Inför morgondagens första övning..

I morgon ska jag börja med Xeloda.. en liten bajsbrun tablett… på 500 mg.. och jag ska ha fyra (4) stycken… efter det att jag har ätit..

Jag har inte ätit frukost på år och dag.. om jag inte bor på hotell.. men nu är det så att jag har fått strikta order om följande:

  • Äta en ½ timme innan tabletterna tages.
  • Ta tabletterna samma tid på dygnet, och jag har bestämt mig för 11 och 23.. för då hinner jag vakna till och få i mig lite yoghurt.. för det är det som är lättast att få i mig…

Dessutom är det väldig viktigt att jag hör av mig till syrrorna på avdelningen om följande händer:

  • Diarré ~ om jag har fler än 4 bajsomgångar/dag…  eller jag får det nattetid..
  • Jag får stomatit (det är sår, det svullnar och jag får ont i munnen)
  • Mina fötter/händer  som redan har neuropati, kan nu bli ännu värre för fötter och händerna kan svullna, få rodnader och smärta… så kul det blir om jag får det här.. kallas också fot-handsyndromet
  • Om jag får matleda så jag inte äter mycket lite.. och att jag kräks mer än 1 gång per dygn…
  • Om jag får bröstsmärta från mitten av bröstkorgen.. det är så att har man lite kärlkramp så kan den förvärras.. Jag har inte haft något innan..  men man vet ju aldrig..
  • Och så det där vanliga.. om jag får Feber över 38 grader eller andra tecken på att jag har en infektion..

 

 

Jag har också fått en dagbok.. där varje siduppslag är en cykel.. och en cykel är på tre veckor.. De två första veckor äter jag mina tabletter.. och den sista är viloveckan.. sen börjar nästa cykel… jag har fått dagbok för 8 cyklar.. så sista datumet blir alltså 2/5 2010… och bara se så långt in i framtiden har jag svårt för… eftersom jag inte vet…

Det lär ju komma rapport om detta och biverkningar så fort jag får några.. Dessutom lär det bli en hel del skitsnack.. och om man då tänker på hur det är med mina A:n .. så gör det ju inget om det som kommer blir lite lösare än vad det är nu.. Jag kanske inte får diarré.. och jag kanske slipper att bli förstoppad.. utan det kanske blir perfekt… Jag får försöka sikta på detta… för det är inte kul att bli varken förstoppad eller ha diarré..

Jag kanske blir fullkomligt normal av detta!!!

7 svar

  1. Hm…fass beskriver dem som ”persikofärgade” 😀 De kanske också tycker att de egentligen är bajsbruna, men vill inte skriva det 😉 Och tur ändå att en av biverkningarna inte är förstoppning iaf :O… Hoppas det går bra med dessa nu. Tänker på dig!! Kram!

    Jag tycker inte att de är persikofärgade.. utan bajsbruna.. och jag tror att du har rätt när det gäller färgen..
    Ja.. tänk om jag fått veta att det blir ytterligare förstoppning.. så jag vet inte om jag hade knaprat de här små ”Persikorna”..
    Än har jag inte sett en enda biverkning.. mer än att jag försöker få i mig frukost..
    Kram Pysan

  2. Hej Pys.
    Hoppas nu att denna tablett gör magen lagom.Nu skall jag hålla mina tummar igen så du slipper biverkningar, du har redan tillräckligt med det du har.

    Måste också få sagt att det var starkt av dig att svara på alla inlägg,med dina onda fingrar.Men du är nog en” krutgumma” i allt det svåra.
    Hej från mig till dig.
    Kram Lillemor

    Hej Lillemor

    Jag tar 4 tabletter av Xeloda på morgonen.. och 4 på kvällen.. plus att jag tar mina andra mediciner.. så det blir en hel del.. och jag har 3 dosetter som är fulla med mediciner..

    ”Krutgumma”.. tack för detta… det värmer otroligt mycket.. och mina fingrar är ett kapitel för sig… smärta och känselbortfall är ju vardagsmat för mig sen ett bra tag tillbaka.. och jag vägrar att sätta mig och låta bli att göra något överhuvudtaget… utan jag låter mina fingrar för jag tror att det är så att de ska få jobba.. för då blir de bättre i det långa loppet..

    Kram Pysan

  3. Ja, jag fick diarré så det räckte, men då åt jag också Diklofenak och antibiotika som ger lite samma på mig. Nu är det bättre, men rätt illa har jag också mått. Nu har jag snart ”frivecka”…

    Jag har inte märkt något än.. Hur fort kom dina biverkningar???

    Diklofenak är en magförstörare av första rang.. jag kan inte käka dem.. för jag får fruktansvärt om i magen.. Antibiotika här äts tillsammans med dofilus eller någon av de där ”hälsofilerna”.. eftersom magen nästan alltid tar stryk av antibiotikan..

    Kram Pysis

  4. Hoppas du mår bra.
    Styrkekramar Okki

    Jag mår bra…
    Kramar i massor Pysis

  5. Håller tummarna för att det ska funka med pillerna!
    Styrkekramar
    Barbro

    Så snällt.. jag får tacka så jättemycket för detta…
    Kram Pysan

  6. Hej igen…
    Svårt att säga när biverkningarna kom eftersom jag hade diarré redan innan jag började. Men illamåendet kom efter ett par dagar ca 4-5. På mig kommer det och går och sista dagarna har jag försökt klara mig utan tabletterna (de ger också diarré) mot illamående men igår blev jag riktigt dålig igen. Nu ska jag inte ta fler tabletter på en vecka, hoppas på att må bättre och kunna göra någonting på dagarna!
    kram Petra

    Då är det ju inte lätt att svara.. jag har mer åt förstoppningshållet.. och någon diarré är ännu inte i sikte.. och illamående hoppas jag att jag slipper.. Vad har du mot illamående.. för jag har ingenting kvar sen första omgången cyto.. alltså 2006.. får i så fall skrika lite på dem att jag ska ha.. om jag får illamående vill säga,,

    Hoppas att du mår bättre nu den här veckan..
    Kram Pys

  7. Tänker du bli normal av dina piller, du? Det tvivlar jag på.

    Du är alldeles speciell och nästa sommar kommer du att svära över att behöva tvätta håret så ofta.

    Kämpa på, jag tänker ofta på dig!

    Normal är man inte när man har en ninja som bloggvän.. 🙂
    Klart jag kommer att svära den dagen jag inte får en kam genom håret… för då vet jag att knutorna att komma som ett brev på posten..

    Kram Pysan

Kommentera

