Jag hatar

Jag hatar att ha kissedag..

Jag springer på toaletten si så där mellan 13-20 gånger/kissedag.. och jag är rätt så fångad i min lägenhet.. Jag kan alltså inte springa för långt bort.. eftersom det kan vara svårt att hitta en toalett när man går och handlar.. och jag vill helst inte använda toaletter som finns i affärer eller dylikt i dessa influensa tider…

Antagligen har jag kissedag eller så är jag förstoppad.. det finns liksom inget mellanläge.. för slutar jag med mina kissetabletter så kommer fötterna att svullna så jag definitivt inte kommer att kunna röra mig.. och då lär förstoppningen bli än värre än vad den är nu.. för jag klara fortfarande att slippa mina droppar.. men de är inte långt borta ifall jag behöver dem…

Rädslan börjar kännas i magtrakten nu.. den där som säger att jag inte kommer att bli opererad på Sahlgrenska… För att det är för nära avslutat cytostatika behandling och att de inte har lust att operera en bröstcancerpatient med skelettmetastaser… den är som små fladdrande fjärilar i magen på mig… och jag är rädd att jag ska försova mig på måndag morgon.. det är lite smått jobbigt… och jag tror aldrig att det går över förrän jag väl får ett ok även från Sahlgrenska.. och jag är livrädd att jag ska börja gråta av ren lättnad.. samtidigt så vet jag att jag kommer att få operationen.. för annars hade onkologen att jag inte skulle bli opererad så jag kunde ringa och avbeställa…

Packa har jag redan gjort i huvudet.. men inte ”på riktigt”.. och jag vet att jag ska ha lite personliga kläder med mig.. jag ska också ha böcker med mig.. dessutom har jag hittat något som är väldigt bra för mig.. jag målar… jag köper helt enkelt målarböcker/pysselböcker för barn.. men det ska vara men många små detaljer.. så där tunna att man helst inte kan måla med tusch.. för linjerna är för tunna… och jag målar med färgade blyertspennor… vilket är helt underbart… för kommer jag utanför så kan jag sudda ut det…

Min neuropati är som den är.. och det gäller att hålla fingrarna igång på bästa sätt och nu har jag hittat ett mycket bra sätt att göra detta.. och det är alltså att måla de här bilderna.. ju detaljerade desto roligare.. för då får jag försöka hålla fingrarna igång…

Jag hatar inte direkt min neuropati.. men ibland blir jag galen.. när jag tappar saker.. och när jag inte klarar av att hålla kvar saker i handen… för jag känner inte att jag har något i handen.. vet inte hur många gånger som jag har tappat saker.. för jag känner inte att jag har dem i handen… läskigt.. och man kan absolut inte förstå om man inte har varit i min situation.. för att det skulle vara så här hade jag inte en tanke på.. för att inte säga hur jobbigt det är med tangenterna… det är svårt att få ner själva tangenten.. och när jag sen väl lyckas trycka ner den så är det felstavat på ordet och jag måste gå in och ändra.. funderar helt klart på att skriva ett inlägg som jag bara skriver rakt av.. och sen hur det skulle vara… så ni får se hur jag skriver nu med mina fingrar.. höger hand är värst… undrar om det är för att jag är just högerhänt..

Det har tagit mig nästan 6 timmar att skriva det här inlägget.. för jag får ta så många pauser.. både för att gå på toaletten och för mina händer måste vila…

Så Göteborgsresan lär bli uppdelad i flera delar… för att jag ska kunna skicka det i vettig tid…

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 svar

  1. Usch så många saker du har att fundera över och stå i!!
    Kan tro att det liksom blir lite för mycket av det ibland va?
    Stor bamsekram från mig!
    Och jag håller tummarna för att allt ska gå bra!

    Det blir för mycket.. men jag kör en slags rutin.. och det är samma hela dagen.. annars hade jag inte fixat någonting.. eller glömt hälften…
    Dessutom så finns det inga måsten.. jag måste inte dammsuga idag om jag inte vill.. för det är bara jag som bor här…

    Kram Pys

  2. Nej, jag är inte i din situation, men känner delvis igen mig. Har också kissedagar ibland, eller snarare kissetimmar när jag måste gå ca 6 gånger på lika många timmar. Fast det kommer aldrig numera, eftersom jag vet vad det beror på och kan undvika det. Jag är nämligen dålig på att dricka ordentligt, vatten alltså, och när jag bara dricker te, juice i några dagar slutar det med kissetimmar. Eller värre. Förra sommaren sov jag i tvåtimmarsintervaller i tre månader för att blåsan var knäpp. Tur att det har en enkel och billig lösning, kom på det sen trots sömnbrist.

    Din neuropati kan jag inte sätta mig in i. Men på senare år har jag upptäckt att jag inte vet i vilken ställning mina ben är i utan att titta efter. Tittar jag t ex på TV kan jag titta ner och se att jag sitter vanligt med fötterna på golvet, fast jag var helt övertygad om att jag hade fötterna på bordet eller satt med korsade ben. Jag vet inte sånt instinktivt.

    Du kanske har sagt det förr, minns inte, men försvinner din neuropati när cancerbehandlingen är över och du slipper medicinerna?

    Det där med benen känner jag igen.. fast inte lika starkt som du.. men jag kan snubbla över mina egna fötter för jag lyfter dem inte tillräckligt högt upp när jag är ute och går.. och det kan vara lite läskigt..
    Jag vet inte om det kommer att försvinna.. kanske till 80% eller så.. men jag tror inte att jag kommer att bli helt bra.. det känns som att det har gått för lång tid med neuropatin.. för att jag ska bli helt återställd.. men jag hoppas att det blir bättre… för det är jobbigt som det är nu…

    Kram Pysan

  3. Hej Pys.
    Fy för den lede vad du har att tänka på.Ja inte lätt att vara ute om man skall springa på toa,du går väl inte så fort ifall det är bråttom?Och utetoa vill man helst slippa gå på.
    Själv har jag setat uppe hela natten innan operationer för att jag oroat mig för att jag skall försova mig.Då har även maken och klockan passat mig.

    Det måste vara hemskt med dina fingrar men det är ju så när man inte har besvär själv så är det svårt att ta till sig,man kan bara tänka sig vad hemskt du har det.
    Har haft migrän i 35 år, är nu bra, kan ibland tänka , att man kan bli så dålig av huvudvärk,men det var dom sa lite huvudvärk är väl inte så farligt.

    Hoppas nu dagarna går fort så operationen är över och du slipper oroa dig för allt.Jag tycker du är en strong kvinna som orkar med allt,kan tänka mig att du är förtvivlad och så ledsen ibland.Fullt förståeligt.
    Många hålla tummarkramar Lillemor(Kan man skriva så)

    Hej Lillemor..

    Jag har på något konstigt sätt rutiner.. för om jag hoppar över en sak i mitt schema så kommer jag att glömma saker längre fram i kedjan.. och jag får inte heller ta saker i fel ordnig.. för då är det också fel i rutinen.. dagen är liksom uppdelad.. och varje del passar i varandra..
    Måsten existerar inte i mitt hem…

    kram Pysis

  4. Vet hur det är när man tappar saker etc…jag har väldiga skakningar i ena armen och handen (kallar det för min fummelarm) jag tappar grejer jämt, tar lång tid att skriva mina inlägg, när jag ska hjälpa lillprinsen att äta så skakar handen så maten åker ur besticken😉

    Snart är operationen gjord ….

    Kraaaaaaaaaam

    Tänk dig sen att du har plåster på alla fingrarna.. det är så det känns på ett ungefär.. om jag ska försöka beskriva känslan jag har i högerhanden..men det är ju bara att ta det för vad det är.. och inte hänga upp sig på småsaker… Du får ha det så jättebra…

    Kram Pys

  5. Hej, vad roligt att du äntligen ska få ett nytt bröst. Vilket material har du valt? Expander? Själv har jag förfylld koksalt. Den är bra förutom att den i vissa lägen kan kännas lite skvalpig. Men det kan man leva med. Det är väldigt mycket mer ”bröst” än sidan som är helt bröstfri. Den enda fördelen med externprotes är ju att man kan slänga den i handväskan när man blir trött i axeln, det brukar jag göra:)

    Målningen verkar som ett perfekt sätt att hålla finmotoriken uppe.

    Lycka till på alla sätt och vis med operationen.
    Molly

    Hej Molly

    Jag ska göra en Diep Lambå.. det vill säga de tar fett och hud från buken och gör ett nytt bröst av.. de gör också en ny bröstvårta.. den sista och en vårtgård tatueras efter ca 6 månader med 3 olika bruna/rosa färger.. så det blir likt mitt existerande bröst.. det kan sen om x antal år behövas fyllas i.. men den dagen den sorgen..
    Jag får göra den här operationen eftersom jag har genomgått strålning och då är huden mer ömtålig och det går inte att lägga in silicon eller annan typ av inlägg..
    Operationen tar mellan 6-8 timmar…

    Jag har en siliconprotes.. men vi är inte vänner.. jag hatar den.. den är kall och opersonlig…
    Dessutom lär det komma utförlig rapport när jag är hemma från Göteborg…

    Kram Pys

Kommentera

