Väntan är vår lott i livet

Annette vännen är med i Aftonbladet idag.. (du hittar länken till henne även under ”Bröstsystrar och andra” och då på hennes förnamn)..

Hon har fått diagnosen glioblastoma multiforme och då grad 4.. som är den typ av hjärntumör som har störst dödlighet… och som alla kan drabbas av…
Det som har hänt Annette är så utbrett att man knappt reagerar längre.. att man ska få vänta på VÅRD.. en vård som hon har rätt till.. men politikerna och de där högdjuren inom vården är så duktiga på att slå ifrån sig.. och tydligen är det brist på både kompetent personal.. och på strålningsapparater.. Så går det när man skär ner.. det är patienterna som kommer i kläm.. vad händer nu om Annette dör?? Vems är då felet…??
Kom inte och säg att hon ändå inte hade klarat sig.. för mirakel inträffar… det händer dagligen.. se på George.. han som var med i ”Himlen kan vänta”.. hur många månader var det han hade fått??? Och han lever i högsta välmåga… och inte verkar det som att han skulle gå ut genom grinden än…

det är bara att skicka en kallelse till Annette.. och säga till henne att hon är välkommen att få cytostatika på måndag morgon.. svårare än så är det inte..

Jag vet av erfarenhet.. att vi som är cancersjuka bara får vänta hela tiden.. det är väntan på kallelser.. det är väntan på undersökningar.. det är väntan på nya kallelser.. och det är väntan på återbesök till läkare eller till sjuksköterska.. alltid får vi vänta på någonting.. och jag har skrivit om det tidigare.. och jag skriver det i dag.. och jag kommer att skriva om det igen… för det är ett ämne som alltid är aktuellt.. för vänta får vi…

Annette som definitivt behöver få behandling.. för att få några fler månader med familjen.. så hon hinner förbereda sig för att gå ut genom grinden.. den där grinden som vi alla någon gång ska gå igenom… Fast i Annettes fall hoppas jag att det ska ta tid för henne att hitta grinden.. att det inte är nerhugget en massa träd så hon ser grinden och får för sig att gå in genom den i förväg.. utan det är snårigt och svårt att ta sig fram och grinden är väl dold bakom vildkaprifol och björnbärsbuskar…

Nu kära Region Skåne tar ni och skärper till er och ger Annette och alla andra cancerpatienter den vård som de har rätt till.. och försök inte skylla ifrån er.. för det är ni själva som har beslutat om personalneddragningar i vården… så ni har bara er själva att skylla… och skulle Annette dö i väntan på behandling.. då är jag inne på att jag ska polisanmäla er för mord.. för det är inget annat än mord… och det vill ni väl inte???

Till Annette så säger jag de där orden som en bröstsyster en gång i tiden lärde mig.. och det är:

Mod och Styrka!!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 svar

  1. Hej Pys.
    Har läst bloggen om Annette.Kan inte något annat än att hålla med dig i allt du skriver.Det är inte klokt vad empatilösa människor är som sköter sjukvården i Sverige är.Undrar om dom låter sina nära och kära få vänta, men dom har nog gräddfil.
    Det är väl bara att öppna upp en avdelning och köpa in det som behövs och anställa folk och sätta igång.Vi betalar skatt ett helt liv för att få hjälp när vi behöver det,vart tar pengarna vägen? Det är iallafall inte när vi vanliga skall ha del i det.Är arg flera gånger om dagen när jag ser alla tomtar i tv och lyssnar på dom i radion.Då är allt så bra så.Suck.

    Idag har jag sagt godnatt till trädgården med diverse bortplock av buskar.
    Nu får man kura med att läsa och att längta till julen som jag tycker är ett glädjeämne att se fram emot, då jag har en litet barnbarn i din sons ålder.Ja det var allt för idag och jag önskar dig allt gott.
    Kram Lillemor.

    Hej Lillemor

    En strålningsavdelning är inte bara att öppna.. för det behövs bly i väggar, tak och i golvet.. för att inte strålningen ska gå ut ur rummet.. för det är därför inte lämpat överallt.. och bara vissa sjukhus får sådan utrustning…. men då ska de också se till att möta patienterna och deras krav på vård… redan där är de efter.. eftersom två maskiner tydligen inte fungerar…

    För jag håller med dig… politikerna hamnar säkert på något privatsjukhus… men det är tur.. då tar inte de upp en massa köplats i alla falll

    Kram Pys

  2. Blir upprörd och förbannad och säger det igen, det är vi som fortfarande är friska som måste reagera…men hur gör man… hur sätter man fart på förnekande svenskar… Sjuka blir ju bara dom andra, tror dom!

    Finns det någon frisk själ där ute.. så får ni gärna hjälpa Annette.. hon efterlyser nämligen hjälp i sin blogg.. jag orkar inte.. jag har nog med mig själv just nu…

    Kram Pys

  3. Jag tillhör dem som bara har gott att säga om Region Skånes cancervård, och blir naturligtvis jätteledsen och upprörd över Anettes situation.
    Mod och styrka Anette och alla andra bröstsystrar. Mod och styrka!

    Ja.. jag vet ju det.. men tror du inte det att det är för att du redan är inne i systemet så att säga.. genom att du har haft så många knöljävlar..?? Jag vet inte men det kan ju vara så..
    Det är inte klokt att det får gå till så som det gör för Annette.. hon har mycket att kämpa mot ändå.. och så måste hon vänta på behandling…

    Mod och styrka!!
    Pys

  4. Totalt oacceptabelt att det ska vara så här! Kanske dags att sluta lägga ner krut på att vaccinera fullt friska människor och sätta in personalen där det verkligen behövs. Ingen ska behöva vänta så. Hoppas inte det är lika illa för alla…

    Nä.. jag fick ju vänta några veckor.. från den 20 mars till den 16 april.. med cyton efter att jag fick reda på att jag hade metastaser.. men det tog ju en månad från scint tills jag fick veta.. och det blir två (2) månader om man räknar att de kunde se metastaserna den februaridagen jag gjorde det.. och då blev det 2 månader som metastaserna kunde växa hej vilt och sprida sig.. hm… så det är ju så att vara cancerpatient i det här landet.. VÄNTAN..

    Kram Pys

  5. Jag kan bara säga, Det är för jävligt, brukar inte svära men ibland är det befogat, ni som är drabbade skall inte behöva utsättas för denna väntan, i dagsläget verkar det som man måste vara stark för att vara sjuk.
    Jag blir oerhört berörd och upprörd över den behandling ni får stå ut med, finner inga ord. Vi har bland de högsta skatterna i vårt land var går de pengarna, till lyxiga fängelser osv. Jag bara undrar.
    Kram
    Birgitta, Carolas mamma

    Vart pengarna tar vägen vet jag inte. de går inte till reparering av strålapparater i alla fall..

    Orkar någon vara stark?
    Kram Pys

Kommentera

