Fotboll, felstavat, gräsklippare och insamling

Klas Ingesson har gått ut och berättat om hur hans sommar har varit..

Men att gå ut och säga så här när det finns småkillar som går med rollator eller kanske sitter i rullstol.. och helst av allt vill kunna spela fotboll… tycker jag kan vara lite tanklöst gjort av honom..

Jag vill inte få gå med rullator när jag är 40 bast liksom, det är en mardröm. Innan jag sökte akutvård för mina ryggbesvär (som visade sig vara cancer) hade jag så ont att jag fick gå med rullator. Jag kunde inte ens gå på skithuset själv. Jag fick be om hjälp, ibland var det två personer som fick hjälpa till.

Hade jag inte haft min rollator hade jag inte kommit långt.. det är ett mycket bra hjälpmedel och jag får väl hoppas att Herr Ingesson inte får några skelettmetastaser i kotorna… Så han måste börja använda sig av ett dylikt hjälpmedel.. för rollatorn, glidlakanet och min griptång vill jag inte vara utan..

Rosa Bandet har ytterligare en aktion på Tradera.. och den hittar du här.. För vad sägs om en rosa gräsklippare.. sån där som går av sig själv… eller en rosa fåtölj.. designad dessutom… eller en säng..

Solariers vara eller inte vara.. det är frågan…för först är det de där med strålningen.. och den diskussion som kommer av det här.. och sen det där med D-vitamin som kan stå bakom sjukdomar som bland annat cancer.. för vi måste ha i oss D-vitmin.. en del åker till Thailand.. en del solar solarium.. men vi som inte åker har alltså risk att få cancer… för att vi inte får i oss D-vitamin.. och åker vi till Thailand.. så kan vi drabbas av hudcancer…
Ibland måste man våga chansa och ta det som passar en bäst.. jag vet vad jag gör…

Jag har ju en insamling på cancerfonden och en för Rosa bandet..
Båda insamlingarna hittar du till vänster.. men jag hade gärna velat att det kom in lite mer till Rosa bandet.. då det bara kommit in 300 kronor.. förra året så blev det flera tusen…

Det var allt för idag.. i morgon kommer jag att blogga om vitkål och musselolja..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

4 svar

  1. Hehe..jag tror jag vet vad du skriver om i morgon…(vad vitkålen ska användas till alltså) musselolja låter inte gott…däremot använder jag oystersås i min mat :O
    ha det gott!!

    Så.. nu har jag skrivit om vitkålen.. och om kålhuvudet som försöker att få cancerpatienter att avbryta sin ordinarie behandling.. och istället ta kålhuvudets kålbehandling…
    Kramar i massor
    Pys

  2. Jag har åkt på snuva..sitter här med snorig näsa som rinner och ont i kroppen.
    Kram

    Stackars dig.. då kan du förstå hur jag har det.. inte et hårstrå i näsan som gör att den rinner konstant.. vilket inte är kul.. De pengar jag har lagt på näsdukar hade jag kunnat haft så mycket roligare för..

    Kram Pysan

  3. Förstår inte vad som är problemet med Ingessons berättelse. Klart det är en mardröm att gå med rollator när man dels är van vid sin fulla rörlighet och dels tycker att man är alldeles för ung. Det finns alltid de som har det värre, men man får helt enkelt lära sig att leva med att de som har det lindrigare ändå klagar, och eftersom de jämför med den verklighet de är vana vid är klagomålen relevanta. Det är först när de drar in att deras situation är orättvis som jag ser rött, då går det för långt helt enkelt. Klagar man ger man uttryck för att läget är sämre än man är van vid; säger man att det är orättvist försöker man bara glänsa i sin offerroll när man förmodligen ändå tillhör vinnarna i livets turlotteri. Har du tänkt på att man aldrig hör dem som är riktigt illa däran klaga över att det är orättvist för egen del?

    När jag fick min diagnos vid 14 föreslog läkaren att jag skulle nytja rollator. Om blickar kunnat döda hade hon varit torsk. Det är 18 år sen nu och nån rollator har jag aldrig använt. På något sätt stör rullstolen mig betydligt mindre. Struntar i om folk stirrar, tänker knappt på det längre, men det gör skillnad för mig, inuti.

    Det jag menar är om en funktionshindrad kille/tjej.. som går med rollator… och deras högsta dröm är att få spela fotboll som sin idol Klas Ingesson.. och så går han ut och nervärderar deras hjälpmedel med de orden att det är en mardröm… hur tror du killen/tjejen känner sig då?

    Orättvisa och rättvisa kan man aldrig enligt mig använda sig av när det gäller sjukdomar.. för om det är orättvist för dig att du har drabbats.. vem är det då rättvist för.. Orättvisa och rättvisa kan man prata om när det gäller matriella ting eller pengar… för där kan du påverka din situation själv. det kan du aldrig när det gäller sjukdom eller död…

    Det där att folk glor.. det vet jag exakt hur det är.. och jag har ofta undrat varför de glor mer när man är på sjukhuset än när man är på stan.. för på sjukhuset kan man förvänta sig olika bandage, rullstolar, hårlöshet.. etc.. vilket man inte kan förvänta sig i samma utsträckning på byn…

    Kramar i massor
    Pys

  4. På filosofikursen talas det om att de ojämlikheter som inte kan påverkas är de orättvisa. Ska väl inte påstå att jag inte köper det, men jag tycker orättvisa är irrelevant över huvud taget. Man tar ansvar för allt livet gör för och mot en och spelar de kort man har på bästa sätt man kan.

    Alltså med att ta ansvar menar jag följande. Det är inte din skuld att du fick cancer, men det var ditt ansvar att se till så att du fick vård, ditt ansvar att leva med biverkningarna av cytostatikan, ditt ansvar att upprätthålla ett jävlaranamma. Antar att du fått god hjälp med det av dina nära, men till syvende och sist är ansvaret ditt. Samma sak gäller för mig och för alla människor.

    Det finns ju de som går igenom en cytokur.. och efter halva kuren så orkar inte de eller deras kropp med mer behandling.. fast de vill ju fortsätta.. fast kroppen säger nej… vad säger filosoferna om detta fenomen???

    Kram Pysis

Kommentera

