så är de ju ömma ibland också😦 Här kallas man när man är 50, har gått ett par gånger redan.
    Tänkte på en sak, finns det nån statistik från tex förra årets oktober hur mycket bröstcancerfonden fick in? Hur mycket det ökade jämfört med andra månader. Och visst försöker en del göra sig profit på det, 5kr, ha! Men jag har en rosa jacka året om! Äääällllskar rosa! Kram! Vi hörs!

    Under oktober fick cancerfonden in 46 miljoner lite drygt.. och året innan var det över 50 miljoner.. hur mycket de får de andra månaderna vet jag inte.. men maila dem och hör.. för det hade varit intressant att se om det är kanon att dra igång en gala på detta sätt.. men tydligen så är de det.. annars hade de inte kört den.. eller hur…

    Huvudsaken är att du känner.. för du känner dina bröst.. även om de är knöliga och lite ömma… man behöver INTE ha ont för att man har en cancerknöl i bröstet.. det är faktiskt ovanligt att man har det… och genom att du känner och mammografin innan har varit bra.. så har du inget i tuttarna.. men en dag kanske du känner något som inte har varit där innan.. och ha då koll på den… cancerknölar är ofta stenhårda.. och såna knölar som man har jämnt brukar inte vara så hårda… och allt nytt som inte varit där innan.. de är det man ska ha koll på..

    Kram i det oändliga..
    Pysan

Kommentera

