Nu var det gjort

Igår gick hela familjen till vårdcentralen för att ta vaccination för grymtsjukan.. det var vaccination för högriskgrupperna igår… och jag såg många äldre.. men också många yngre..

Bland annat såg jag en familj som kryssade för att de allihop hade en sjukdom som gjorde den infektionskänsliga.. och att de alla tre åt medicin för detta.. Jag ifråga sätter detta lite.. att en mamma eller pappa kan ha en sjukdom eller barnet.. eller någon av föräldrarna och barnet.. men inte alla tre.. Dessutom var det inte snack om att inte sitta bland alla dessa människor.. vilket jag faktisk kritiserade.. jag är fruktansvärt infektionskänslig… och jag kan inte förstå att det sätter mig tillsammans med alla dessa andra människor.. vem vet vad de har.. de kan ha blivit smittade av någon.. typ en förkylning som inte brutit ut på dem.. men de smittar..
Där skulle alltså jag.. när det var en vecka sedan jag fick min sista cytostatika kur.. sitta och acceptera läget.. jag hoppas innerligt att jag inte blir sjuk.. för då kommer jag att anmäla vårdcentralen enligt Lex Maria..

Lex Maria är det vardagliga namnet på 6 kap. 4 § i lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område, som innebär att vårdgivare har skyldighet att till Socialstyrelsen anmäla om en patient i samband med hälso- och sjukvård drabbats av eller utsatts för risk att drabbas av en allvarlig skada eller sjukdom. Bakgrunden till namnet är den incident 1936 då fyra patienter på Maria sjukhus i Stockholm avled till följd av felbehandling då de injicerades med desinfektionsmedel istället för med bedövningsmedel.

de ska faktiskt ha den kritik jag riktar mot dem.. speciellt då jag ringt och pratat med vårdcentralen att jag är mycket infektionskänslig.. och så ska jag sitta i x antal timmar (100 personer förre oss) i ett väntrum… när jag hade gräddfil till provtagningen.. för jag fick absolut inte sitta i väntrummet då och det var bara att gå rakt in.. men nu.. här var inte sagt att jag inte fick någon gräddfil.. nä.. nummerlapp och varsågod och sitt ner.. mellan han som hostade konstant.. eller hon med feberblanka ögon.. det var bara att välja…

Detta mina vänner är under all kritik.. speciellt eftersom jag ringt två gånger och påtalat min situation.. och att jag absolut inte vill sätta min hälsa på spel… för jag vet hur det gick när sonen fick halsfluss.. det var ingen rolig erfarenhet… Har jag gräddfil till lab.. då ska jag ta mig fan ha det när det gäller vaccinationer… också… inse att jag är allvarligt sjuk.. och då inte i grymtsjukan.. utan i ”bröstcancer med spridd skelettmetastasering”.. som det så fint heter i journalen..

Nä.. nu ska jag trotsa vädergudarna och ta och masa min kropp till apopoteket..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 svar

  1. När jag ska dit kommer jag inte att sitta mellan de där människorna. Jag kan mycket väl ställa mig någon annanstans om jag vet att det är så många människor före mig. Man kan gå ut i 10-15 min och vänta där och sen komma in för att se hur många det är kvar.

    Det är dåligt att man ska sitta och vänta med alla när man är i riskzoonen men samtidigt får man själv hitta lite lösningar om läkarna är dåliga på det.

    Naturligtvis så satte jag mig inte mellan de där personerna.. jag har en rollator som jag satte mig på.. så långt ifrån alla människor jag kunde komma..
    Jag gillar inte när folk försöker att dumförklara mig.. och jag hoppas att om du ska fortsätta kommentera här så slutar du med det..
    Ut hade jag inte lust att gå.. då regnet vräkte ner… men det hade du väl gjort gladeligen om du varit i min situation eller???

    Kram Pys

  2. Jag bestämde mig just för att strunta i Baconvaccinet. Pratade med läkaren häromdagen och han sade varken bu eller bä. Förutom att jag skulle ta den NU meddetsamma OM jag skulle ta den. Innan den nya medicineringen börjar… men sen sa han också att den kanske ändå inte hjälper eftersom cyton sänker immunförsvaret så man inte kan bilda antikroppar ändå.
    Kram och lycka till!

    Min onkolog kom med ett papper till mig som jag skulle visa upp när jag kom till vårdcentralen.. och det är över en veckla sedan jag fick cyto.. och han sa att jag absolut skulle ta den.. genom att vi är två i familjen som är högrisk patienter.. så tog vi hela familjen.. för Den älskade maken är automatiskt högrisk.. eftersom han bor med mig.. Sonen har sitt hjärtfel.. hade han inte haft det så hade det varit samma sak med honom.. han blir högrisk för att jag går på cyto.. och allt som gör att jag ska undvika smitta görs… det var så med influensa vaccinet 2006 också.. då blev jag vaccinerad.. men inte familjen då.. för det var ingen svår influensa…

    Kram Pys

  3. Hej Pys.
    Låter inget vidare att sitta bland alla hostande,om man åtminstone kunde hålla för men det skall hostas rakt ut.Sa åt en gubbe i affären idag att man skall inte hosta rakt ut ,måste tänka på andra också.Men fick en bläng tillbaka.Är man då infektions känslig som du är,klart man blir oroad.
    Hoppas nu du tål vaccinet och inte fick någon bassilusk på dig.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor..

    Jag har inte fått någon biverkning av vaccinet… däremot har Den älskade maken fått en del.. lite småljummen och trött.. och så helt utslagen…

    Det där med att hosta rakt ut.. eller folk som har ridkläder på sig i affären brukar få en blick av mig.. och har jag sonen med mig så brukar jag lite halv högt tala om för honom att man hostar inte utan att hålla för munnen.. och då brukar han vara duktig på att kommentera det i affären.. är det någon i ridkläder så brukar jag prata lite halvhögt igen.. om att det finns människor som är allergiska… och att jag inte tål hästar.. de brukar snabbt försvinna från affären.. för man behöver inte gå och handla i ridkläder…
    Vaccinet är ju gjort på avdött virus.. så jag har en massa grymtvirus so springer omkring i min kropp nu.. allt för att kroppen ska göra antikroppar mot grymtsjukan.. men inga biverkningar.. förutom lite stramt när jag höjer armen.. men det kommer att gå över.. som allting annat..

    Kram Pysis

  4. Fy f-n va dåligt! Kunde de inte varit behjälpliga med att tillmötesgå ditt önskemål?! Kasst som fan….

    Ja.. det är ju som det är.. men det får man ta.. bita i det sura äpplet som Den älskade maken sa.. fajca det…
    Fast ändå.. man blir less på att det ska vara så…

    Kram Pys

  5. Det går inte bra att söka i Eniro på Pysan och Helsingborg för att få fram din adress… 😉 Vad har du för hemadress? Du kan maila mig på malla1970@hotmail.com om du inte vill lägga ut det här.

    Helt galet att du fick sitta bland alla andra – grrrrrr!
    Kram på dig

    Nä.. nu fnittrar jag lite.. ja, jag är född i Helsingborg.. men jag bor inte där.. flyttat därifrån för länge sen.. men jag ska maila dig.. jag lovar.. mail är skickat..

    Ja.. jag blev lite less.. speciellt när jag idag hörde att det var folk som fuskat och sagt att de var i högriskgruppen och medicinerade för detta… fast de INTE var det.. och då hade jag rätt igår.. av det jag såg.. Gillar inte folk som försöker sko sig.. när det finns folk som faktiskt finns i den sittsen.. Jag säger en sak bara… Karma…

    Kram Pysis…

  6. Jag ifrågasätter faktiskt prioriteringen för vaccinet, undantaget vårdpersonalen på området. Ställer flunsan till så mycket som tidningarna antytt är det bättre att de som är friska och produktiva prioriteras, de som kan föra samhället vidare. Blir bara de sjuka kvar sen är vi ändå torsk. Förenklat uttryckt.

    Jo, jag är också prioriterad, men har ingen tanke på att utnyttja det privilegiet. Förmodligen klarar jag mig från att bli sjuk, och blir jag sjuk så kommer jag att dö på betydligt kortare tid än det utdragna elände jag fruktar. Vad ska jag med vaccin till?

    Ja. du har ju rätt där.. men först så är det vi som är i riskzonen.. och sen kommer sjukvårdspersonal.. och då hoppas jag att de även vaccinerar städet.. för annars lär det bli andra sjukdomar som kommer som ett brev på posten…

    Kram Pys

  7. Så du har tagit den nu…media sprider en massa saker som gör många tveksamma..inte klokt.
    Jag får inte ta den förrän i slutet av nov…långt bort..man kanske hinner få den innan dess.
    Hörde att det varit människor och tagit den som fejkat att dom är sjuka…tragiskt eftersom detär någon som kanske behöver den mer som då blir utan.

    Kram

    Ja.. för det är väl så att media har skrämt upp folk på hur de kommer att pinas till döds ifall de får grymtsjukan.. och då blir folk livrädda och inser att de kommer att vaccineras sist.. och då är risken större att få den och dö.. än om man fejkar att man ”har något”..

    På bekostnad av den där cancersjuka kvinnan… eller mannen med KOL.. eller barnet med hjärtfel.. fast samtidigt så är det sjukvårdens plikt att se att man inte drabbas av något.. men varför ska jag då som är infektionskänslig sitta ute bland en massa andra bakterier???

    Kramar i massor
    Pysis

  8. Klart du ska ta vaccinet när turen i oturen gör dig prioriterad. Sånt händer inte ofta när man lever som vi gör, och då är det inte nödvändigt att tänka på saken i något större perspektiv än det egna intresset. Du har ju jobbat stenhårt på överlevnad jättelänge, vore just %&#¤ om nasseflunsan kom och satte krokben för dig nu.

    Mitt perspektiv är ett helt annat. Snacket om eventuella bieffekter av vaccinet får också min inbyggda varningslampa att blinka frenetiskt. Det låter inget vidare för nån, men risken för nervskador eller yrsel har jag helt enkelt inte råd med, det vore ren katastrof.

    Jag fick vaccinet i onsdags.. och jag har lite ont när man sträcker upp armen mot taket.. inget annat… Den älskade maken fick en släng av förkylningssymtom i ett dygn ungefär.. och så var han trött.. men sonen fixade det utan några problem,…

    Jag kan först att du inte vill bli sämre och då är det bara att försöka undvika att bli smittad.. och tänka på vilka du umgås med.. för jag vill inte höra att du har strukit med i denna sjuka.. vi har redan tillräckligt med dödsfall… fast det lär bli fler i grymtsjukan…

    Kram Pys

Kommentera

