Nya forskningsrön kring bröstcancer och olikheten i vården av de som brabbas och lite annat..

Jag vill börja med att skiva om det här.. Jag tycker att det är kul att det går framåt hela tiden.. och bara sen jag fick bröstcancer 2006 så har sååå mycket hänt… De nya rönen som kommer verkar gå mot att de snart hittar den där sista lilla pusselbiten som behövs för att tala om hur och varför just cancer uppkommer.. och hur man ska behandla den..
Den senaste upptäckten är alltså följande:

lyckats kartlägga samtliga delar av den DNA-sträng som finns i en av de vanligaste bröstcancerformerna

Vilket leder till att:

– Upptäckten kan betyda att vi kan ta fram skräddarsydda mediciner för varje patient

säger chefen för bröstcancerforskningen vid British Columbia Cancer Agency professor Samuel Aparicio.
Det har tagit tid.. men forskning måste få ta tid.. och det är helt fantastiska saker de har hittat:

Efter att under nio år ha studerat DNA-sekvensen i en bröstcancertumör hittade forskarna 32 mutationer varav fem skulle visa sig återkomma i samtliga celler i tumören. De fem var alla tidigare okända som delaktiga i uppkomsten av cancer.

Sug på den godbiten…

Jag ser att snällposten också går ut med det där om olika saker som man kan köpa.. trist att de inte tar upp att det är så lite som går till cancerfonden av pengarna man betalar för varan.. De är som de heter..🙂
Det är bra att uppmärksamma och det är bra att det finns företag som går in och försöker få in pengar.. men de behöver inte vara så jättesnåla och bara låta en bråkdel av pengarna de får in på varan som går till Rosa Bandet.. för istället för att handla en skurhink och en skurborste.. och ge 5 kronor till Rosa bandet.. så kan jag sätta in de där 229 kronorna som det kostar till Rosa Bandet istället.. fast då blir jag ju utan städgrejer.. men det har jag redan… fast jag behöver helt klart en ny skurmopp..

Metros chefsredaktör Ann Olrin skriver idag om orättvisan inom de olika landstingen när det gäller bröstcancerdiagnoser och vad som sker med patienterna.. jag har en vän.. en vän som fick bröstcancerdiagnosen samma år som mig.. men ett halvår efteråt…
Jag genomgick hela baletten av undersökningar (lungröntgen, skelettscint och ultraljud av buken), för att ha ett utgångsvärde ifall jag skulle få problem senare.. och se vad bra att jag gjorde det.. för det första så hade jag ”bara” cancer i bröstet vid den tiden.. allt annat var ua… och dessa saker är bra att ta fram nu.. för att jämföra.. och vilken tur att de fanns.. när jag nu fick mina metastaser..
Min älskade vän.. hon fick ingen av dessa undersökningar.. det räckte med bröstet i princip.. idag sitter hon där.. med levermetastaser.. och troligen har hon även i skelettet.. ändå bor hon i Stockholm.. och det är skandalöst.. fast jag vet att hon är en kämpe.. som inte ger upp varken i första eller andra försöket.. utan hon kämpa på..

Sen måste jag tala om att ingen går fri.. alla kan vi drabbas av cancer.. det finns unga kvinnor som får bröstcancer.. och det finns män som får bröstcancer.. fast de sista är ungefär 40 män varje år i Sverige..

Så känn och lär känna dina bröst.. vare sig du är kvinna eller man.. det kan rädda livet på dig.. vad än forskarna säger…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 svar

  1. Hej Pys!!
    Hur e det idag?
    Jag själv e så uppe i varv att jag blir alldeles slut på mig själv.
    Husköp var på gång, men budgivningen gick överstyr så vi hoppade av😦 Bättre lycka nästa gång.
    Har svårt att fokusera tankarna och skriva i bloggen men det kommer kanske.
    Du skriver så himla bra jämt, jag får ju nästan prestationsångest!
    Du e kanon!!

    Varma höstkramar
    Ima

    Jag mår bra.. förutom att jag har kissedag.. så jag har varit på toa si så där en 11 12 gånger vid det här laget.. men det är skönt att bli av med vätskan som annars går ner benen på mig..

    Bloggandet går upp och ner för mig också.. och jag blir så generad och rörd för de vackra orden om mitt skrivande.. och du ska inte få prestationsångest.. för det blir det inte bättre av…
    Skriv från hjärtat direkt.. det gör jag numera… Innan kunde jag finslipa på ett inlägg i ett par timmar.. och ändå tyckte jag inte att det blev bra.. men så började jag skriva direkt från hjärtat igen… och då rinner texten lättare ner till tangentbordet.. och jag behöver inte direkt tänka på vad jag skriver.. det blir begriplig text av det ändå….

    Kärleken känns…

    Kram Pysis

  2. Oh så bra inlägg! Ja, bara känn o kläm säger jag!!! Bra Pysan, bara på alla där ute! Det är livsviktigt!
    Sen håller jag med du, jag gillar inte snåla företag som använder sig av den rosa månaden för lite extra försäljning. Satsa rejält istället och ge en stor slant vettja!

    KRAMISAR

    Tack så jättemycket för berömmet för det jag skriver..
    Visst är det viktigt.. med kläm och känn…

    De som är problemet är att folk ser att de hjälper till att bidra.. men de tänker inte på hur mycket/lite som verkligen går till Rosa Bandet.. av 229 kronor för hink och mopp så är det bara 5 kronor som går till själva insamlingen..
    Det retar mig.. för de som är snålast är ju vileda..

    Kram Pys

  3. Köp en skurmopp då och ge resten till Rosa Bandet.

    Jag får se hur jag gör…

    Kram Pys

Kommentera

