En dag på sjukhuset i fredags

I fredags var det dags för mig att åka iväg till sjukhuset för att få benstärkande.. Pamidronat som medlet heter.. Fast först så blev det som det blev med taxi.. att de inte förstår på sjukresor att jag är infektionskänslig.. för naturligtvis så blev det samåkning med en man som skulle in till ”den stora staden”… och jag hoppas att han inte var sjuk.. eller hade någon smitta..

Väl på sjukhuset så var jag först och tog blodprov.. och jag ville ha i fingret.. men nä.. de skulle prompt ta ett venprov.. så de tog på ovansidan av handen med en butterfly.. vilket gick väldigt smidigt… och så blev jag bandagerad.. och såg ut som att jag hade gjort en mindre operation i underarmen…

Jag gick ut från provtagningen och knallade bort till luckan för att anmäla mig.. jag behöver inte längre visa leg eller frikort.. för de vet vem jag är numera.. vilket faktiskt underlättar.. jag har lite problem med att ta upp mina kort ur plånboken med mina fingrar..

knallade jag bakvägen.. där läkarna och de andra kan gå mellan avdelningarna utan att vara ute bland folket i korridorerna… och det är smidigt att ta sig till hissen på det sättet.. annars är det en mycket lång omväg nämligen.. Så var jag framme vid hissen och tryckte på hissknappen och så åkte jag upp till avdelningen.. jag fick inte min ordinarie sköterska, för hon hade tagit en veckas semester.. utan jag fick syster C… och det går lika bra med henne… jag känner ju de flesta där vid det här laget… så droppet sattes.. och så ställdes droppräknaren på 1½ timme.. och det var bara att sätta sig bekvämt och få en filt över benen.. och så fixade vi det där med taxi.. för när proverna kom så var mina vita 1,8 och jag ska ligga över 2,5.. och en som inte går på cytostatika ska ligga mellan 3,5-8,8.. så jag är definitivt infektionskänslig.. med anledning av taxiresan på morgonen..

Mina prover var under.. Trombocyterna var också låga liksom Hbt.. Trombocyterna låg på 112 (165-387) och Hb 92 (117-153).. så nu ska jag inte ta cytostatikatabletterna på hela nästa vecka.. jag får alltså en vecka till tablettledigt… så skönt.. Fast man är ändå lite orolig att Hbt var så lågt… och nya prover ska tas på vårdcentralen fredagen den 11 december.. och så ska vi kolla om värdena har blivit bättre.. och nu behöver jag tumhållning.. så att mina kära värden åker upp till normalt läge… och helst lite bättre… Det kan kanske vara så att jag behöver två veckors upphämtning mellan tablettomgångarna… och det är inte konstigt att jag har mina sovedagar.. eftersom Hbt var så låg… och blodbrist ger trötthet…

Min underbara kurator U kom upp till avdelningen.. och vi pratade fonder och så även det som hände med den inställda operationen.. och hon skulle kolla upp om jag på något sätt kan få ersättning för att resa och för ”sveda och värk”.. För det var som hon sa.. mitt ärende är speciellt..
Det är nämligen så att man kan få ersättning om en operation har blivit inställd.. men det finns lite undantag… och det är om det händer något akut.. och liv går före planerade operationer och det andra är om patientens hälsotillstånd gör att operationen blir inställd.. och i mitt fall så är det inte så.. utan det är att det ena sjukhuset har ändrat sina rutiner utan att ge information om detta och att min onkolog inte har orkat besvära sig med att ta reda på fakta innan jag åkte iväg..
Så det var ett mycket bra och givande samtal.. och jag får se vad som händer.. för än har vi inte sett slutet på den här historien…

Nä… nu har jag tröttat ut er igen.. så dags att sluta.. för fingrarna värker.. dessutom har jag kissedag..

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

7 svar

  1. Hej Pysan!

    Ville bara säga att det är gott att ”höra av” dig och att det är skitbra att det är någon mer än du som börjar dra i den där förbannade operationshistorian.. Hoppas att du får en saftig kompensation! Och att de ändrar sian rutiner så att det inte behöver hända fler..

    Och så måste jag säga att det är väldit mysigt med snön hår på sidan.. jag får såna julkänslor varje gång jag öppnar din blogg🙂

    Kram och hoppas att du får en skön söndagkväll och att blodvärden sätter fart uppåt!

    /Malin

    Det är kuratorns jobb att faktiskt hjälpa mig när det gäller såna här grejer.. och som hon sa.. det blev inte inställt för att jag fick feber.. utan för att rutinerna har ändrats… alltså beror det inte på patientens hälsotillstånd.. utan nya rutiner som inte alla har tagit del av…
    Så bra att snön hjälper till.. att göra julstämning.. det lär bli juligt framöver…
    Jag håller på att övertala mina blodkroppar att det är trevligt att vara fler.. och jag hoppas att de lyssnar på mig…

    Kram Pys..

  2. Pysan
    Jag håller alla tummar och tår för dig att värderna går upp och viss kommer det att göra det. Kan dom inte ge dig blod för att förbättra?
    Min dotter fick det.
    Tänker på dig
    Hjärtekram
    Birgitta, Carolas mamma

    Birgitta… jag brukar få en spruta NeoRecormon, det är EPO.. i princip… som gör att de röda blodkropparna blir fler… och den ska jag ha om de ligger på <105…
    Jag fick blod när jag strålades.. men numera är de lite restriktiva med blod.. och jag har svarat bra på sprutorna innan…

    Kram ifrån hjärteroten..
    Pys

  3. Hoppas du kan få lite upprättelse, även om ersättning för sveda och värk brukar vara som en piss i Nilen….
    Ditt Hb ligger ju nästan i fas med mitt….94 hade jag sist och då blev det höjning av Duroferonet….aj aj aj min mage….
    Ska ta nytt prov idag.

    kram

    Vi får se vad som händer och fötter.. men stenen är i rullning.. och det var som jag sa.. de där 1200 eller vad man får… så anser jag att en resa till Göteborg, en förlorad dag och viktig tid med familjen.. och så att jag under ca ett år byggt upp en förväntan.. och så blir det pannkaka av alltihop.. är värt mer än 1200 kr… för hade det varit så att de inte hade ett års väntetid och jag hade fått komma direkt när året efter strålningen var till ända hade jag varit opererad idag… och varför de ändrar rutiner och inte informerar alla berörda parter kan jag inte heller förstå…

    Jag ska ta nytt prov den 11.. så de vita och blodvärdet har lite tid på sig att hämta sig.. kanske får jag minska på cyton.. eller så kanske det blir 14 dagars intervaller..

    Kram Pys

  4. Hej Pys.
    Det är klart att jag håller tummarna,börjar redan i dag för att det ordnar sid till det bästa.
    Själv väntar jag på svar då jag tog prov i förra veckan så man går med viss bävan till postlådan.Ja är det inte det ena så är det något annat.
    Kanske blir den enda snön som kommer, är från din blogg.Så det blir lite julkänsla att hälsa på dig här.
    kram Lillemor

    Hej Lillemor..
    Självklart håller jag mina tummar för att du ska få bra besked på dina prover.. har du fått svar än? Och vad visade det?
    Ja.. det är nog den enda snö vi får..
    Kram Pysan

  5. Hej, jag kommer hit lite senare, hade problem med min data. Jag blev också glad att du fick ett skönt samtal med kurator som kan stötta dig när det gäller ersättning för den där misslyckade resan. När man är kränkt och i underläge betyder det väldigt mycket att få träffa någon som förstår och stöttar. Och jag håller tummarna för att blodvärden blir bättre nästa gång.
    Ja, man får julkänsla när man öppnar din blogg. Mycket rogivande. Varma hälsningar Liba

    Ja.. min kurator är guld värd… och det jag inte fixar fixar hon..
    Vi får se vad blodvärdet är i morgon.. lite oro..
    Kram Pysan

  6. Jag håller mina rosentummar att dina värden ska gå upp. Hoppas du får kompensation för detta med operationen.

    Jag brukar också gå med låg blodvärde och då blir det att inmundiga blutsaft….Blir så trött att jag känner när blodvärdet blir lågt…såhär har det varit sen cancern..bergodalbana hela tiden😉

    Kram

    Ja… Anemi är inte kul alls.. och så trött man blir..
    Blutsaft har jag faktiskt inte testat.
    Huvudsaken är att de vita är höga.. men inte för höga..
    Kram Pys

  7. Här håller vi tummarna för bättre värden och lite plåster på såren vad gäller din ”onödiga sjukhus utflykt”. Vilket mysigt snöfall du har på din blogg!
    Kram Anna

    Lite plåster på såren hade inte suttit fel.. Kuratorn skulle se vad man kan göra.. så det ska bli intressant att höra..
    Och värdena får jag veta i morgon..
    Kram Pysan..

Kommentera

