Tankar som måste ut..

En massa fester anordnas nu under oktobermånad.. och allt för att fokusera på bröstcancer… Artistgala i Göteborg och Ljusfest i Kungsträdgården, är några av exemplen.. Detta och den stora galan till förmån för Rosa Bandet har jag lite svårt med.. för jag kan förstå att man gör en gala för något… men det ska vara tjo och tjim och jag förstår inte det roliga i det… en fest för mig är något som är roligt… som jag kan se fram emot.. men jag har svårt att sätta likhetstecken.. likhetstecken mellan fest och bröstcancer… Det är en sak med fotbolls galan.. en helt annan sak med rosa bandet galan… men de är lika utformade… jag kan tänka mig att de äts gott och dricks gott på såna här galor… fast det är inte en gala att ha bröstcancer… och många av de där fallen de tar upp.. det är nästan bara sådana som har överlevt… såna som har tagit en tårtbit… och kanske sluppit både cytostatika och strålning… de visar det vackra.. inte om hur det är när det är som värst… när naglarna trillar av idegransdekokten… eller när förstoppningen gör att du är tvungen att ta dina droppar för att överhuvudtaget få till något resultat… eller när tröttheten faller över dig så du sitter och somnar där du sitter.. vad är det som är glamoröst över det… ???
Det är bra att de fokuserar så mycket som de gör på bröstcancer…men måste de göra det till den festen som de gör… för det är inte direkt en fest att få bröstcancer.. och ingen annan sorts cancer heller…

Här är ett fint exempel på hur man som privatperson faktiskt kan få in pengar till cancerfonden.. och vackra är de ocksåll

Historierna är så lika… läs min blogg… och så kan ni läsa här och här.. Fast sluta jobba gjorde jag.. infektionsrisken anser jag är för hög.. för att jobba.. men det beror också lite på vad man jobbar med…

Sen kan jag inte förstår är varför Metro skriver så här.. När det finns så många kvinnor som redan blivit opererade på detta sättet.. efter att ha haft bröstcancer… för det är den operation jag ska ha.. en så kallad Diep Lambå… bilder finns här.. så de kan alltså inte säga att denna kvinna var först..

Dessutom så måste ni läsa om de här makrofagerna… för de verkar som om cancerns gåta snart är löst..

Nu ska jag ta mig den enda öl som jag kan dricka!! Skål ta mig fan!!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Hej Pys!
    Jag förstår mkt väl att du reagerar på, att de gör galan till en fest….men det är antagligen enda sättet att få folk att engagera sig och skänka pengar!
    Jag tycker nog att ”ändamålet helgar medlen”…huvudsaken är ju att få in pengar till forskningen…..om man bjuder på lite underhållning och skön musik, så tittar folk och sen ringer de in för att vinna fina bilar osv.
    Ni som har/har haft cancer känner förstås på ett annat sätt, men man måste vara realist…väga för och nackdelar mot varann.
    Hoppas din öl smakar gott…kram!

    Jag har liksom lite svårt för det där.. hur mycket får de in på telefonsamtal om den eller den bilen? Hur mycket tar telia?.. Vad kostar bilen som ny.. går det ihop och gärna ett par tusenlappar över…
    Det är det att det är så jävla festligt.. förstå mig rätt nu.. det är gala och glamour… och det är fest.. men sanningen visar de inte… de visar inte när naglarna spricker… de visar inte när ångesten skakar en.. de visar inte när illamåendet gör att man inte får ner en matbit… de visar inte när man har så ont att man inte kan gå…
    Historierna som är med är ofta att det är väl ingenting att gå igenom en cancerbehandling… men det är helvetet på jorden…

    De som aldrig varit med kan aldrig aldrig förstå…

    Kram Pys

  2. Skål! 😉

    Skål.. så glad att jag har hittat ett öl som inte smakar tvi fan när jag dricker det..
    Kram Pys

  3. Hej Pys
    Tittar på bilderna efter operationerna ser verkligt bra ut.Känns trösterikt att det går framåt med forskningen.
    Önskar en trevlig helg.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor

    Ja, kan du förstå hur fin jag kommer att bli… *ler med hela ansiktet*

    Kram Pys

  4. Tycker som Ia i fösta inlägget.
    För dem som inte har någon drabbad i sin närhet känns bc ganska avlägset och inte mer intressant än malaria kanske. Det är bra att man gör sådana här saker för att lyfta fram de ”folk”sjukdomar som bc faktiskt tillhör. Det är inte så få som dör i bc varje år och det är en hisnande del av oss (framförallt) kvinnor som kommer att få det – hela 10%.
    Mer pengar till forskning behövs och en gala som bjuder på nöjen så att den lockat en stor mängd människor är bra! Bröstcancer är varken roligare eller tråkigare än Världens barn, Faddergalan, Rädda Mammorna, World Aid eller annat tragiskt.

    Nä.. men ändå göra en fest av det har jag fruktansvärt svårt för.. och det är så här.. detta är min blogg och jag får ha de åsikterna jag har.. eftersom jag vet vilket helvete det är.. men att lotta ut bilar och sommarstugor.. till ”friska” människor… bara för att de har ringt ett telefonnummer och kanske gett 10 kronor till cancerfonden.. när telia har tagit sin del…
    Vad kostar den här galan.. hade varit kul att få veta.. kostnaden.. i form av mat och dryck och bilar och sommarstugor och allt vad det är… är det ”forskningspengar” som går dit?? För jag tror inte direkt att det är gratis… eller hur..
    Att jag tar Rosa Bandet är för att jag själv är drabbad i större utsträckning än många andra som får bröstcancer.. då jag faktiskt har fått metastaser… och är kroniskt sjuk.. dessutom kan du se svaret jag skrev till Ia också..
    Istället för den där bilen.. varför inte göra så att någon som har fått bröstcancer kan få åka iväg på en mysig resa med sin familj… och försöka glömma för ett tag att hon/han är sjuk..
    Fast jag har svårt för att det ska vara detta glitter och glamour och fest kring en sån sjukdom som det faktiskt är.. se på hjärt-och kärl sjukdomarna.. de får också en massa till forskning.. utan en stor fest för vissa inbjudna…

    Kram Pys

Kommentera

