Sovedag

Vissa dagar har jag vad jag kallar ”sovedag”.. Det är dagar då jag är tröttare än vanligt.. och det är inte så konstigt om man tänker på vad sjukvården stoppar i mig…

För att inte prata om det jag får stoppa i mig här hemma.. för att överhuvudtaget komma upp ur sängen… Morfinet gör att jag blir trött.. cytostatikan gör att jag blir trött.. och då är det inte konstigt att jag har de här sovedagarna..

Jag kan utan större problem sitta och somna framför datorn.. jag drömmer mycket tydliga drömmar.. och kommer någon in och frågar mig något så kommer ofta ett mycket konstigt svar.. eller så frågar jag något konstigt för jag har ju just blivit väckt från en dröm där det hände konstiga saker…

Den älskade maken har ibland tyckt att det har varit lite obehagligt när jag blir mer sovande än vaken.. men jag har lugnat honom om att det är så och det får han helt klart acceptera.. och får han konstiga frågor eller konstiga svar.. så får han fråga igen eller så får han fråga vad jag menar när jag är lite mer vaken och lite mer med…

Att kunna sitta och sova har jag aldrig kunnat innan.. men nu kan jag.. och visst kunde jag också ibland kunna känna att det var lite läskigt.. men nu har jag lärt mig och jag gillar faktiskt att kunna göra så.. en liten nap bara så där… tyvärr blir det så att det blir inte en liten nap utan ett helt pärlband av små napar.. fast sist gick jag och la mig och sov i 1½ timme.. och det tänker jag göra nästa gång jag börjar få de där små naparna.. för nu vet maken.. och jag vet..

Dessutom vet jag hur jag ska göra i fortsättningen.. för så fort jag börjar känna att jag får de här så ska jag gå och lägga mig och sova en timme eller så länge som kan behövas.. för jag blir inte helt sovande.. och min kropp kräver ju nästan att jag ska göra de här som naparna.. annars hade jag inte fortsatt att små sova vid datorn… så det ska bli intressant att se hur det blir nästa gång jag får en sovedag…

Jag ska också räkna hur länge det är mellan varje sovedag.. alltså.. hur många dagar som det går emellan de där sovedagarna.. om det finns ett mönster i det… för det kan faktiskt hjälpa mig.. att jag sover lite längre just de dagarna… om jag inte har behandling inbokat… eller någon undersökning… för de är viktigare.. för jag kan sova under det att droppet går.. om jag inte har besök… och jag kan sova i taxin dit och hem… för det tar i alla fall ca 40 minuter med taxi till sjukhuset…

Det har alltså hänt att jag har suttit och bloggat och somnat.. så fint framför datorn.. och så har jag drömt något.. och det måste jag skriva ner.. för det ska in i mitt inlägg.. och så läser jag som tur är inlägget.. för då visar det sig att det jag tycker att jag ska skriva inte alls passar in i just det inlägget.. utan det får bli ett helt nytt blogginlägg… lite konstigt det där med mina drömmar… just nu kan jag inte ge ett konkret exempel.. men jag ska försöka få till ett när jag har nästa sovedag…

Nu väntar facebook på mig.. om ni vill veta vem jag är där… maila.. eller leta själva…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 svar

  1. Hej på dej igen här oxså.

    Om du kanske minns så gick min bästa vännina bort i sviterna av sin bröstcancer så därför har jag så himla svårt å läsa om dej…smärtar fortfarande… saknar henne så oerhört mycket så tårarna bara rinner över….hon fick ju först bröstcancer sen när ena bröstet var bosta, skelletcancer och hon var på bättringsvägen när levercancern till slut tog ut hennes liv. Allt inom loppet av 1 § år. Å det gick fort otroligt fort på slutet.
    Jag läser dej det gör jag men sällan jag kommenterar för jag har redan upplevt cancern på nära nära håll.
    Men jag håller alla mina tummar å tårna oxså för din skull bara så du vet.
    Kram Agge eller AggethelittleAngel eller @gge eller vad du nu känner mej som..

    Ja.. det var på aftonbladets blogg en gång i tiden.. och nu har jag ju fått skelettmetastaser som du kanske har förstått av att jag har ändrat bloggnamnet lite…

    Annars är det gött med mig.. har varit en vecka i Spanien och vill åka iväg igen så fort som möjligt.. men i rådande ekonomiska kris så är det just nu omöjligt.. men vi sparar så mycket vi bara kan.. och vi SKA iväg igen..

    Kul att se att du lever.. och jag hoppas att du brinner lika mycket fortfarande för det du brinner för.. själv går all energi till att stå emot biverkningar av cytostatika och smärtstillande medicin… jag står på långtidsverkande morfin och även korttidsverkande… så en vanlig dag så äter jag en halv frukost med bara mediciner… allt från omeprazol över postafen till panodil och morfin… lite trist.. men fan så nödvändigt…

    Kram Pys som blev glad att höra ifrån dig… och du behöver inte läsa min blogg.. bara kom in ibland och skicka en kram vet jag.. det räcker för att jag ska må bra..

  2. Så bra att du lyssnar på din kropp när den vill sova…men detta inlägg kanske är skrivet i vaket tillstånd? 😉 Kram!!

    Ja, jag måste ju börja göra det.. att lyssna mer på den och att det inte är någon skam att gå och lägga sig mitt på dan för att man är trött.. för jag är ju så in i norden trött när jag har sovedagarna…

    Kram Pys

  3. Då e vi 2 som haft sovedag, fast av olika anledningar….
    Men jag är fortfarande lia trött….e bara uppe och tankar lite kärlek och vätska, sen ska jag snällt krypa ner i bingen igen o bli där tills imorgon bitti då jag hoppas febern har gett med sig.
    Många kramisar från en som uppskattar dina gulliga kommentarer och mail 🙂

    Jag har inte haft sovedag idag.. det hade jag i fredags..

    Men det är skönt att ha dem ibland… för man blir så mycket piggare sen.. fast däremot har jag haft kissedag idag.. och det är inte så kul.. jag ränner som en borstbindare.. och jag ryter åt dem som står i vägen… Hoppas att du fick mycket kärlek tankat..

    Jag fixade faktiskt ett G A idag… och det känns bara sååå skönt..

    Kram Pysis

  4. Ha du dina sovedagar, gulligt ord förresten.Lyssna på kroppen och det är nog inte fel att sove i bingen då istället för på tangentbordet.Min gamla trötta paps sover nästan jämt också, förstår din älskade makes oro.Jag måste nästan tvångsmässigt kolla om hans bröstkorg rör på sig, om han andas.Vid frukostbordet brukar han som ett fyllo eller litet barn somna med bollen i filen!:-)

    Var rädd om dig vännen,

    varma kramar!

    Ja… man måste lyssna på kroppen.. och det är inte så konstigt.. jag är uppe i 140 mg morfin på morgonen i långtidsverkande.. och 40 mg i kortidsverkande.. och sen kommer de andra tre/fyra medicinerna på det.. och så en gång i veckan så sprutas det in en massa cytostatika i mig.. och var fjärde vecka även benstärkande.. och det sista ska jag ha resten av livet…

    Inte konstigt att jag är trött… men idag har jag haft en bra dag…

    Kram i massvis..
    Pysishjärtat

  5. Jag som har så svårt för att sova..sover inte utan sömntabletter just nu…tror att det är klimakteriet som ställer till det 😉

    Jag kan vandra halva natten..suck.

    Kram

    Ska vi byta??
    För jag sover ju rätt mycket den där dagen.. och snart är det väl tid igen..

    Kram Pys

Kommentera

