Jag får väl tala om gårdagen..

Igår var jag till sjukhuset.. för min sista behandling med cytostatika i droppform.. så nu kommer jag att varje tisdag fotografera mig.. för att visa hur mitt hår utvecklas veckovis under ett år… så ni får hålla tillgodo.. just nu är jag mer eller mindre flintis.. ett och annat litet vitt hår spretar iväg… men det är för lite att fotografera.. och de kommer inte att synas på kortet ändå… Första inlägget om hårväxt kommer v. 43.. håll tillgodo…

Sen pratade jag med min sköterska igår om att jag skulle på återbesök till min ”kära” onkolog den 16.. istället för den 2 november.. och efter ett tag kom hon och frågade om jag efter behandlingen kunde stanna kvar och träffa onken.. vilket jag kunde.. eftersom onken inte är där på fredag.. och dessutom var det så att den tiden jag hade från början hade någon annan fått… och nästa tid var den 10 november.. och då är jag bevisligen inte anträffbar..

EPO sprutan slapp jag.. då mitt Hb var 116 och de vita blodkropparna var 3,6.. så det rör på sig åt rätt håll..

fick jag då träffa honom, min kära onkolog.. som idag faktiskt var mycket trevlig och faktiskt (kors i taket) inte svor en enda gång…

Min behandling i framtiden ser ut så här.. jag ska ta cytostatika i tablettform i 14 dagar.. sen har jag en vilovecka.. och så 14 dagar cyto igen.. dessa kommer jag att få i en 14-dagars dosett från sjukhuset (bild kommer när jag fått den).. och jag kommer att få ta blodprover för att se hur mina värden är.. det är så mycket man kan läsa av hur en kropp mår bara genom ett litet blodprov.. håret kommer som jag sa tidigare att växa ut.. men jag kommer att få lite andra biverkningar av denna cytostatika.. men inte alls i den omfattning som jag fått nu… men det är inte så konstig när de har kört in en massa idegran i kroppen på mig.. det kan ta död på den starkaste.. så inte konstigt att min kropp har förfallit så till den milda grad som den har..
Jag ska en gång i månaden åka till avdelning 73 och mina älskade cytotjejer.. för att få benstärkande…. och det lär jag få göra livet ut… men vad är väl det.. för jag väljer ju livet.. och inte döden.. och då är ett besök på sjukan ingenting i sammanhanget..

Det mest fantastiska är att jag får åka till Göteborg.. vilket jag var tvungen att fråga onken om först innan jag sa något till någon.. För jag visste inte om mina metastaser kunde strula till det för mig.. Jag fick ju kallelsen för en vecka sen.. men har inte velat läsa eftersom jag inte visste om jag var godkänd för det.. men jag har fått OK från onkologen.. så jag reser…

Vad ska jag då göra i Göteborg.. jo, jag ska besöka Sahlgrenska.. för den 10 november blir jag opererad…
Jag ska äntligen få mitt nya bröst.. kan ni förstå.. jag ska bli två tuttad.. efter att ha gått enbröstad sen den 14 augusti 2006.. så ska jag bli HEL.. Jag ska bli en hel kvinna.. jag ska inte gå omkring med ett bröst.. och en äcklig silicon imitation av mitt riktiga bröst… Jag ska bli HEL.. jag är så lycklig så tårarna trillar och tankarna var tvungna att stillas och jag landa i tanken på allt detta.. och jag kunde inte skriva det igår.. för då hade ni inte förstått någonting av mitt svammel.. men nu har jag landat.. men jag kan inte riktigt förstå att det är på gång.. att jag har fått en operationstid.. att jag ska bli hel.. att jag ska bli två tuttad igen… ni kan säkert läsa min lycka i texten.. Jippie-kay-ejji… Tjohoo.. och jag vet inte alla glädjeyttringar som fälldes igår.. och jag klarade även av att hoppa jämfota.. inte så högt men ändå.. jag klarade det…

Kan ni fatta.. jag ska bli hel…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

21 svar

  1. Grattis till hår och bröst och allting! Fast jag inte känner dig, (men följer din blogg) så blev jag så glad när jag läste detta – din glädje lyser igenom så starkt, och den smittar!

    Kram och lycka till!

    Jag har liksom inte riktigt förstått det än.. men när jag skriver det så förstår jag.. äntligen…

    Tur att jag kan glädja någon..

    Kram Pys

  2. Jätte jätte grattis till bröstet!!

    Och till att du skall fa haret tillbaka och allt.. Det later som att du gar en härlig höst och jul tillmötes 🙂

    Kramar och lycka till med operationen!

    /Malin

    Ja, jag är jätteglad.. och nu ska jag börja planera.. den stora resan..
    Så nu ser det inte lika mörkt ut under den här hösten i alla fall..

    Kram Pys

  3. Vad ska du då slåss med när du inte har silikonisen längre?

    *vässar kaststjärnorna*

    Tror du att jag lämnar tillbaka dem.. det kan de glömma på ortopedtekniska..

    *tar en siliconis i handen och kastar den lite upp i luften för att få bästa reslutat vid iväg kastandet*

  4. GRATTIS!
    Vad härligt, nu har du verkligen ngt att se fram emot!
    Inte för att varken kvinnligheten eller personligheten sitter i brösten, men förstår att det känns skönt ändå….det är ju en kroppsdel som fattas.
    Kram Ia

    Ja.. det fattas något… och det ska bli så skönt så…

    Kram Pys

  5. Stort grattis!!! Jag väntar nu på att min onk ska skriva remiss och jag längtar också sanslöst mycket efter att bli hel igen…
    Stoor kram!!!
    Lena

    Ja.. jag har gått lite på nålar.. för det gällde ju vad onkolgen sa om operation.. och nu har han sagt ok.. så jag hoppas att det är ok på Sahlgrenska också..

    Kram Pys

  6. Åh vad härligt att höra! Och jag som så gärna vill ha en storlek mindre bröst… Kan du inte fråga dem om de kan transplantera lite vävnad från mig till dig? Så får du liksom ”riktiga” bröst, superbra ju!
    Och så kan vi ligga bredvid varandra på avdelningen sen och jämföra våra nya snygga bröst 🙂
    Kram Ulrika

    Nä.. jag ska bli plattmagad.. för de tar min mage och flyttar upp.. så jag blir av med den där gamla bebismagen…

    Kram Pysis som hade tyckt att det var kanon om vi legat inne samtidig

  7. Hej Pys.
    Vad glad jag blir för din skull, du behöver verkligen all glädje som tänkas kan.
    Blev lite orolig efter ditt inlägg igår,men det var bara glädjande besked du har att förtälja.HÄRLIGT!!!
    KRAM Lillemor

    Hej Lillemor

    Klart det var bara glädje.. och det lyser om mig sa maken… när jag studsade rundor här…

    Kram Pys

  8. Blir glad hela jag när jag riktigt hör hur du bubblar!!!!
    *hoppar och studsar med dig*
    KRAAAAM!!!!
    Och tack för din nattliga filosofering hos mig! 🙂

    Ja.. visst är det kanon.. *fortsätter hoppa rundor*
    Det var så lite så.. jag hoppas att du vart nöjd med det jag skrev..

    Kram i massor
    Pysis

  9. GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!! Blir så glad för din skull.
    Massor av kramar
    Barbro

    Jag är också glad.. *kan inte sitta still*

    Kram Pys

  10. Rubrikfreak som jag är så kallar jag ditt inlägg för höst-bröst! 😉 Stort grattis, jag kan tänka mig att du är glad…

    Ja.. jag kan tänka mig det.. höst-bröst.. jo, jag tackar jag..
    Ja, jag är som solen en vårdag.. i alla fall så försöker jag stråla ikapp med en sån.. för en höstsol lyser inte på samma sätt som vårsolen..

    Kram Pys

  11. Bästa Pysan
    Det är med glädje jag läser det du skriver så himla skönt att det gått bra och mina tårar rinner för jag kan föreställa mig din glädje inför opr. PS Glädjetårar för din skull och du vet…. Men säger som min dotter sa då ”Nu är det som det är”.
    Varma tankar och kramar och lycka till
    Birgitta, Carolas mamma

    Ja.. och bara det att de ger mig ett nytt bröst betyder så mycket för mig.. det betyder att jag har en bra bit kvar innan jag går ut genom grinden.. och det är inte cancern som tar och gör plats för mig.. utan något annat..
    Din dotter hade så rätt så…
    Kramar i massor
    Pysis

  12. Stort grattis! Så skönt dessutom att du slapp gå och vänta utan att du fick besked så här!

    Ja.. och att det där läkarbesöket blev som det blev.. och att jag slapp vänta till november.. men nu blir det en glad och lite nervös väntan..

    Kram Pys

  13. Hej Pysan!

    JAg vet inte vad jag ska önska dig mest grattis till! 1) slippa åka till sjukhuset för att få behandling utan att i stället kunna ta dem hemma i soffhörnet. 2) Få håret tillbaka. 3) få två bröst. Eller 4)kunna hoppa jämfota av glädje, så jag säger bara grattis till alltihop!
    Jag tänkte i min enfald för två år sedan att bröstcancer, det får aldrig jag! Och en av anledningarna till det trodde jag skulle vara att mina bröst tillhörde minivarianten. ( hur korkad kan man bli?) Ja, inte är de större nu, däremot lika på varje sida :/

    Ha det gott och många tankar från Tina!

    Bröstcancer har inte med storleken på brösten att göra.. för då skulle inte män kunna få bröstcancer.. men de kan de… fast inte lika ofta som kvinnor..
    Jag är glad för allt.. fast det jag är mest glad för är att jag kommer att få en ny tutte.. slippa se den där hudfliken.. utan se ett helt bröst.. och sen får jag vänta på tuttevårtan.. men det är det värt..

    Kram Pys

  14. Nu är jag då så glad att jag gråter…så fantastiskt underbart :)))))))

    Vad skönt att få slippa åka på behandling..och att få bli hel som du skriver…wow!!!

    Kram

    Wow är väl det minsta man kan säga.. här är det tredubbelt wow.. eller ännu mer.. sen är det bara vårtan som ska tatueras dit.. och sen en riktig tatuering.. och jag vet redan nu vad jag vill ha.. och den är mer aktuell än innan…

    Kram Pys

  15. Har du fått ett brunt kuvert… eller har det hamnat i samma svarta posthål som mitt friskintyg från Företagshälsovården för fyra år sen… väntar fortfarande på det… tur att går att få dubletter!
    Grattis till tuttarna!

    Om du menar fröerna så har jag fått dem.. men det har varit lite mycket på sista tiden att komma ihåg…
    Och jag blir glad den dagen jag kan visa upp ett snyggt decotage..

    Kram Pys

  16. Härliga nyheter! Gläds med dej/Lotta

    Ja.. för de opererar ju inte bröst på en som är dödsdömd… så glädjen står högt i taket…
    Kram Pys

  17. Vad kul att du ska få ett bröst till.
    Jag ska också ble tvåbröstad igen i november, jag ska få en protes inopererad.
    Kram och grattis till dig.

    Jag är strålad.. och därför får jag inte implantat..utan här är det bukfettet som flyttas två våningar upp… 🙂
    Så därför blir det storstan för mig.. för det görs inte på mitt sjukhus.. och därför får jag åka 20 mil enkel resa.. för att bli opererad i ca 8 timmar..

    Kram Pys

  18. Underbart, Pys – stort grattis! Bamsekram 🙂

    Ja.. som jag längtat…

    Kram Pys

  19. Fan Pysan, nu sitter jag här med tårarna rinnande längst kinderna när jag läser ditt inlägg. Är från djupet av mitt hjärta så oerhört glad för din skull!!! Kan inte ens föreställa mig hur det känns, men om jag är så här glad på avstånd så kan jag tänka mig hur glad du är.
    Många glädjande kramar oss bröstsystrar emellan!

    Ja.. jag är ju så himla glad.. jag ska få en ny tutte.. jag ska få en ny tutte… tjohoo… hoppla.. och skutta rundor…
    Det har väl sjunkit in en bit.. men jag har inte förstått detta till 100% än… men det kommer…

    Pöss och kram Pysan

  20. Åh vad roligt! Kommer ihåg hur härligt det var att ha två bröst igen. Den galma ”utanpåprotesen” klippte jag och min dotter sönder…
    Kramar från Ewa

    Jag funderar på att jag ska bränna upp min bomullstutte.. den ma fick efter operationen…

    Kram Pysis

  21. inspirerade mig

Kommentera

