Stamceller.. är roten till liv..

En cell.. det är uppkomsten för liv.. en enda liten cell.. och den får namnet stamcell.. för från den kommer alla celler att utvecklas.. den är inte specifik.. men den gör celler som blir inriktade på olika saker.. den gör celler som ska bli till en lever -> leverceller.. och de som ska bli röda blodkroppar -> blodceller.. och så fortsätter det.. en vanlig cell lever ett tag och sen dör den..…men den har då delat sig ett visst bestämt antal gånger… men det gör inte en stamcell.. den delar sig till en stamcell.. och en cell som kan bli till den vävnad som behövs.. och så kan den hålla på hur länge som helst.. utan ett direkt mönster..

Forskare kom på nittiotalet på att det även finns stamceller i cancertumörer.. Dessa cancerstamceller fungerar ungefär på samma sätt som vanliga stamceller… men de har en egenskap som gör det svårt med behandling.. för de där cancerstamcellerna dör inte av behandlingen varken av cytostatika… eller av strålningen.. de lever vidare.. och har man otur så blossar cancer upp igen..

De där cancerstamcellerna är svåra att hitta.. men de finns där.. inne i djupet av våra kroppar.. de sitter där och bidar och väntar på sin tid.. att det ska vara optimalt att sätta igång att dela sig… finns de där från början.. men de sätts på när det är på ett visst sätt i kroppen..? Eller är de något som kommer av en vanlig stamcell.. som vid delningen blev skadad på något sätt… och på det sättet fortsatte att dela sig med skadan och då uppkommer ju en cancertumör efter en tid…

– Det ger oss ett uppfriskande nytt sätt att se på cancer och förstå hur den växer. Alla celler har inte förmågan att driva på tillväxten, säger Peter Dirks.
Enligt honom betyder upptäckten av dessa celler att det finns en sorts hierarki mellan cancerceller.
– Vi vet att vanliga stamceller har förmågan att stå emot både cellgifter och strålning, säger Peter Dirks.
– Det kan åtminstone delvis förklara varför cancer ofta kommer tillbaka trots att behandlingen lyckats få bort det mesta av tumören. För att förstå de mekanismerna måste vi lära oss identifiera cancerstamcellerna och hitta läkemedel som biter på dem, säger Peter Dirks.

(Peter Dirks är cancerforskare vid Sick Children Hospital i Toronto).

Om man nu hittar något som kan skilja cancerstamceller från vanliga stamceller.. så tror jag att man kan behandla cancern så att det blir 99,99% överlevnad… för jag tror att en 100% överlevnad aldrig kommer på tal… för att en del som känner något väntar för länge och cancern har fått för stor del av kroppen att härja runt i…

Debatten som förs just nu är att man inte vet hur de där cancerstamcellerna uppstår.. och det krävs mer forskning för att få veta hur de uppkommer.. forskarna är inne på att det är kroppens egna stamceller som ligger bakom bildandet av cancerstamcellerna.. och då behövs ytterligare forskning.. varför kroppens celler börjar att tillverka dessa cancerstamceller..

– I tjocktarmen har vi jättebra bevis för att det är vanliga stamceller som ballar ur och blir roten till det onda, säger professor Jonas Frisén, stamcellsforskare vid Karolinska institutet.

Ett annat problem är att stamcellerna och cancerstamcellerna är så svåra att upptäcka bland alla de andra cellerna…

– De karaktäriseras ju av att de just är så omärkvärdiga, och därför saknar vi fortfarande många markörer för att kunna skilja ut dem, säger Jonas Frisén.
Han studerar cancerstamceller i tjocktarmen. En viktig del är att finna något som skiljer cancerstamceller från vanliga stamceller. Det skulle kunna användas för att få fram nya läkemedel som effektivt slår mot just cancerstamcellerna, utan att förstöra de livsviktiga stamcellerna.

Glädjande nog så kan han meddela följande:

– Vi har hittat en sak som skiljer vanliga stamceller och cancerstamcellerna i koloncancer. En dag kan det kanske användas för att minska tillväxten hos tumörer utan att ge allvarliga biverkningar i frisk vävnad

Det behövs helt klart mer forskning på det här med stamceller och cancerstamceller.. för hittar forskarna bara ett sätt att leta upp cancerstamceller i en kropp.. så är mycket vunnit.. dessutom om de kommer fram till en typ av behandling som tar död på cancerstamcellerna men inte våra vanliga stamceller som vi måste ha för vår överlevnad..

Det är därför som Rosa Bandet finns.. för att vi ska kunna skänka pengar.. och för att driva forskningen inom cancerbiologin vidare… Köp en blomma till någon du tycker om… eller varför inte ett lapptäcke.. till någon nu i höst.. så man kan krypa upp i soffhörnet.. med en kopp varmt te.. och mysa till det.. och kärleken till livet får snurra omkring oss..

För hösten är här!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 svar

  1. Jag vet inte hur det går till att skriva en bok. Ja skriva den kanske, men att sen ge ur den, ingen aning! Tänkte att man eller du kontaktar ett förlag och på den vägen är det. Du har ett bra underlag till en bok, så fundera på det!
    Jag fick svar på min knöl idag. det var en cancer, en snällare variant, så nu blir det strålning senare i höst. Just nu har jag blandade känslor av fruktan och lättnad.
    Det där du skrev om att krypa upp i soffhörnet… jag älskar våren och sommaren och tycker den mörka årstiden är ganska pyton. Men du har rätt, livet är för kort och trevligt för att man ska längta till våren redan i september. Så jag ska lyssna till ditt råd. Ner i soffhörnet, dessutom ska jag skicka en blomma till en vän som just nu väntar svar på sin knöl i bröstet. Suck, det finns alldeles för många knölar i omlopp. Sov gott och kram!

    Visst finns det alldeles för många knölar i omlopp.. och då såna där elaka saker…
    Trist att det skulle vara en liten jävel du hade.. men den verkar snäll.. har du pratat mycket med den eftersom du bara behövde strålning?

    Jag tar en dag i sänder.. jag kan inte se längre.. och det är rätt så skönt.. ok, visst planerar jag saker längre fram.. men jag kan liksom inte glädjas förrän den dagen jag är på väg.. för det kan hända så mycket innan man är där… och då blir livet enklare.. för varför ska jag sitta här och veta att om si och så många dagar är det februari.. och månaden jag hatar.. det går inte.. för då om något mår jag skit…

    Jag lever nu.. och inte i framtiden…

    Kram Pys

  2. Här kan du skriva och få utgiven en bok https://www.vulkan.se/

    Linda Skugge och Sigge Eklunds förlag öppet för alla. Det är det Tonårsmorsan använt.

    Tummen upp för mer pengar till forskningen!

    KRAM från mig som är sååååå glad för din skull!

    Jag har inte bestämt mig om jag vill ge ut en bok.. men jag har nog tillräckligt med text för att få till en bok…
    Vulkan skola jag kolla in.. jag gjorde det nog för ett år sedan.. då det var någon som hade en tanke om att jag skulle ge ut en bok..

    Jag får nog googla lite.. och skaffa mig en skrivare… *hihii*

    Kram Pys

  3. Jag har en fråga som du säkert kan svara på och sen göra ett lååångt inlägg om. De som dör av cancer, vad är själva dödsorsaken? Vad händer i kroppen liksom? Vet inte om du skrivit om det innan, men jag vet att det är många som undrar.
    Kram till dig!

    Jisses.. detta kräver ett mycket långt svar.. som kommer att bli för långt för att skriva en kommentar..
    Dessutom är jag alldeles för glad för att skriva om döden idag.. för den är så långt borta.. och därför får du vänta på att jag ska svara… påminn mig om jag inte bloggar om det om några dagar..

    Kram Pysis

  4. Jag läste en intressant artikel i Illustrerad Vetenskap häromdagen. Det handlade om hur metastaser uppkommer och vilka celler i vår kropp som hjälper dom ”på traven”. (Tyvärr finns inte hela artikeln på deras websida http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=1550_14). Även om det inte innebär att man kan förhindra cancer så kanske man kan förhindra metastaser och det är ju ändå ett steg i rätt riktning!

    Ha en fin dag!

    Denna ska jag kolla in.. jag återkommer…
    Kram Pys

  5. Oj…det kom med en parentes i själva länken. Sorry.

    Här är den rätta adressen:

    http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=1550_14

    Detta kommer det nog att forskas på mer.. och vi har inte sett slutet på detta..

    Kram Pys

  6. This is a great blog, hopes you can add content in english for the ones don’t speak your language.-

    If you are interested to send flowers in Sweden I recommend our website http://www.flowerssweden.com

Kommentera

